hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان| تنور داغ مشکلات

اصفهان| تنور داغ مشکلات

ثبات قیمت نان چند سالی است که دغدغه شماره یک نانوایان به‌حساب می‌آید. اواخر پاییز سال گذشته قرار شد افزایش 15 درصدی نان در تمام نانوایی‌های کشور اعمال شود.

موضوعی که به استانداران سپرده شد؛ که بنا به شرایط هر استان افزایش قیمت در دستور کار قرار داده شود؛ اما این افزایش قیمت در لابه‌لای بحث‌های سیاسی و اقتصادی با دستور رئیس‌جمهور به زمانی دیگر موکول شد تا برای تعیین قیمت تصمیمات کارشناسی گرفته شود. این تغییر زمان برای تعیین قیمت واقعی نان هر بار بسته به شرایط و مناسبت‌های موجود (عید نوروز، ماه رمضان) به زمانی دیگر موکول می‌شد؛ اما حالا صبر نانوایان سرآمده و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند. یکی از نانوایان شهر اصفهان در مورد ثبات قیمت نان طی در 4 سال اخیر بابیان اینکه با توجه به نرخ تورم، اجاره‌بها، دستمزد کارگران، قیمت حامل‌های انرژی و حتی قیمت آرد و کنجد هرسال با افزایش چندین برابری مواجه می‌شود عنوان کرد: در سال جاری هر کیسه آرد از 35 هزار تومان به 50 هزار تومان همچنین کنجد نیز از کیلویی 7 هزار تومان به 12 هزار تومان افزایش پیداکرده این در حالی است که قیمت نان همچنان ثابت است. این نانوا در ادامه اظهار کرد: ما نمی‌توانیم مثل سایر مشاغل واحد صنفی خود را تعطیل کنیم و به این طریق اعتراض خود را نشان دهیم چراکه باقوت غالب مردم سروکار داریم.

ثبات قیمت نان غلط‌ترین راه‌حل ممکن است

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح قیمت نان گفت: در طول دو سال گذشته بارها در تعامل با وزیر صنعت معدن و تجارت به وضعیت اقتصادی نانوایان و اصلاح قیمت نان را متذکر شده‌ایم. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار است نان گران نشود دولت باید استدلال و راه‌کار ارائه دهد اضافه کرد: در شرایطی که سالانه شاهد افزایش نرخ تورم هستیم و نانوا باید بیمه و حقوق کارگر را با توجه به نرخ تورم پرداخت کند و در کنار آن تمام مواد اولیه با افزایش چندین برابری روبرو است چگونه انتظار داریم کیفیت نان همچنان ثابت باقی بماند؟ او تأکید کرد: آرد 30 درصد قیمت یک نان را تشکیل می‌دهد که با توجه به حمایت‌هایی که دولت دارد تلاش شده قیمت آن ثابت بماند اما 70 درصد مابقی با تورم روبرو است این موضوع یعنی اینکه هرساله باید این 70 درصد با افزایش قیمت مواجه باشد وقتی این اتفاق رخ نداده طی این 4 سال نانوا این تورم را چگونه باید جبران کند؟ عابدی تصریح کرد: دولت درصورتی‌که در راستای حمایت از قشر کم‌درآمد سعی می‌کند که افزایش قیمتی را نداشته باشد غلط‌ترین روش ثابت نگه‌داشتن قیمت نان است چراکه هزینه‌ای که باید دولت بپردازد نانوایان که جز قشر ضعیف هستند پرداخت می‌کنند.

دولت عملا یارانه نانی پرداخت نمی‌کند

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز در مورد سرنوشت افزایش قیمت نان گفت: 4 سال است که به‌ناحق برای نانوایان افزایش قیمت نان اعمال نشده است درصورتی‌که طی این مدت در مورد تمام کالاهای اساسی و حتی کالاهای غیرضروری افزایش قابل‌توجه قیمت را داشته‌ایم. رسول جهانگیری تأکید کرد: عملا دولت یارانه نانی پرداخت نمی‌کند و این یارانه از جیب نانوایان پرداخت می‌شود. او در ادامه بابیان اینکه آرد یارانه‌ای که دولت ارائه می‌دهد 40 تا 50 درصد قیمت نان به‌حساب می‌آید اضافه کرد: درحالی‌که مابقی عوامل از دستمزد کارگران گرفته تا حامل‌های انرژی و هزینه‌های سربار همه مطابق با تورم مدام افزایش است. او تصریح کرد: اگر ادعای دولت در مورد ثبات قیمت آرد را بپذیریم، بازهم سایر موارد هزینه‌های سرسام‌آوری را به دوش نانوایان تحمیل می‌کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: درحالی‌که مشکلات بخش نان و لبنیات به مدیریت کلان استان در کارگروه تنظیم بازار انتقال داده‌شده چندی پیش اتفاقات کوچکی در حوزه لبنیات رخ داد و اجازه افزایش قیمت چنددرصدی برای لبنیات اعلام‌شده اما در حوزه نان همچنان اتفاق خاصی را شاهد نبوده‌ایم. جهانگیری در ادامه بیان داشت: امیدواریم دولت تا قبل از اینکه وضعیت این صنف وخیم‌تر از حال حاضر شود اقدامات مؤثری را در دستور کار خود قرار دهد.

معضل نانوایی‌های مازاد بر جمعیت

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در ادامه از فعالیت حدود 1500 واحد صنفی نانوایی در اصفهان خبر داد و گفت: علاوه بر این تعداد 600 واحد دیگر به‌تازگی شروع به کارکرده‌اند که این تعداد در دو بخش نانوایی‌های آزاد پز و یارانه‌ای مازاد بر سرانه جمعیتی هستند؛ این در شرایطی است که تعداد واحدهای مازاد در بخش آزاد پز بیشتر از بخش نانوایی‌های یارانه‌ای است. جهانگیری با انتقاد از ارائه مجوزهای بی‌رویه برای تأسیس نانوایی گفت: در قانون نظام صنفی در بخش صدور مجوز، محدودیت و ممنوعیتی پیش‌بینی‌نشده و این موضوع باعث شده بیش از 700 واحد صنفی نانوایی اضافه بر سرانه جمعیتی در استان اصفهان ایجاد شود و این 700 واحد مازاد از تولید تا فروش واحدهای دیگر را نیز دستخوش تغییرات زیادی کرده درحالی‌که به ازای هر 1500 نفر جمعیت نیاز به یک واحد صنفی نانوایی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد