hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خوزستان| مصیبت عظیم هورالعظیم

خوزستان| مصیبت عظیم هورالعظیم

هنوز بحران کم‌آبی در خوزستان تمام نشده بود و مشکل شوری آب هم در این منطقه حل‌نشده بود که دود غلیظی شهرهای این استان را در برگرفت و مشکل جدیدی به مشکلات این شهر اضافه شد و از 18 تیر دود غلیظی به رنگ سفید و با بویی همچون بوی سوختگی آسمان اهواز را احاطه کرد به‌طوری‌که از شرق تا غرب اهواز دود مشهود بود. این دود که عمدتا شب‌ها سروکله‌اش پیدا می‌شود به حدی بوی نامطبوع و مشمئزکننده دارد که تردد در شب را برای اغلب شهروندان به‌ویژه بیماران تنفسی مشکل کرده است.

ذرات معلق سیاه، بوی گیاهان سوخته و این دود سفید خبر از یک آتش‌سوزی وسیع در همین حوالی را می‌داد. بر اساس اظهارات احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان، علت انتشار دود در اهواز و بیشتر شهرهای مرزی استان از جمله امیدیه، سوسنگرد و دشت آزادگان ناشی از سوختن نیزارهای هورالعظیم در بخش عراقی این هور است.

تا آتش خاموش نشود مشکل ادامه دارد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به ادامه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود در شهرهای خوزستان گفت: در این وضعیت همچنان باید منتظر انتشار دود در شهرهای خوزستان باشیم. عادل مولا ادامه داد: غلظت دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم، در کشور عراق و شهر العماره بیشتر از شهرهای خوزستان است و مردم آن منطقه به‌شدت گرفتار این دود هستند اما در شب‌هایی که وزش باد به سمت کشور ما است، شهرهای خوزستان از جمله هویزه، رفیع و اهواز نیز گرفتار دود این آتش‌سوزی هستند. معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به تداوم انتشار دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در دو شب گذشته در خوزستان، افزود: تا زمانی که این آتش‌سوزی ادامه داشته باشد باید همچنان منتظر انتشار دود در شهرهای خوزستان باشیم. مولا با بیان اینکه مسئولان استانی در حال پیگیری موضوع آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی هستند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که آتش خاموش نشود این مشکل همچنان در استان خوزستان وجود دارد.

خوزستانی‌ها خانه‌نشین شدند

صبح دوشنبه ۳ شهرستان حمیدیه، سوسنگرد و هویزه به علت دود ناشی از سوختن نیزار‌های هورالعظیم تعطیل شدند.

ناظم ثبوتی فرماندار هویزه گفت: صبح روز گذشته شهرستان هویزه به خاطر شدت و غلظت دود ناشی از آتش‌سوزی نیزارهای هورالعظیم در بخش عراق تعطیل شد. او با اشاره به اعزام بالگرد برای خاموش کردن آتش در تالاب هور العظیم بیان داشت: همچنان بالگردها در حال اطفای حریق هستند. علاوه بر این 2 شهرستان حمیدیه و سوسنگرد نیز تعطیل اعلام شدند. در اعلامیه فرمانداری‌های این 3 شهرستان، تمامی بانک‌ها وادارات این شهرستان‌ها به‌جز مراکز درمانی و خدماتی تعطیل و نیروهای جمعیت هلال‌احمر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند. گفتنی است بخش عراقی تالاب هورالعظیم از حدود 16 روز پیش دچار آتش‌سوزی وسیع شده و بیش از 16 هزار هکتار از آن را درگیر کرده است.

اعزام بالگردی با ظرفیت آب‌پاشی 40 تنی

همچنین فرماندار هویزه درباره آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: آتش‌سوزی در بخش عراقی این تالاب از 12 تیرماه آغاز شد و سبب آتش‌سوزی 13 هزار هکتار در بخش عراقی و بین 400 تا 600 هکتار از بخش ایرانی تالاب در هویزه شده است.

متعاقبا و به دنبال درخواست وزارت کشور از رئیس سازمان هواپیمایی، 11 روز بعد از مشاهده دود در اهواز و 18 روز پس از شروع آتش‌سوزی عملیات اطفای حریق با ارسال دو فروند بالگرد میل 171 آبپاش با بسکت 4000 لیتری به منطقه هورالعظیم آغاز شد.

این عملیات که با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور عراق صورت گرفت همچنان در حال انجام است و با توجه به حجم و وسعت زیاد آتش‌سوزی، علاوه بر دو بالگرد آب‌پاش، از دوشنبه هواپیمای آب‌پاش نیز به این تالاب اعزام می‌شود، خبری که کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان آن را مطرح کرده است.

و حالا با اضافه شدن این هواپیما به عملیات که ظرفیت آب‌پاشی حدود 40 تن آب را دارد امید است که اطفای حریق که از جمعه 29 تیر آغازشده در روزهای آتی محقق شود؛ اما این سؤال در ذهن باقی می‌ماند که چرا این‌قدر دیر عملیات آغاز شد؟

عراق دیر مجوز داد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم گفت: وسعت زیاد منطقه آتش‌سوزی و شروع وزش باد عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده است ولی بااین‌وجود در سومین روز آغاز عملیات اطفای حریق اکثریت آتش خاموش شده است.

کیامرث حاجی‌زاده درباره علت شروع دیرهنگام عملیات اطفای حریق گفت: ما از همان روز نخست مکاتبات را شروع کردیم، ولی طرف عراقی دیر مجوز داد. بالگردها نیز 2 روز قبل‌تر در اهواز مستقر شدند و منتظر مجوز کشور عراق بودند.

او با اشاره به حضور خود در منطقه در روزهای گذشته، ادامه داد: از همان زمانی که فرمانداری هویزه خبر ورود آتش‌سوزی به داخل ایران را داد و وزش باد، دود و آتش را وارد خوزستان کرد ما مکاتبات داخل استان و در سطح وزرا را آغاز کردیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد