hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرطان‌های شایع‌ در زنان را بشناسید

سرطان‌های شایع‌ در زنان را بشناسید

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و فوق تخصص آنکولوژی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی است، گفت: این بیماری، نخستین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان میانسال است که از هر ۱۵ زن یک نفر در ایران مبتلا به آن است.

ستاره فاتحی ۱۱ دی‌ماه در کارگاه شناخت و پیشگیری از بیماری‌های شایع زنان در استانداری که با حضور رابطان بانوان در دستگاه‌های اجرایی استان، فرمانداری‌های ۱۰ گانه و زنان شاغل در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ۴ بیماری غیر واگیر سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی در دنیا علت ۶۰ درصد مرگ‌ و میرها هستند و پس از آن اختلالات روانی و آسیب‌ها مانند تصادفات قرار دارند که ۸۰درصد مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.
جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه در ایران ۷۲ درصد علل مرگ و میر، بیماری‌های غیرواگیر هستند، افزود: ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.
 فاتحی گفت: سومین دلیل مرگ‌ومیر در کشور، بیماری سرطان است که سالیانه ۸۵ هزار مورد جدید سرطان، شناسایی می‌شود و ۳۰۰ هزار بیمار از این بیماری در طی ۵ سال، جان سالم به‌در برده‌اند.
فاتحی با اشاره به ضرورت تشخیص زودهنگام سرطان در مراحل ابتدایی، اضافه کرد: برنامه غربالگری ۳ سرطان در میان زنان با محوریت سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ تعریف شده است که در درجه اول باید تشخیص علائم اولیه فرد به بیماری سرطان صورت بگیرد، در صورت وجود علامت، فرد مستقیما به کلینیک درمانی ارجاع داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی است، گفت: این بیماری، نخستین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان میانسال است که از هر ۱۵ زن یک نفر در ایران مبتلا به آن است.
فاتحی گفت: مطالعات موجود نشان می‌دهد که مرگ و میر، میزان بقا و همچنین میزان عود سرطان پستان پس از درمان، در ایران معادل کشورهای پیشرفته است، تنها نقطه تفاوت ما مربوط به زمان تشخیص این بیماری است به طوری‌که عمده تشخیص‌های کشور ما در مراحل پایانی صورت می‌گیرد اما در کشورهای پیشرفته عمده تشخیص‌ها در مرحله اولیه است.
وی اضافه کرد: سرطان دهانه رحم نیز یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنانه است که در نتیجه رشد غیر قابل کنترل سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود و پس از سرطان پستان، دومین سرطان رایج در زنان است.
فاتحی تصریح کرد: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم و مراجعه به موقع می‌توان ضایعات پیش‌سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان زودتر از موعد تشخیص داد.
فوق تخصص آنکولوژی با تاکید بر ضرورت خود مراقبتی زنان، گفت: تشخیص بیماری در درجه اول توسط خود شخص صورت می‌گیرد، هر فردی باید مراقب خود باشد و بداند که عوامل ایجاد کننده بیماری و محافظت‌کننده فرد چه مواردی هستند.
 وی گفت: برای سرطان روده بزرگ تست خون مخفی در مدفوع، برای سرطان پستان معاینه ماموگرافی و برای دهانه رحم پاپسمیر و تست اچ‌پی‌وی صورت می‌گیرد.
فاتحی با بیان اینکه لازمه پیشگیری از سرطان روده بزرگ، دانستن عوامل خطر است، افزود: به‌صورت کلی یک‌سری علل غیر قابل اصلاح در سرطان روده بزرگ  وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سن، سابقه خانوادگی یا بیماری‌های ارثی و ژنتیکی اشاره کرد و التهاب روده (IBD )، پولیپ‌های روده‌ای، فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، مصرف دخانیات، مصرف کم میوه و سبزی از عوامل قابل اصلاح است.
متخصص زنان و زایمان ادامه داد: با توجه به مهم بودن هر خونریزی مقعد، اگر فرد طی یک ماه متوالی، خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی داشته باشد، مراجعه به پزشک لازم است، یبوست همراه با با اسهال یا درد شکم و یا بدون این موارد، احساس پر بودن مقعد بعد از اجابت مزاج، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن طی ۶ ماه، از جمله علایم سرطان روده بزرگ هستند.
فوق تخصص آنکولوژی با تاکید بر غربالگری افراد بالای ۵۰ سال، گفت: این افراد بایستی هر ۲ سال یک‌بار برای غربالگری با انجام تست خون مخفی اقدام کنند که سابقه سرطان روده بزرگ، سابقه آدنوم روده بزرگ در گذشته، سابقه بیماری‌های التهابی روده بزرگ ( بیماری کرون یا کولیت اولسروز) در خود شخص و وجود  سرطان روده بزرگ در فامیل درجه یک و وجود بیماری در اقوام درجه دو در کمتر از ۵۰ سال سن باید مورد توجه قرار گیرد.
فاتحی با اشاره به ضرورت تغییر ساده در شیوه زندگی و رژیم غذایی برای داشتن زندگی سالم، خاطرنشان کرد: می‌توان ابتلا به این سرطان را کاهش داد که از جمله آن‌ها می‌توان به مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، مصرف شیر کم‌چرب به خاطر وجود کلسیم، حبوبات به خاطر مواد دیگر مانند منیزیم و ویتامین‌های گروهB  تاکید بر مصرف مواد غذایی به صورت آب پز و پرهیز از کباب کردن و سرخ کردنی، کاهش مصرف چربی به ویژه چربی‌های حیوانی، فعالیت فیزیکی و پرهیز از چاقی و کاهش مصرف نمک و قهوه، اشاره کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد