hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مازندران| بام ایران در مسیر جهانی‌شدن

مازندران| بام ایران در مسیر جهانی‌شدن

به دنبال درخواست‌های مردمی و پیگیری‌های انجمن دماوند کوه برای توقف معادن فعال در ارتفاعات بیش از 2 هزار متری قله دماوند و پیشگیری از تخریب‌های زیست‌محیطی آن، استاندار مازندران دستور داد تا کارگروه ویژه ثبت جهانی قله دماوند تشکیل شود. اثر طبیعی ملی قله دماوند در حوزه جغرافیایی بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل استان مازندران با مساحتی بیش از 2950 هکتار طی مصوبه شماره 221 در 21 خرداد 1381 شورای عالی محیط‌زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوست.


تا چند سال گذشته دست‌کم 7 واحد معدنی در ارتفاعات بالای 2 هزار و 200 متری ونیز 2 هزار متری دسترسی به قله دماوند در استخراج پوکه معدنی فعالیت داشتند که به دلیل استفاده از ماشین‌آلات سنگ‌شکن روباز و همچنین سستی و چسبندگی ساختار خاک، باعث تهدید جدی برای ریزش مسیرهای بالادست قله دماوند بودند.

پیش‌تر نیز سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود که برای قرار گرفتن نام دماوند در فهرست میراث طبیعی جهان باید وضعیت گردشگری، کوهنوردی و برمگردی در منطقه و حریم قله دماوند مشخص و ضابطه‌مند و برای مشکلاتی چون زباله و ساخت‌و‌ساز‌ها در حاشیه چاره‌اندیشی شود.

در همین حال شهردار رینه به‌عنوان نزدیک‌ترین شهر به بام ایران گفت: قله دماوند متعلق به فرد و یا شهرستان و استان خاصی نیست و به همه ملت ایران اختصاص دارد.

محمد خسروی با انتقاد از اینکه خدمات این شهرداری در صیانت از قله دماوند نادیده گرفته می‌شود، افزود: یکی از فعالیت مهم و قابل اشاره شهرداری رینه در جهت حفاظت از دشت شقایق در مسیرهای پایین‌دست برای حفظ پوشش گیاهی این قله بوده و تمام تلاشمان بر این است که بتوانیم این دشت را باوجودآنکه در وظایف شهرداری نیز تعریف‌نشده، حفاظت کنیم، اما متأسفانه شاهد هستیم که عده‌ای با بی‌تفاوتی کامل وارد این دشت زیبا شده و باعث تخریب آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای صیانت از قله دماوند، شهرداری رینه در سال‌های قبل اقدام به توقف کامل فعالیت معدن زیر نظر این شهرداری کرده است، ادامه داد: بعد از توقف فعالیت و تعطیلی معدن شهرداری، اقدام به درختکاری کردیم.

شهردار رینه اذعان کرد که باوجود توقف فعالیت معدن شهرداری، متأسفانه عده‌ای همچنان برای جمع‌کردن سنگ‌ها با خودرو تا مسیرهایی از قله دماوند اقدام می‌کنند که این امر در مسئولیت و برخورد شهرداری نیست.

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هم گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری تشکل‌های مردم‌نهاد و ورود جدی همه دستگاه‌های دولتی مرتبط، به‌جز یک واحد معدنی، بقیه معادن در حوزه اثرگذار مستقیم بر دماوند تعطیل و پیگیری برای تعطیلی واحد باقیمانده در کارگروه دماوند در حال انجام است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: اجرای تجدید ممیزی و کنترل دام در مرتع و ساماندهی چرا تا پایان سال جاری باید صورت گیرد.

بخشدار لاریجان شهرستان آمل هم در این رابطه از دستور جدی استاندار مازندران برای تشکیل هرچه سریع‌تر کارگروه ویژه ثبت جهانی اثر طبیعی و ملی قله دماوند خبر داد و گفت: در تلاش هستیم نخستین جلسه رسمی این کارگروه با حضور همه دستگاه‌های مسئول در شهر رینه لاریجان تشکیل شود.

وی ادامه داد: استاندار مازندران همچنین در این ابلاغیه خود بر تشکیل جلسات منظم کارگروه ثبت جهانی دماوند در هرماه و گزارش روند پیگیری‌ها تأکید کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد