hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| در پی سرمایه جاودان

اردبیل| در پی سرمایه جاودان


اگرچه آمارها در مورد نرخ بیکاری در استان اردبیل متفاوت است وعده‌ای می‌گویند این استان در بین 3 استانی که بیشترین نرخ بیکاری را دارد قرار دارد وعده‌ای دیگر می‌گویند این استان رتبه هفتم در بیکاری را به خود اختصاص داده اما هرچه باشد بیکاری کمر جوانان اردبیلی را خم کرده و بر اساس گفته مسئولان این مشکل در جنوب استان به شکل جدی‌تری دیده می‌شود.

 با همه این تفاسیر استاندار می‌گوید نرخ بیکاری استان در سال‌های گذشته 15 درصد بود که این نرخ بر اساس آمار جدید به 11 درصد کاهش‌یافته و نشان از رشد و رونق اشتغال در استان دارد؛ اما کارشناسان و مردم به‌رغم کاهش آمار بیکاری همچنان از این معضل اجتماعی گله‌مند هستند.

معلولان فراموش‌شده‌اند

یکی از جوانان اردبیلی که با مدرک کارشناسی ارشد شغلی ندارد می‌گوید: سال 95 از رشته جهانگردی فارغ‌التحصیل شده‌ام و با توجه به انتخاب اردبیل به‌عنوان استان پایلوت گردشگری در کشور باید شغل مناسبی برای من پیدا شود اما تنها به دلیل اینکه معلولیت جزئی دارم و یکی از پاهایم کوتاه‌تر است هتل‌ها و مراکز گردشگری از همکاری با من امتناع می‌کنند و سؤالم از مسئولان این است که چرا معلولان از برنامه‌های حل مشکل بیکاری کنار گذاشته‌شده‌اند و برای درآمدزایی باید چه کنم؟

یکی دیگر از جوانان اردبیلی که در خلخال زندگی می‌کند می‌گوید: مشکل اصلی ما بیکاری کسانی است که تحصیلات دانشگاهی دارند. قطعا منی که 8 سال در دانشگاه درس‌خوانده‌ام نمی‌خواهم زیردست پدرم کشاورزی کنم و از دولت می‌خواهم فکری به حال بیکاری ما کند وگرنه همان‌طور که بسیاری از جوانان شهر ما مهاجرت کرده‌اند در مورد بقیه هم همین اتفاق می‌افتد.

هدی شجاع کارشناس برنامه‌ریزی اجتماعی در اردبیل می‌گوید: امروز تعداد زیادی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌ها به‌اصطلاح اشباع‌شده‌اند، از طرف دیگر رشته‌های کارآمدتر در گم نامی تمام به سر می‌برند، وقت آن رسیده است بیش از مدرک‌گرایی به سراغ بازارهای کاری برویم که امروز به انحصار کشورهایی ازجمله چین درآمده‌اند، آن زمان است که می‌توانیم به‌جای شنیدن کلمه مدرک‌گرایی به شنیدن واژه تخصص گرایی عادت کنیم. شاید در این شرایط به‌جای آمار ورودی‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به افزایش آمار اشتغال‌زایی در کشور توجه کنیم.

آمارها مطلوب نیست

بشیر خالقی،نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اهمیت به مسئله اشتغال با توجه به شرایط بد اقتصادی یک مسئله حیاتی و بسیار حائز اهمیت است که باید موردتوجه واقع شود که به همین منظور در قانون بودجه امسال 65 هزار میلیارد تومان به امر اشتغال تخصیص‌یافته است.

با اشاره به این‌که آمار و ارقام بیکاری در کشور قابل‌قبول نیست بیان کرد: نیاز است نسبت به امر اشتغال‌زایی برنامه‌های مناسبی داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود استفاده کنیم تا حدی که باید سه میلیون و 200 هزار بیکار در کشور باید کاهش پیدا کند. نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت اشتغال در جنوب استان اردبیل نیز گفت: متأسفانه آمارهای ارائه‌شده در ارتباط با اشتغال در کشور شرایط مطلوبی ندارد و به همین منظور نیاز است مسئولان در امر ایجاد فضاهای کسب‌وکار و اشتغال برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. خالقی اظهار کرد: ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی و حمایت و کنترل تا زمان ایجاد اشتغال پایدار برای دستیابی به آمار مطلوب اشتغال امری لازم و ضروری است که در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و منسجم باید راه رسیدن به توسعه اقتصادی و تحول اشتغال را در منطقه ایجاد کنیم. نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های گسترش رشته‌های محصول محور با محور مهارت‌آموزی تدوین می‌شود تا افراد بتوانند بامهارت و فراگیری آموزش‌های لازم وارد بازار کار شوند. او با اشاره به این‌که مهارت‌آموزی مؤلفه اصلی اشتغال‌زایی مناسب است بیان کرد: برای این‌که بتوانیم معضلی که در جامعه مشکلات بسیاری را به وجود آورده و سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده با کم‌ترین هزینه‌ها و فرصت‌ها جبران کرده و در راستای توسعه فضای کسب‌وکار در منطقه باشیم. نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: کسب مهارت‌های لازم و کافی به‌منظور اهمیت مسئله ایجاد فضای کسب‌وکار مناسب و درامد پایدار یک موضوع اساسی و مهم است که به همین منظور دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند. خالقی بابیان این‌که اگر بتوانیم از ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای به نحو احسن استفاده کنیم بی‌شک کاهش بیکاری در جامعه در حد قابل‌توجهی تحقق می‌یابد تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که با کسب مهارت‌های لازم شاهد حل مشکلات و موانع موجود در امر اشتغال‌زایی باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد