hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نکات تغذیه ای برای بهبود یافتگان کرونا

نکات تغذیه ای برای بهبود یافتگان کرونا

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی برنامه غذایی بهبودیافتگان کووید ۱۹ را تشریح کرد.
مرضیه زیلایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی ، گفت: در دوره بیماری کرونا، اشتهای بیمار کاهش می یابد و به دلیل استفاده نکردن کافی از مواد مغذی احتمال بروز سوء تغذیه افزایش می یابد؛ بنابراین لازم است که کلیه بهبود یافتگان از کرونا ویروس به ویژه گروه های آسیب پذیر مانند؛ کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن تحت مراقبت ویژه تغذیه ای قرار بگیرند.
او افزود: در دوران نقاهت از بیماری (برخلاف دوران بیماری) اشتها افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود ریزمغذی ها، انرژی و پروتئین است که در طول بیماری به دلیل بی اشتهایی و در عین حال افزایش نیاز بدن به دلیل سوخت و ساز بالا، تامین نشده اند.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: رعایت تعادل و تنوع در رژیم غذایی منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می گردد. «تنوع» به معنی استفاده از تمام گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها، میوه ها، گروه گوشت و جایگزین های آن و «تعادل» بدین معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.
مرضیه زیلایی اظهار داشت: بهبودیافتگان کرونا نباید تصور کنند که چون یک بار به کرونا مبتلا شدند، دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند (بهبودیافتگان بیماری کرونا، تا 6 هفته احتمال بازگشت بیماری شان وجود دارد) بنابراین لازم است که تهیه و آماده سازی غذای این افراد (همچون سایر افراد در این دوران) با رعایت کامل اصول بهداشتی صورت بگیرد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: سوءتغذیه یک پیامد برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌هاست که این مورد می‌تواند به دلیل بیماری، دریافت ناکافی مواد غذایی لازم (به دلیل بی اشتهایی) و از دست دادن میزان چشمگیر مواد مغذی اتفاق بیفتد. بیماران بهبودیافته‌ای که به دلیل کرونا دچار سوءتغذیه شده اند، باید تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرند.

نکات مربوط به رعایت اصول تغذیه صحیح در دوران نقاهت بیماری COVID-19

مرضیه زیلایی اذعان داشت: مصرف مقادیر زیاد مایعات مانند آب، آب‌میوه طبیعی، آب سبزی‌های تازه، چای کمرنگ، آب گوشت یا مرغ به میزان حداقل ۸ لیوان در روز برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی برای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در دوره نقاهت توصیه می شود.
او مصرف سوپ و آش سبک و گرم مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو و آش برنج ، استفاده روزانه از میوه و سبزی تازه یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین کنار غذا برای تحریک اشتها و تامین ریز مغذی‌ها را مفید برشمرد.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گفت: استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین A که سبب تقویت سیستم ایمنی و حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، میوه و سبزی‌های نارنجی و زرد مثل کدوحلوایی، هویج و همچنین استفاده از سبزی‌هایی با برگ تیره مانند اسفناج در دوران نقاهت بهبودیافتگان مبتلا به کرونا مفید هستند.
او استفاده از منابع غذایی ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آن مانند مرکبات، آب نارنج، آب لیمو ترش را برای نقاهت پس از بهبودی کرونا توصیه کرد. زیلایی همچنین استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزی ها و مصرف منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های روزانه لازم و ضروری دانست.
او در ادامه استفاده از روغن گیاهی یا نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون و کنجد به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول‌ در چربی را مفید عنوان کرد.
این متخصص تعذیه در خصوص استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن بیان کرد: بهتر است زردچوبه را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید تا خاصیت آن از بین نرود.
مرضیه زیلایی اظهار داشت: به غذاها در حد متعادل سیر، پیاز و زنجبیل اضافه کنید که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و هم چنین استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه مفید است.
این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف منظم صبحانه بیان کرد: مصرف صبحانه و ۲ تا ۳ میان وعده برای تامین انرژی روزانه لازم بوده و استفاده از لبنیات کم چرب و پروبیوتیک (در حد تعادل) نیز در دوران نقاهت پس از بیماری کرونا ویروس موثر است.

پرهیزهای تغذیه ای در بهبودیافتگان بیماری COVID-19

مرضیه زیلایی اذعان داشت: از غذاهای سنگین مانند آش های پرحبوبات و غلیظ، ماکارونی و فست فود ها و غذاهای فرآوری شده (سوسیس و کالباس و مواد غذایی کنسرو شده) پرهیز شود و مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده مانند اولویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، کوکو و کتلت محدود شود.
 او در ادامه گفت: بهبود یافتگان بیماری کرونا ترشی و سرکه را که منجر به تحریک سرفه و خشکی دستگاه تنفسی می شوند، از برنامه غذایی خود حذف کرده و حتی الامکان مصرف نمک و شورها، رب گوجه، فلفل، سس های تند و سس خردل محدود شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان استفاده از قندهای ساده مانند: شکر، قند، مربا، آبمیوه های صنعتی، نوشابه ها و شیرینیجات را مضر عنوان کرد و افزود: از مصرف زیاد سیر و زنجبیل (بویژه در بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند) خودداری شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد