hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| بزرگ‌ترین قطب انجیر سیاه کشور در آستانه نابودی

لرستان| بزرگ‌ترین قطب انجیر سیاه کشور در آستانه نابودی

شهرستان پلدختر تنها قطب تولید انجیر سیاه در کشور معرفی‌شده و مردم این منطقه تمام درآمد چندین ساله خود را در روستای خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طوری‌که نه‌تنها مهاجرت به شهرها و بیکار ندارند بلکه در فصل تابستان و برداشت محصول صدها نفر از شهرهای نزدیک و روستاهای هم‌جوار در این منطقه مشغول به کار می‌شوند؛ انجیر این منطقه به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور نیز صادر می‌شود و سبب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی شده است.


اما از سال گذشته تاکنون بر اثر خشکسالی‌های چندساله اخیر چشمه گرمابه به ناگهان خشک شد و آب رودخانه مادیان رود که تنها منبع آبیاری باغ‌های است به‌طور چشمگیری کاهش یافت و جوابگوی آبیاری باغ‌های استان نیست و در معرض خشک شدن قرارگرفته است. به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان گفت: بزرگ‌ترین قطب انجیر سیاه در کشور به علت عدم برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در آستانه نابودی است.

علی محمدی فر با اعلام این خبر افزود: شهرستان پلدختر لرستان با تولید سالانه حدود ۲۰ هزار تن انجیر، یکی از قطب‌های تولید انجیر سیاه در کشور محسوب می‌شود که به دلیل کم‌آبی و احتمال خشک شدن رودخانه کشکان اصلی‌ترین منبع آبیاری درختان انجیر این شهرستان، خطر نابودی این ثروت ملی و استانی به‌شدت احساس می‌شود.

او افزود: مطابق آمارهای رسمی، شهرستان پلدختر قطب تولید انجیر سیاه در ایران، حدود ۹۲% تولید محصول انجیر سیاه در استان لرستان را به خود اختصاص داده است و حدود ۳۳% کل انجیر سیاه کشورمان در این شهرستان تولید می‌شود که از این محل حدود ۶ هزار نفر مشغول بکار هستند.

محمدی فر یادآور شد: به دلیل کیفیت بالای انجیر سیاه پلدختر، این محصول هم در بازارهای داخلی و در بازارهای هدف صادراتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان متذکر شد: متأسفانه اخیرا شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده است به علت خشکسالی‌های پی‌درپی و کاهش نزولات آسمانی و برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کشکان و کشت محصولات آب‌دوست نظیر برنج در شهرهای بیرانشهر، خرم آباد، دوره چگنی، شاهیوند و ویسیان، احتمالا رودخانه کشکان در اواخر مرداد سال جاری خشک می‌شود.

او افزود: خشک شدن رودخانه کشکان به معنی نابودی درختان انجیر شهرستان پلدختر، قطب بزرگ تولید کشورمان است و به عبارتی بیکاری حدود ۶ هزار نفر از کشاورزانی که معیشت زندگی‌شان از این محل تأمین می‌شود، خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان بیان داشت: فقدان برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در مقابله با محصولات آب‌دوست مثل برنج و خلاء قانونی برای جلوگیری از کشت برنج که منجر به برداشت بی‌رویه از آب رودخانه کشکان شده است موجب شده تا ما در آستانه نابودی بزرگ‌ترین قطب انجیر سیاه در کشور قرار بگیریم، این در حالی‌است که اگر مسئولان امر اندک برنامه‌ریزی می‌کردند می‌توانست چنین شرایطی حادث نشود.

محمدی‌فر افزود: مدیران ضعیف و بی‌برنامه که با عدم‌کفایت چنین شرایطی دشواری را برای کشاورزان استان به وجود می‌آورند می‌بایست توسط استاندار محترم لرستان مواخذه شود و در صورت قصور کنار گذاشته شوند، شاید اندک التیامی باشد بر دل پر غصه کشاورزان پلدختری و لرستانی و جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌های زیست‌محیطی در سایر نقاط استان.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد