hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا اصفهان رتبه نخست خشونت خانگی را در کشور دارد؟

چرا اصفهان رتبه نخست خشونت خانگی را در کشور دارد؟

براساس آمار ارائه شده توسط وزارت کشور، استان اصفهان رتبه نخست خشونت خانگی را در کشور دارد، آماری که جای سئوال دارد.

خشونت از هر نوعی که باشد دردناک و غیر قابل دفاع است، حال اگر این خشونت به کانون گرم خانواده کشیده شود و یک یا چند نفر از افراد خانواده مورد خشونت قرار گیرند دردناکتر است و مشکلات و معضلات بیشتر و بزرگتری را نیز برای همین خانواده و جامعه در پی خواهد داشت.

نمی‌توان پذیرفت که خشونت خانگی تنها به یک خانواده و فرد آسیب می‌زند بلکه این نوع خشونت‌ها به دامن جامعه نیز کشیده شده و دیگران نیز از این خشونت‌ها به طورمستقیم و غیر مستقیم آسیب می‌بینند.

برای پیشگیری از خشونت و به ویژه خشونت خانگی اقدامات بسیاری انجام می‌شود و نخستین آن نیز آموزش و آگاه سازی خانواده‌هاست به گونه‌ای که در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها و مردم می‌دانند که خشونت چیست و برای جلوگیری از آن و یا گزارش این خشونت چه باید کنند.

روز گذشته خبری در رسانه‌های گروهی منتشر شد مبنی بر اینکه اصفهان رتبه نخست شاخص خشونت‌های خانگی کشور را دارد؛ شنیدن این خبر علاوه بر اینکه نگران کننده است سبب می‌شود به دنبال علت و چرایی این مسئله باشیم که چرا استانی مانند اصفهان در آسیب بزرگی مانند خشونت خانگی رتبه نخست را دارد.

در این زمینه با معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم و نظر او را در مورد آمار بالای خشونت خانگی در اصفهان، چرایی و راهکار برون رفت از آن جویا شدیم.

اصفهان یک استان برخوردار و سطح گزارش‌ها نیز بالاتر است

مجتبی ناجی با بیان اینکه آمار ارائه شده به دلیل اینکه از وزارت کشور اعلام شده معتبر است و منبع خبر وزارت کشور است، گفت: استان ما 18 مرکز اورژانس اجتماعی دارد و مردم ما به خدمات اورژانس و اقداماتی که ارائه می‌دهد دسترسی دارند و می‌دانند که موارد خشونت خانگی که شامل کودک آزاری و همسر آزاری است را به کجا و چگونه گزارش دهند.

وی افزود: خط تلفنی 123 نیز در همه نقاط استان قابل دسترسی است و اطلاع رسانی‌های لازم نیز صورت گرفته؛ بنابراین یکی از دلایل این آمار می‌تواند همین باشد که حساس‌زایی و آگاه سازی مردم نسبت به خشونت خانگی سبب شده که گزارش‌هایی که مردم به اورژانس می‌دهند یا مواردی که دستگاه‌های انتظامی و بیمارستان‌ها به اورژانس اجتماعی ارجاع دادند افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ما یک استان برخوردار هستیم و سطح گزارش‌هایمان هم بالاتر است، اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که در پیشرفته ترین کشورهای جهان تنها 6 درصد موارد خشونت خانگی گزارش می‌شود و بخش اعظم آن پنهان می‌ماند.

مردم از مصادیق خشونت خانگی آگاه هستند و گزارش می‌کنند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: چون مردم آگاه شدند و می‌دانند مصادیق کودک آزاری و همسر آزاری چیست موارد را به دستگاه‌های نظارتی و متولی مداخله در خشونت‌های خانگی گزارش می‌کنند.

وی با اشاره به راهکار کاهش آمار خشونت خانگی بیان کرد: نخستین اقدام پیشگیری است که مبتنی بر آگاه سازی و آموزش است؛ کسی که فعل کودک آزاری را مرتکب می‌شود پس از بررسی‌ها و صحبت با او و ارجاع به مراکز مداخله در خشونت‌های خانگی می‌بینیم که از نظر پدری که فرزندش را آزار داده این مورد کودک آزاری نیست و شیوه تربیت و فرزند پروری باشد، پدر فکر نمی‌کند که این موارد هم از مصادیق کودک آزاری باشد.

بیشترین نوع کودک آزاری از نوع عاطفی و غفلت است

وی با بیان اینکه بیشترین نوع کودک آزاری از نوع عاطفی و غفلت است، گفت: این بدان معنی است که به نیازهای بهداشتی، درمانی، آموزشی و غیره کودک توجه نمی‌شود و مصداق کودک آزاری است.

ناجی افزود: شاید وقتی می‌گوییم کودک آزاری مردم فکر کنند فقط برخورد فیزیکی و ضرب و شتم کودک است، اگر چه آن هم هست اما بخش اعظم کودک آزاری این است که نیازهای عاطفی کودک نادیده گرفته شود. اگر ما به تعریف جامع کودک آزاری توجه کنیم می‌بینیم که موارد کودک آزاری خیلی بیشتر از چیزی است که گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر والدین با بچه‌اش تفریح نرود، یا در درس و تحصیل کمک نکند هم کودک آزاری است بنابراین ما در وهله نخست باید به خانواده‌ها آموزش دهیم تا از حقوق خود، فرزندان و همسران آگاه باشند و آن را رعایت کنند تا این آمار کاهش پیدا کند.

دو خط تلفنی برای مشاوره و ارائه گزارش‌های مردمی در اصفهان فعال است

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ما می‌دانیم خشونت خانگی از نوع خشونت‌های پنهان است و معمولاً از جانب کسی که می‌خواهد حامی فرد قربانی باشد صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این شکل خشونت خانگی با نزاع خیابانی خیلی فرق دارد و نیاز به آموزش و دسترسی مردم به مراکز مشاوره دارد؛ به دلیل اینکه بسیاری از مردم نمی‌توانند تعرفه برخی از مراکز مشاوره را تقبل کنند و ممکن است از مسائل مشاوره‌ای فاصله بگیرند دو خط تلفنی در اختیار آنان گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: خط 1480 که مشاوره‌های خانواده و عاطفی ارائه می‌دهد و خط 123 که مردم می‌توانند گزارش‌های خود را به اطلاع آنها برسانند.

ناجی با بیان اینکه کودک آزاری ممکن است تکرار شود، گفت: برخی اقدامات هم مربوط به بعد از گزارش کودک آزاری است تا از تکرارش جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه باید به دانش آموزان و کودکان مسائل مربوط به خشونت خانگی را آموزش داد، گفت: آموزش دانش آموزان در مدرسه صورت می‌گیرد اما شیوه آموزش باید به وسیله برنامه ریزان آموزشی و متخصصان صورت بگیرد که بچه‌ها احساس نا امنی و ترس نکنند؛ چون عدم امنیت هم استرس را در آنها افزایش می‌دهد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه و ارتقایی و به خصوص آموزش مهارت‌های زندگی حتما در آموزش و پرورش باید تقویت شود.

رتبه خوب اصفهان در زمینه زنان سرپرست خانوار، مشارکت خیران و داوطلبان فرزند خواندگی

وی در ادامه با اشاره به رتبه خوب استان اصفهان در زمینه شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: ما در زمینه زنان سرپرست خانوار نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت بهتری داریم. زنان سرپرست خانوار ما توانمندی، استقلال و خودکفایی‌شان نسبت به بقیه استان‌ها بالاتر است؛ حدود 2 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و خودشان غالباً مستقل هستند. تعدادی زیر نظر دستگاه‌های حمایتی دیگر قرار دارند اما پس از بررسی آمار دیدیم که توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در استان ما بالاتر است.

ناجی گفت: مشارکت خیران و افراد نیکوکار در استان اصفهان خوب است؛ تعداد خیریه‌ها در استان آمار خوبی است و خدماتی که در کنار کمک دولت به گروه‌های هدف ارائه می‌کنند نیز قابل تامل است.

وی اظهار داشت: در زمینه تعداد خانواده‌‌هایی که داوطلب پذیرش فرزند خوانده هستند نیز آمار خوبی داریم و داوطلب زیاد داشتن نشانه خوبی از مشارکت مردم در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت حاشیه نشینی ما نسبت به بقیه کلان‌شهرها بهتر است، گفت: تعداد حاشیه نشینان ما کمتر از دیگر استان‌ها است.

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه اصفهان در زمینه خشونت‌های خانگی بر اساس آمار در کشور رتبه نخست را دارد اما در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی دیگر رتبه خوبی دارد اما این نیز دلیل نمی‌شود تا پیگیر کاهش آمار خشونت‌های خانگی نباشیم. همان طور که می‌دانیم خشونت خانگی تنها ضرب و شتم فیزیکی نیست بلکه بیشتر آزارهای روحی و روانی است که می‌تواند حتی همراهی نکردن کودک در تفریحات و تحصیلاتش باشد.

مردم اصفهان به دنبال افزایش آگاهی‌ها و آموزش خود هستند و مصادیق خشونت خانگی را می‌شناسند و آن را گزارش می‌دهند، امیدوارم با آگاه شدن بیشتر مردم و خانواده‌ها به حقوق یکدیگر کمتر شاهد موضوعات دردناکی مانند خشونت خانگی باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد