hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| یک بام و دو هوای تحصیلی

آذربایجان شرقی| یک بام و دو هوای تحصیلی

کمبود مدرسه و کلاس درس تنها به نقاط مرزی جنوب کشور خلاصه نمی‌شود و در نقاط مختلف کشورمان شاهد دایر شدن مدارس کانکسی هستیم که یکی از این مناطق استان آذربایجان شرقی است.

 در آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی با پارادوکس وجود 300 مدرسه کانکسی در کنار 425 باب مدرسه عرضه‌شده برای تغییر کاربری و فروش مواجه است. البته آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی برای سال تحصیلی جدید با چالش بزرگ دیگری به نام کمبود نیروی انسانی نیز مواجه است زیرا قرار است امسال 3 هزار و 300 نفر از نیروهای آن بازنشسته شوند، درحالی‌که تنها یک هزار و 600 نفر نیروی جدید جذب این نهاد می‌شود.

425 مدرسه آذربایجان شرقی تغییر کاربری می‌شود

 با مصوبه شورای آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی و بر اساس بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه سال جاری کشور تعداد 425 مدرسه و فضای تملیکی فرهنگی و آموزشی این استان تغییر کاربری شده و فروخته می‌شود. در نشست اخیر شورای آموزش‌وپرورش که اختصاص به تعیین تکلیف ماده‌قانونی فوق داشت، با تائید اعضای جلسه، مجوز تغییر کاربری، فروش و واگذاری مدارس و مکان‌های تملیکی آموزش‌وپرورش استان داده شد. بند «هـ» تبصره 9 قانون بودجه سال 1396 به وزارت آموزش‌وپرورش اجازه داده است به‌منظور ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آن‌ها اقدام کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی در این زمینه می‌گوید: هم‌اکنون این مجموعه دارای 425 ملک قابل‌واگذاری و تغییر کاربری به مساحت 800 هزار و 384 مترمربع است که از این تعداد، 313 ملک به مساحت 665 هزار مترمربع قابلیت تغییر کاربری و 165 ملک نیز به مساحت 62 هزار و 400 مترمربع قابلیت فروش دارد.

جعفر پاشایی اضافه می‌کند: بر همین اساس، فضاهای آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی که بیشتر آن‌ها در شهرهای تبریز، مراغه و مرند در مراکز مرفه نشین و مرغوب واقع‌شده‌اند به مراکز مسکونی و تجاری تبدیل خواهد شد.

تصمیم‌گیری با ظرافت

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اینکه مدارس و فضاهای آموزشی موردنظر این قانون باید با دقت و حساسیت ویژه‌ای تغییر کاربری و فروخته شوند، معتقد است: نباید در این زمینه به‌گونه‌ای اقدام شود که تنش‌های اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده و مردم از نحوه اجرای آن ناراضی باشند.

رحیم شهرتی فر می‌گوید: برای اجرای این ماده‌قانونی ضمن تائید کلیات طرح، باید در تمامی شهرها، بخش‌ها و روستاها نظریات کلی جمع‌بندی شده و در کمیسیون ماده 5 به‌دقت و ظرافت تصمیم‌گیری شود.

کمبود نیروی انسانی چالش آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش این مجموعه برای سال تحصیلی جدید بیان می‌کند و می‌گوید: طی سال جاری سه هزار و 300 نفر از معلمان و فرهنگیان استان بازنشسته می‌شوند که این حجم خروجی از نظام تعلیم و تربیت استان طی سال‌های اخیر بی‌سابقه است و به‌طورقطع مشکل‌ساز می‌شود.

جعفر پاشایی اضافه می‌کند: هدف‌گذاری آموزش‌وپرورش استان برای سال تحصیلی جدید تزریق یک هزار و 600 نفر از نیروهای جدید اعم از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان، معلمان حق‌التدریسی و سرباز معلمان است.

مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی نیز از وجود هفت هزار و 500 مدرسه در آذربایجان شرقی خبر می‌دهد که عمر مفیدشان را ازدست‌داده‎ و فرسوده هستند.

محمدرضا عیدی می‌گوید: 10 هزار و 200 کلاس از مجموع 24 هزار کلاس فیزیکی در استان، مستحکم و شش هزار و 200 کلاس نیز نیمه مستحکم بوده و نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، مجموع پروژه‎های سال جاری این اداره کل را 68 پروژه در قالب 412 کلاس عنوان و تشریح می‌کند: 26 مورد از این پروژه‎ها، مردمی، 24 مورد مشارکتی و 18 مورد نیز دولتی است.

او اضافه می‌کند: سال گذشته نیز 73 پروژه در قالب 347 کلاس تحویل داده شد که 17 پروژه دولتی، هفت پروژه مشارکتی و 49 پروژه نیز مردمی بود و هم‌اکنون 140 مدرسه خیر ساز در دست‌ساخت در سطح استان وجود دارد.

عیدی از کاهش اعتبارات عمرانی در قانون بودجه 97 نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: این کاهش در سطح استان، 39.6 درصد است که امیدواریم از سوی خیران، جبران شود؛ باوجود خیران مدرسه‌ساز متعدد در استان، اکثر خیران به ساخت مدارس در اندازه کوچک تمایل دارند.

‎عیدی همچنین از وجود 300 مدرسه در قالب کانکس در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال گذشته، 31 مدرسه‌ کانکسی به مدارس سنتی تبدیل شدند، اما در برخی موارد مانند، صعب‌العبور بودن منطقه، کوچ خانواده‎ها به شهر و جمعیت کم‌ دانش آموزان، تبدیل کانکس به مدرسه، توجیه اقتصادی ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد