hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| متروکه تا اطلاع ثانویه

کرمان| متروکه تا اطلاع ثانویه

طوفان‌های شن ریگان که برپا می‌شود آدم یاد فیلم‌های تخیلی و البته ترسناک می‌افتد؛ نخلستان‌هایی که تپه‌های شنی آن‌ها را فراگرفته و ارتفاع چند متریشان زیر تپه‌ای از شن دفن شده و تنها شاخه‌های بالایی درخت‌های 8 متری توانسته‌اند جان سالم به در ببرند. ریگانی ها زیر پایشان مملو از شن‌های داغ است و برای بیرون رفتن از خانه نیز باید صورت خود را بپوشانند در غیر این صورت شن‌های داغ را روی صورتشان هم احساس می‌کنند.

دمای هوا هم‌اکنون در ریگان به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد اما تفاوت ریگان با سایر مناطق گرم کشور این است که ریگانی ها زیر پایشان مملو از شن‌های داغ است و برای بیرون رفتن از خانه نیز باید صورت خود را بپوشانند در غیر این صورت شن‌های داغ را روی صورتشان هم احساس می‌کنند. شن‌های روان در حالی ۵۰ روستای ریگان را بلعیده‌اند که ۱۵۰ روستای دیگر نیز در محاصره تپه‌های شنی قرارگرفته که هرروز بر ارتفاعشان افزوده می‌شود و زندگی را برای مردم سخت‌تر می‌کنند. شهرستان ریگان در شرق استان کرمان ۳۰۰ روستا دارد. حدود ۱۰۰ هزار نفر در این شهرستان زندگی می‌کنند که هر سال از تعداد این افراد به‌خصوص در روستاها کاسته می‌شود طبق آمار فرمانداری شهرستان ریگان طی دهه‌های اخیر ۵۰ روستا به‌کلی در شن فرورفته و متروک‌شده‌اند و هیچ اثری از این روستاها نیست. طبق اعلام فرماندار ریگان از ۳۰۰ روستای موجود در این شهرستان هم‌اکنون ۱۵۰ روستای دیگر در محاصره شن‌های روان قرار دارد و بسیاری از مزارع و نخلستان‌های این روستاها نیز تا نیمه در شن فرورفته است و امکان کشاورزی و دامداری در این شهرستان‌ها عملا از بین رفته است. شغل اکثر مردم این شهرستان کشاورزی و دامداری است، هرچند که ریگان از دو اقلیم کوهستانی و کویری تشکیل‌شده است اما محرومیت در هر دو اقلیم شهرستان موج می‌زند. تقریبا در ۲۰۰ روز سال در شهرستان ریگان شاهد پدیده ریزگردها یا طوفان شن هستیم اما تعجب‌آور اینکه تاکنون اقدام عملی مطلوبی برای حل مشکلات موجود در این شهرستان انجام‌نشده است.

ما به‌شدت محروم هستیم

امین باقری فرماندار ریگان از کمبود اعتبار با توجه به وضعیت نامطلوب اقلیم این شهرستان گلایه دارد می‌گوید: اکثر جمعیت ریگان در روستاها ساکن هستند اما وضعیت زیرساخت‌ها در این روستاها به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست در واقع شهرستان ریگان از نظر شاخص‌های توسعه هم در استان کرمان و هم در کشور بسیار عقب‌تر از سایر شهرستان‌ها است. وی می‌گوید: در حالی ما به‌شدت محروم هستیم که در زمان تقسیم اعتبار هیچ ضریبی برای رفع این عقب‌افتادگی‌ها به شهرستان اختصاص نمی‌یابد و همان اعتباری به ریگان اختصاص می‌یابد که به شهرستان‌های برخورداری مانند رفسنجان و سیرجان تخصیص داده می‌شود در چنین شرایطی ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم محرومیت‌های موجود در شهرستان را رفع کنیم. فرماندار ریگان می‌گوید: بسیاری از این روستاها راه دسترسی مناسب ندارند و وضعیت راه‌ها به‌گونه‌ای است که فقط با موتور و یا ماشین‌های شاسی‌بلند می‌توان به آن‌ها رفت‌وآمد کرد. وی در خصوص طوفان‌های شن می‌گوید: در گذشته نیز شهرستان ریگان شاهد بروز طوفان‌های شن بود اما این پدیده در برخی ماه‌ها به‌صورت محدود روی می‌داد اما در سال‌های اخیر با افزایش خشکسالی و کاهش بارندگی و تأثیری که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بر شهرستان می‌گذارند وضع بدتر شده است.

روستاها تخلیه‌شده‌اند

وی می‌افزاید: تعدادی از روستاهای شهرستان به دلیل بیابان‌زایی تخلیه‌شده‌اند حتی شن‌های روان به پشت خانه‌های حومه شهر ریگان رسیده‌اند درصورتی‌که ما در گذشته بارها در خصوص ورود شن‌های روان به روستاها هشدار می‌دادیم اما هم‌اکنون حتی در شهر ریگان هم با مشکل مواجه هستیم. فرماندار ریگان می‌گوید: باید اعتبارات لازم برای توسعه جنگل‌های دست کاشت و حفاظت و حراست از جنگل‌های کهور اختصاص یابد از سوی دیگر باید اعتبار برای مالچ پاشی نیز اختصاص یابد. در صورت مهارنشدن طوفان‌های شن شاهد مهاجرت از روستاها خواهیم بود، باقری با بیان این جمله گفت و افزود: ما هر جا خدمات دادیم و آب در دسترس مردم بود شاهد بازگشت مردم به روستاها بودیم و این نشان می‌دهد مردم تمایلی به مهاجرت ندارند اما شرایط سخت اقلیمی آن‌ها را ناگزیر می‌کند که برای ادامه زندگی روستاها را ترک کنند. وی با اشاره به اجرای طرح‌های نهال‌کاری و مالچ پاشی در شهرستان گفت: بااین‌وجود میزان خسارت‌ها و ابعاد طوفان‌های شن به حدی است که جوابگوی هجمه بیابان به روستاها نیست. وی از وجود ۳۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی در شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: از مسئولان ملی می‌خواهم با سفر به شهرستان ریگان از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد