hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| موسیقی کردستان در مسیر جهانی‌شدن

کردستان| موسیقی کردستان در مسیر جهانی‌شدن

کردستان به دلیل بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد.

 از سوی دیگر شهر سنندج پیشینه موسیقی غنی دارد؛ این ظرفیت‌ها موجب شد چندی پیش به‌عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو معرفی شود اما حفظ این عنوان و بهره‌گیری از این موقعیت برای رشد بخش‌های دیگری همچون گردشگری نیازمند تلاش‌ زیادی است. به گزارش مهر، بیش از ۳۰۰ شهر در ایران متقاضی پیوستن به شبکه شهر خلاق در یونسکو شده بودند که درنهایت شهرهای سنندج و بندرعباس پس از رشت و اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوستند، هیئت‌داوران شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران، بر اساس شاخص‌های مشخص، از میان پرونده‌های رسیده، شبکه شهرهای خلاق هر حوزه موضوعی را شناسایی و طی مراسمی معرفی می‌کند. انتخاب سنندج در کنار سه شهر دیگر کشور به‌عنوان شهر خلاق هم نشان از ظرفیت‌های بالای موسیقی در این شهر داشت و هم اینکه فرصت‌هایی را برای آن فراهم کرد که اگر مورداستفاده قرار نگیرد از دست می‌روند که یکی از این‌ها امکان رونق گردشگری است. یونسکو با این انتخاب (شهر خلاق موسیقی) فرصت مهمی را در اختیار مسئولان شهر سنندج قرار داده که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود شهر، آن را به جهانیان بشناساند.

تورهای موسیقی و هنری توسعه پیدا کند

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بر ضرورت توسعه تورهای موسیقی و هنری در استان به‌ویژه با اولویت سنندج تأکید کرد و گفت: تورهای گردشگری می‌تواند بر اساس بسته‌هایی که اجرای موسیقی در آن با رویدادهایی همچون موسیقی نواحی و کردی لیلاخ همزمان باشد، راه‌اندازی شوند. آوات مکاری اظهار داشت:‌ باید مکانی را برای اجرای موسیقی ویژه تورهای گردشگری در نظر بگیریم و گروه‌های خاموش و کمتر دیده‌شده هم با اجرا در این محل دیده شوند و درآمد بیشتری کسب کنند تا به این شکل آن‌ها هم تقویت ‌شوند. او یادآور شد:‌ این تورها می‌توانند همزمان به بازدید افراد شاخص و مهم در حوزه موسیقی شهر سنندج بروند که اکثرا در بافت قدیمی شهر زندگی می‌کنند و به‌این‌ترتیب با معماری قدیمی شهر هم آشنا خواهند شد. مکاری افزود:‌ سنندج مرکز تولید سازهای موسیقی است و می‌توان کارگاه‌هایی را برای بازدید انتخاب کرد که گردشگران با حضور در این اماکن با نحوه ساخت این سازها هم آشنا شوند. او این بازدیدها را آغازی برای برندسازی این سازها دانست و اضافه کرد:‌ به‌عنوان‌مثال سازهای دیوان، دف و نرمه نای در کردستان تولید می‌شود که این کار علاوه بر معرفی این ابزار موسیقی زمینه فروش آن‌ها را فراهم می‌کند. رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: دولت هم همزمان می‌تواند وارد عمل شده و با توجه بیشتر به زیرساخت‌هایی ازجمله سالن کنسرت‌ موسیقی مجهز به رونق موسیقی سنندج کمک کند ضمن اینکه با ایجاد یک سالن مجهز بزرگان موسیقی کردستان هم برای اجرا از استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور دعوت شوند. مکاری افزود: در دنیا سالن‌های مشهوری برای اجرای موسیقی وجود دارد که اهالی موسیقی علاقه زیادی به اجرا در این سالن‌ها دارند بنابراین وجود یک سالن مجهز و به‌روز می‌تواند انگیزه بالایی برای حضور فعالین و هنرمندان حوزه موسیقی در این شهر ایجاد کند البته می‌توان در سالن موسیقی معماری بومی هم اجرا کرد که علاوه بر معرفی معماری منطقه به جاذبه‌ای برای گردشگران نیز تبدیل شود. او با اشاره به اینکه می‌توان در منطقه زیبای اورامانات هم موسیقی اجرا کرد یا موسیقی عرفانی را در خانقاه‌ها به اجرا درآورد، تأکید کرد: باید موسیقی در اماکن تاریخی و طبیعی اجرا شود و در واقع بسته‌های فرهنگی و طبیعی در کنار هم وجود داشته باشد. مُکاری با اشاره به‌ضرورت تربیت تور لیدرهایی که به حوزه موسیقی اشراف داشته باشند، یادآور شد: تولید آلبوم‌های موسیقی و توزیع لوح‌های فشرده میان گردشگران هم از اهمیت خاصی برای رونق موسیقی و گردشگری برخوردار است. رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار داشت: سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی پذیرفته‌شده اما تائید نهایی نشده و تائید آن نیاز به انجام فعالیت‌هایی دارد.

سنندج با شبکه شهرهای خلاق ارتباط پیدا می‌کند

شهردار سنندج هم گفت: با توجه به پیشینه و تاریخ کردستان به‌ویژه سنندج در زمینه موسیقی به این نتیجه رسیدیم می‌توانیم این موضوع را به برندی برای این شهر تبدیل کنیم لذا از سال ۹۶ پیشنهاد شهر خلاق موسیقی را به یونسکو ارائه دادیم و حدود یک سال و نیم در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفت. حشمت اله صیدی افزود:‌ توانستیم پروپوزالی جامع و کامل تهیه‌کرده و به یونسکو ارائه کنیم و در رقابت با ۲۰ شهری که کاندیدا شده بودند در میان چهار شهر منتخب قرار گرفتیم که در رقابت با شهرهایی همچون مشهد و شیراز درنهایت سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شد. او با اشاره به اینکه شهر خلاق موسیقی شدن سنندج تأثیر مهمی بر گردشگری این شهر خواهد گذاشت، اضافه کرد: سنندج با شبکه شهرهای خلاق ارتباط پیدا می‌کند و همین ورود گردشگران به این شهر را افزایش می‌دهد. صیدی یادآور شد: فعالین موسیقی کشورهای دیگر به سنندج می‌آیند و به اجرای هنرشان می‌پردازند و هنرمندان سنندجی هم در شهرهای دیگر مرتبط با این شبکه به اجرای موسیقی می‌پردازند که خود باعث شناخته‌تر شدن موسیقی سنندج می‌شود ضمن اینکه دولت هم‌ می‌تواند به ایجاد زیرساخت‌های مرتبط ازجمله مدرسه موسیقی، موزه موسیقی و بوستان موسیقی کمک کند.

فلسفه شهر خلاق بهره‌گیری از ظرفیت شهر برای توسعه پایدار اقتصادی است

رئیس انجمن موسیقی کردستان فلسفه اصلی شهرهای خلاق را استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن شهر دانست و گفت:‌ اساسا مردم کردستان و سنندج مردمی صنعتی نیستند و بیشتر عاطفی و احساسی محسوب می‌شوند و به همین دلیل هنر ازجمله موسیقی هم در این منطقه برجسته شده است. فرشید حسامی اظهار داشت: ذهنیت اشتباهی وجود دارد که افراد شاخص موسیقی شهر سنندج مربوط به گذشته ‌هستند و انتخاب سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی را کم‌فروغ می‌بینند اما باید به این نکته توجه کنند که فلسفه اصلی شهرهای خلاق استفاده از ظرفیت شهرهای جهان برای ایجاد بستری به‌منظور توسعه پایدار اقتصادی است. او یادآور شد: وجود شهر خلاق نوعی گفتمان هم بومی و هم بین‌المللی ایجاد می‌کند به‌عنوان‌مثال اصفهان هم به‌عنوان یکی دیگر از این شهرها به سنندج درخواست تنظیم تفاهم‌نامه داده است. حسامی تأکید کرد: موسیقی منجر به رشد اقتصادی می‌شود و طبیعتا این رشد به رشد فرهنگی هم می‌انجامد و در واقع بر هنرهای دیگر به‌عنوان‌مثال شعر تأثیر می‌گذارد. او گفت: انتخاب سنندج و قرار گرفتن آن در کنار شهرهایی همچون وین و دوسلدورف یک وجه بین‌المللی به این شهر می‌دهد و کسانی که در کشورهای مختلف با سنندج آشنایی نداشتند اکنون این شهر را می‌شناسند و مطمئنا کمک‌هایی هم از سوی سازمان‌های جهانی جذب می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد