hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| این خانه متروکه است

تهران| این خانه متروکه است

ملکی که روزگاری خانه ملک المتکلمین بوده اکنون تلی از خاک است و علی‌رغم پیگیری‌ها و بازدیدهای مکرر روندترمیم و بهسازی آن به‌کندی صورت می‌گیرد. آرامگاه «صوراسرافیل»، «ملک‌المتکلمین» و برادر او در حیاط خانه و مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین و همسرش خدیجه‌سلطان در زیرزمین خانه واقع است. می‌گویند این خانه در گذشته بزرگ‌تر بوده، اما در سال‌های پیش، بیمارستان لقمان با تصرف بخش‌هایی از آن، اقدام به ساخت‌وساز در اطراف خانه کرده و اکنون فقط مساحتی حدود ۵۰ متر به‌عنوان آرامگاه این پنج نفر باقی‌مانده است.

خانه در کوچه‌ای بن‌بست واقع‌شده، منظره اولیه تلی از آهن، چوب، آجر و خاک است که در لابه‌لای آن سرسبزی‌هایی دیده می‌شود، خوب که نگاه می‌کنید سرسبزی مربوط به بوته‌های لوبیا و خیار است که توسط سرایدار در فضایی نامناسب کاشته شده و البته گل‌های مصنوعی نیز در درون گیاهان به خاک فرورفته است. در حیاط ایوان مسقفی وجود دارد که بخشی از ستون‌های آن از بین رفته و سقف بتونی شیب‌دار شده و کارگران برای جلوگیری از ریزش پایه‌های فلزی را برای آن تعبیه کرده‌اند.

 این خانه، خانه حاجی میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین (1287–1239) از خطبای مشهور دوره مشروطیت و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه‌خواه ‌است که در روز 3 تیر 1287 هجری شمسی، به همراه میرزا جهانگیرخان شیرازی پسر آقا رجبعلی، مدیر روزنامه «صوراسرافیل» (به خاطر نام روزنامه‌اش به صوراسرافیل ملقب شد) در مقابل محمدعلی شاه در باغشاه تهران به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاق‌ها به خندقی بیرون از «باغشاه» پرتاب شد. وقتی دوستانشان از این اتفاق خبردار شدند، آن‌ها را شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه‌ شهید ابراهیمی فعلی دفن کردند. پس از دوران استبداد صغیر، سنگ‌قبری برایشان تهیه شد.

مرمت این خانه یک مطالبه عمومی است

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امیدوارم بودیم بین دو تاریخ 14 مرداد (روز صدور فرمان مشروطیت) تا 17 مردادماه (روز خبرنگار) این مکان به بهره‌برداری برسد. او تأکید کرد: بهسازی و مرمت این خانه به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده و بهتر است هرچه زودتر مراحل کار انجام و شاهد بهره‌برداری از این مکان باشیم. اعطا خاطرنشان کرد که شهرداری برای رفع تصرف این خانه باید هزینه کند و نیازمند مصوبه شورای شهر است. سخنگوی شورای شهر عنوان کرد: در اولین جلسه بعد از پایان تعطیلات شورای شهر، موضوع در دستور کار اعضا قرارگرفته و تصمیم‌گیری می‌شود. وی گفت: این خانه از سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر خانه در اختیار سرایدار قرار دارد که با رفع تصرف، می‌توان طرح بهسازی را اجرا کرد.

محوطه زیر خانه کاملا خالی و خطرآفرین است

محمود نیک دست پیمانکار خانه ملک المتکلمین درباره مرمت این خانه اظهار داشت: زیر محوطه کاملا خالی است، گویا چاه بوده و اکنون ریزش کرده است. او گفت: با توجه به خطر ریزشی که وجود دارد باید عملیات تخلیه، مهار و شمع کوبی شود.

نیک دست تأکید کرد: ایوان خانه که سه قبر زیر آن قرار دارد نیز، پوشش بتنی دارد که در حال ریزش است و فعلا مهارشده است.

وضع موجود تثبیت‌شده است

نصرالله آبادیان سرپرست شهرداری منطقه 11 نیز در بازدید از خانه ملک المتکلمین گفت که لایحه بهسازی و مرمت خانه، آماده است و با طی مسیر از شورا و رفع معارض به‌صورت اساسی کار آغاز می‌شود.

او گفت: اکنون تثبیت وضع موجود انجام‌شده و بعد از جلسه صحن علنی و تصویب شورای شهر به‌طورجدی فعالیت شروع می‌شود. آبادیان اظهار داشت: جنس کار در این خانه به دلیل داشتن مالک و متصرف با سایر خانه‌ها متفاوت است.

او گفت: بخشی از این خانه در محدوده بیمارستان لقمان است و باید حریم آن‌هم تعیین شود.

شهردار درباره برآورد مالی بهسازی خانه این را هم گفت که هنوز برآورد مالی انجام‌نشده است.

حفظ تاریخ مشروطیت

الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اینجا فقط مقبره نیست و تاریخی را به همراه خود دارد که باید حول محور مشروطه احیا شود و نوجوانان نسل کنونی از تاریخ جمهوریت کشورشان مطلع شوند.

او گفت: این محل یادبود کسانی است که موجب شدند ما امروز جمهوریت داشته باشیم و خونشان پای ایران ریخته شد.

فخاری با اشاره به وضعیت موجود خانه اظهار داشت: اینجا مگاپروژه نیست که نیازمند بودجه کلان باشد و با تلاش مسئولان تلاش می‌شود برای نسل کنونی حفظ شود.

او افزود: اعضای شورای شهر 14 مهرماه که به نام روز بازگشایی دوباره مجلس مشروطه نام‌گذاری شده، مجددا از این خانه بازدید می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد