hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| انقراض در کمین گونه‌های نادر

فارس| انقراض در کمین گونه‌های نادر

اگرچه استان فارس در جایگاه دوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تاکنون ۴۴۳ گونه جانوری در آن شناسایی‌شده اما خشکسالی، کوچک شدن زیستگاه و تخریب محیط‌زیست عرصه را بر حیات‌وحش تنگ کرده است. فارس روزگاری مهد پرندگان بود اما حالا دیگر کمتر پرنده مهاجری را می‌توان مشاهده کرد که به این استان بیاید. 

هم‌اکنون ۱۰ درصد از مساحت استان فارس در ۶ منطقه با مدیریت زیست‌محیطی به ثبت رسیده و این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات‌وحش کشور است. در استان فارس سه پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش، هفت منطقه حفاظت‌شده وجود دارد. در این استان گونه‌های متنوعی از حیات‌وحش وجود دارد که می‌توان به‌عنوان نمونه به گورخر ایرانی، گوزن زرد، جبیر، خرس قهوه و همچنین گونه‌هایی مانند اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، هوبره، عقاب تالابی، شاه باز و لاک پشت اشاره کرد. علاوه بر این کوچک‌ترین قوچ دنیا که از آن نیز به‌عنوان قوچ مینیاتوری یاد می‌شود در این استان وجود دارد. آخرین زیستگاه شیر ایرانی که مربوط به منطقه حفاظت‌شده ارژن است در این استان قرار دارد ازاین‌رو با توجه به وضعیت استان فارس این استان از استان‌های مهمی است که زیستگاه و پناهگاه حیات‌وحش در کشور به شمار می‌رود. باوجود داشتن این‌همه ظرفیت برخی از گونه‌های مهم این استان از جمله گوزن زرد ایرانی، گورخر آسیایی و ... در خطر انقراض قرارگرفته‌اند.

گورخر، پلنگ و گوزن زرد ایرانی در معرض انقراض

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان فارس نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر برخی از گونه‌های حیات‌وحش این استان در خطر انقراض هستند و در ین میان اقداماتی از سوی محیط‌زیست برای حفاظت از آن‌ها انجام‌شده است.

لیلا جولایی به برخی از این‌گونه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: گورخر ایرانی، پلنگ ایرانی، گوزن زرد ایرانی و حتی خرس قهوه‌ای از جمله گونه‌های مهمی هستند که در خطر انقراض قرار دارند.

او با اشاره به اینکه خرس قهوه‌ای هم‌اکنون در لیست خطر انقراض نیست، بیان کرد: این‌گونه هم‌اکنون در لیست گونه‌ها در خطر انقراض نیست اما از جمله گونه‌هایی است که در آینده در خطر انقراض قرار می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان فارس گفت: پلنگ ایرانی در منطقه بمو در فضای وسیعی زندگی می‌کند چراکه پلنگ به منطقه زیادی برای زندگی نیاز دارد البته سرشماری پلنگ کار آسانی نیست زیرا این حیوان شب‌ها بیرون می‌آید و پیدا کردن آن در منطقه سخت است.

جولایی با اشاره به اینکه گونه‌های در خطر انقراض در سایت‌ها نگهداری می‌شوند به وضعیت گوزن زرد اشاره کرد و افزود: دو سایت در مناطق میان کتل و ارسنجان برای گوزن زرد در نظر گرفته‌شده در این دو سایت تعدادی گوزن نگه‌داری می‌شوند. به گفته او سایت نگهداری گورخر نیز در دره باغ قرار دارد. او در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از پرنده‌های در خطر انقراض استان اشاره کرد و گفت: اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، هوبره، عقاب تالابی، شاه باز و لاک پشت مهریزدار نیز از گونه‌های درخطر انقراض هستند علاوه بر این‌گونه‌های شنگ، سگ آبی و شاه روباه نیز از حیواناتی هستند که در معرض تهدید قرار دارند و از آن‌ها نگهداری می‌شود.

هرروز عرصه برای حیات‌وحش فارس تنگ‌تر می‌شود

یک کارشناس حوزه محیط‌زیست نیز در این رابطه گفت: متأسفانه به دلیل محدودیت زیستگاه‌های حیات‌وحش در استان شاهد این هستیم که برخی از گونه‌ها در خطر انقراض قرارگرفته‌اند.

علمدار علمداری ادامه داد: حیات‌وحش استان فارس به دلیل خشکسالی و کم‌آبی و حتی امنیت وضعیت ناخوشایندی دارند و هرروز وضعیت گونه‌های حیات‌وحش بحرانی‌تر می‌شود.

او با اشاره به اینکه روند بهبود برای نجات گونه‌های در خطر انقراض استان کند است، اظهار کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند به‌طور حتم در آینده دیگر خبری از تعداد قابل‌توجهی از گونه‌های مهم حیات‌وحش نخواهد بود.

این کارشناس حوزه محیط‌زیست با بیان اینکه هرروز عرصه برای حیات‌وحش استان تنگ‌تر می‌شود، بیان کرد: بر این اساس ضروری است که زیستگاه‌های حساس استان شناسایی و برای بهبود وضعیت گونه‌های در خطر انقراض با تخصیص اعتبار و افزایش محیط بان برای نگهداری ازاین‌گونه‌ها اقدام کرد.

او با تأکید بر لزوم حفظ و نگهداری این‌گونه‌های مهم استان گفت: بنا به دلایل مختلف از جمله خشکسالی برخی از گونه‌های مهم استان از جمله پلنگ، جبیر، گورخر و... در زیستگاه‌ها محصورشده‌اند ازاین‌رو باید به اقدامات به‌موقع برای نجات این‌گونه‌های مهم دست‌به‌کار شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد