hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بوشهر| روزهای خوش صیادان میگو

بوشهر| روزهای خوش صیادان میگو

طرح دریابست با تمام حواشی که امسال داشت بالاخره تمام شد تا صیادان نفس راحتی بکشند. استان بوشهر به‌عنوان یکی از قطب‌های میگوی کشور محسوب می‌شود و هم در زمینه تولید میگوی پرورشی و هم در زمینه صید میگو از دریا دارای جایگاه ویژه‌ای است.


هرساله و پس از پایان مهلت اجرای طرح دریابست که طی آن صید در دریا ممنوع می‌شود، با آغاز زمان فصل صید میگو، شناورهای بزرگ و کوچک به دریا می‌روند و انواع آبزیان و به‌ویژه میگو را صید می‌کنند. در این روزها که صید آغاز می‌شود، هم‌زمان بازارهای عرضه میگوی تازه نیز در نقاط مختلف شهر بوشهر و در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها به راه می‌افتد و شاهد فروش میگو از اسکله تا درب خانه‌ها هستیم. در فصل صید و فروش میگو در استان بوشهر حال و هوای خاصی را در بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌ها شاهد هستیم؛ روزهایی که تقریبا در هر کوچه و محلی می‌توان بوی میگو را به‌راحتی استشمام کرد.

صید میگو آغاز شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر با اشاره به آغاز زمان صید میگو در آب‌های استان بوشهر اظهار داشت: از چهارشنبه قایق‌ها و از جمعه لنج‌های صیادی برای صید میگو می‌توانند به دریا بروند.

عباس آهنگر مقدم با اشاره به صدور مجوز صید برای هشت هزار صیاد در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این صیادان با استفاده از ۵۰۰ فروند قایق و ۴۹۰ فروند لنج اقدام به صید از دریا خواهند کرد.

او اضافه کرد: به‌منظور حفظ ذخایر آبزیان و به‌ویژه میگو، هرساله طرح دریابست اجرا می‌شود که امسال نیز این طرح از ۱۵ تیرماه آغاز شد و تا امروز ادامه داشت که با آغاز فصل صید، طرح دریابست پایان یافت. معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: به‌منظور تخلیه میگوی صیدشده از دریا، ۲۵ مرکز تخلیه صید میگو  در سطح استان ایجادشده است که صید باید در این مراکز تخلیه شود. او با اشاره به اینکه سال گذشته هزار و ۶۸۰ تن میگو طی ۳۳ روز صیدشده بود، ادامه داد: بیشترین تراکم ذخیره میگو در جنوب استان بوشهر در مناطق نخیلو، خورخان و مطاف است.

لزوم نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه

میگوی بوشهر اقبال فراوانی بین مردم استان و سراسر کشور دارد و با آغاز فصل میگو شاهد حضور پررنگ فروشندگان این ماده غذایی ارزشمند در گوشه و کنار خیابان‌ها هستیم.

عرضه غیربهداشتی میگوی تازه می‌تواند مخاطرات بسیار زیادی را برای سلامت شهروندان داشته باشد و مردم نیز باید به نکات بهداشتی توجه ویژه داشته باشند. در سال‌های گذشته وضعیت فروش میگو در سطح شهر بوشهر و البته دیگر نقاط استان از شرایط مناسبی برخوردار نبود و همواره به‌عنوان یکی از اعتراض‌های مردم مورد تأکید بود که باید رسیدگی بهتری به این موضوع شود.

می‌طلبد که مدیریت شهری، دامپزشکی، مرکز بهداشت و دیگر نهادهای مسئول مراقبت و نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند و شرایط مناسبی را برای فروش میگوی تازه فراهم کنند.

هرچند که مردم در این روزها اشتیاق بسیار زیادی برای خرید میگوی تازه خواهند داشت ولی این موضوع نباید باعث شود که در کوچه‌ها و خیابان‌ها شاهد عرضه میگو به شکل غیربهداشتی باشیم.

هوای بوشهر این روزها بسیار گرم است و عرضه غیربهداشتی میگوی تازه می‌تواند مخاطرات بسیار زیادی را برای سلامت شهروندان داشته باشد و البته مردم نیز باید به نکات بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

شرایط بهداشتی و معیارهای میگوی تازه

معاون سلامت دامپزشکی استان بوشهر شرایط بهداشتی و ظاهری میگو در هنگام خرید و همچنین معیارهای تعیین تازگی میگو را تشریح کرد. محمدرضا عباسی اظهار داشت: از دیرباز هم‌زمان با آغاز صید میگو همواره مردم این دیار اشتیاق فراوانی برای خرید و مصرف این آبزی داشته‌اند به همین منظور بر خود واجب می‌دانیم نکاتی را در خصوص ضوابط بهداشتی این محصول به اطلاع عموم برسانیم. او بیان کرد: در هنگام خرید میگو به شاخصه‌هایی همچون رنگ، سر و سینه و دم میگو، پاها، پوسته و آنتن‌ها، چشم‌ها، بوی میگو و گوشت آن باید توجه کرد. عباسی گفت: رنگ میگوی مطلوب هنگام خرید باید طبیعی، روشن و کاملا عاری از رنگ تیره باشد و سیاه‌شدگی سیر، سینه و دم و پوست نشانه کهنگی و فاسد بودن میگو است. رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: سر و سینه و دم میگو باید محکم و کاملا متصل‌به‌هم باشد و اگر از هم جدا باشند نشانه فاسد بودن میگو است. این مقام مسئول اظهار کرد: پاها، پوسته و آنتن‌های میگوی سالم باید کاملا سفت و محکم باشد و اگر آنتن‌ها و پاها از همدیگر جدا شود و مقداری از پوست هم جدا شود این نشانی از کهنه و فاسد بودن میگو است. عباسی اضافه کرد: چشم‌های میگوی سالم باید روشن، براق و محکم باشد ضمن اینکه بوی جلبک‌های دریایی یا آب دریا و داشتن گوشتی سخت و آبدار، سفید و درخشنده نشانه میگوی سالم است. او بیان داشت: سیاه‌شدگی گوشت دم، سرو سینه تا حدودی رنگ زرد مایل به سبز در گوشت دم نشانه‌هایی از فاسد بودن میگو است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد