hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بازار فروش آهن زیر سایه کرونا؛ وقتی افت و اخیز قیمت، آهن‌فروشان را بیکار کرد

بازار فروش آهن زیر سایه کرونا؛ وقتی افت و اخیز قیمت، آهن‌فروشان را بیکار کرد

در این روزهای کرونایی که بسیاری از مشاغل و اصناف در وضعیت رکود به سر می‌برند، فروشندگان آهن نیز با تاثیر از کاهش ساخت‌وساز در ماه‌های اخیر، در کنار مسائل دیگر دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

یکی از فعالیت‌هایی که با شیوع کرونا تا حدود زیادی متوقف شده، ساخت‌وساز در بخش‌های مختلف است که به دنبال آن بسیاری از مشاغل به طور پیوسته دچار رکود و افرادی نیز بیکار شدند. رکود در سایه کرونا گریبان‌گیر فروشندگان آهن استان هم بوده است که اینک علی‌رغم دست‌وپنجه نرم کردن با سایر مشکلات مانند نواسانات قیمت، با از کار افتادن دفاتر و واحدهای صنفی فروش آهن به دلیل عدم فروش و ساختمان سازی روبرو شده‌اند.

رئیس اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به بیکار شدن افراد در این صنف اظهار داشت: تعدادی از افراد در صنف ما با توجه به افزایش قیمت‌ها بیکار شده‌اند چراکه توان مبادلات جنس را ندارند و اگر هر تن آهن را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، برای بار یک تریلی که تقریبا 22 تن است، افراد باید یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند که با توجه به رکود و عدم گردش کسب‌وکار توان پرداخت این هزینه را ندارند.

اکبر شمشیری افزود: اکنون ساخت‌وساز در وضعیت رکود بوده و خیلی کم انجام می‌شود از طرفی قیمت آهن افت‌وخیز و نوسان زیادی دارد و این موضوع خیلی برای صنف ما مشکل ساز است، به همین دلایل خیلی‌ها توان خرید و فروش و البته تحمل ضرر را ندارند و دیگر کار نمی‌کنند.

وی در رابطه با دلیل این افت‌وخیز در قیمت آهن عنوان کرد: نوسان قیمت بستگی به بورس دارد چراکه آهن در بورس در یک روز هر کیلو 5 هزار تومان است و روز دیگر به دلیل رقابت با افزایش قیمت، هر کیلو 6 هزار تومان می‌شود و البته بیشتر بستگی به نواسانات قیمت ارز، سکه و طلا دارد و می‌شود گفت که اینها برای کشور شاخص شده و با افزایش قیمتشان قیمت آهن هم بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه کرونا مختل شدن چرخ اقتصادی را به دنبال داشت، تصریح کرد: به علت شیوع این بیماری برخی سرکار نمی‌روند و مغازه و محل کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند و این مسئله گردش اقتصاد را کند کرده است، همچنین برخی افراد که به دنبال انجام ساخت و ساز هستند به دلیل عدم فعالیت اقتصادی در ماه‌های اخیر سرمایه ندارند، اگر این بیماری تمام شود رونق نیز ایجاد می‌شود.

رئیس اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان ادامه داد: با تمام شدن این بیماری همه فعالیت‌ها دوباره آغاز می‌شود و اقتصاد دوباره به چرخش درآمده و ساخت‌وساز انجام می‌شود، به این ترتیب به صورت زنجیروار همه دوباره فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این بیماری زودتر رفع شود تا مردم از این بلاتکلیفی و رکود اقتصادی نجات یابند.

به گزارش تسنیم، امید است که با حمایت مسئولان از کسب‌وکارهایی که با شیوع کرونا دچار رکود و مشکل شده‌اند از جمله فروشندگان آهن و همچنین با ثبات قیمت در بازار شاهد رونق دوباره در این صنف باشیم، چراکه فعالیت‌های مختلف با ساخت و ساز حلقه‌های پیوسته به هم هستند و اخلال در فعالیت یک صنف سبب ایجاد مشکل در بخش‌های مهمی از اقتصاد کشور که ساخت و ساز از جمله آنهاست می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد