hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > نیاز واقعی بازار خودرو‌ تأمین می‌شود

نیاز واقعی بازار خودرو‌ تأمین می‌شود

هجوم تقاضا به بازار خودرو از یکسو دیروز سامانه فروش اینترنتی برخی شرکت‌های خودروسازی را مختل کرد و از سوی دیگر به زمزمه‌های شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو دامن زد. در عین حال خودروسازان از نبود مشکل در مسیر تأمین نیاز واقعی بازار به خودروهای داخلی خبر می‌دهند.
رشد لجام‌گسیخته قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار، سردرگمی مشتریان واقعی و هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو و برخی بازارهای کالا و خدمات شرایطی را رقم زده که مسئولان دولتی از اتخاذ تدابیری برای رشد عرضه و از بین بردن حباب قیمت‌ها خبری می‌دهند. شرکت‌های خودروسازی نیز پس از اعلام دولت و تاکید شورای رقابت مبنی بر حذف قیمت‌های حاشیه بازار، افزایش عرضه خودرو البته به شیوه پیش‌فروش طولانی‌مدت را برای جذب این سرمایه‌های سرگردان در دستور کار قرار داده‌اند. بر این اساس در حالی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از افزایش عرضه محصولات خود به مناسب عید سعید فطر خبر داده‌اند، هجوم تقاضای خرید، موجب اختلال سامانه‌های فروش، سردرگمی متقاضیان خرید خودرو در نمایندگی‌های رسمی فروش شرکت‌های خودروسازی و شائبه سوء‌استفاده برخی نمایندگی‌ها  از طریق فروش کارتکسی خودرو به قیمت بالاتر به مشتریان شده است.  مرحله دوم طرح فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو به مناسبت عید فطر که با فروش قطعی 3خودروی دنا، هایما و کراس اور اچ سی و برخی محصولات دیگر این شرکت خودروسازی از ساعت 10صبح دیروز آغاز شده بود با گذشت چند ساعت با اختلال در سامانه فروش این شرکت متوقف شد و این بار «خطای 504 » را پیش روی متقاضیان خرید محصولات این شرکت قرار داد؛ به نحوی که متقاضیان پیش‌خرید خودرو امکان ورود به سایت مذکور را نداشتند معدود مشتریانی که به سختی امکان ورود به سایت ثبت‌نام محصولات این شرکت را پیدا کردند نیز موفق به تکمیل فرایند ثبت‌نام نشدند و دفاتر نمایندگی ایران‌خودرو در تهران نیز باز نشدن سامانه فروش این شرکت را شلوغی بیش از حد سایت عنوان کردند.

لغو مجوز نمایندگی‌های متخلف

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با بیان اینکه قیمت‌های فروش محصولات ایران‌خودرو با احتساب مجوز افزایش 18/7 درصدی قیمت‌ها بر اساس مصوبه شورای رقابت است، گفت: این پیش‌فروش‌ها با موعد تحویل 40روز تا حداکثر 9ماه خواهد بود و مشتریان بابت تحویل طولانی‌مدت خودرو، سود مشارکت در خرید دریافت خواهند کرد. خان‌کرمی با تأکید بر اینکه مشتریان از تعجیل در پیش‌خرید خودرو خودداری کنند، افزود: سامانه فروش این شرکت تا پایان سال باز خواهد بود و متقاضیان واقعی خرید می‌توانند، خودروهای مورد نیاز خود را به تدریج و بر اساس شرایط اعلام شده خریداری کنند. وی با بیان اینکه ممکن است اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو موجب وسوسه برخی نمایندگی‌ها برای دریافت وجه اضافی ثبت‌نام پیش‌خرید خودرو شود، اظهارداشت: نمایندگی‌های رسمی فروش حق دریافت هیچ‌گونه وجه اضافی از مشتریان خرید محصولات ایران‌خودرو را ندارند و در صورتی که نمایندگی برای فروش اقساطی از مشتریان وجه اضافی دریافت کرده باشد، بدون تعارف مجوز فعالیت نمایندگی مذکور لغو خواهد شد. در این چارچوب دستور بررسی تخلفات احتمالی را به واحد فروش ایران‌خودرو داده‌ایم. معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در مورد کندی و اختلال در سامانه فروش محصولات این شرکت به متقاضیان، گفت: رشد آنچنانی قیمت‌ خودرو موجب هجوم تقاضای کاذب و اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار شده است و متاسفانه به دلیل نقدشوندگی خودرو اکنون سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار خودرو با هدف کسب درآمد از طریق دلال‌بازی سوق پیدا کرده است. کرمی افزود: همچنین پهنای پایین باند موجب کندی اینترنت و اختلال در سامانه فروش محصولات این شرکت با مراجعه یک باره کاربران شده است.



اطمینان‌دهی پژو به تحویل خودروی تولید مشترک

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در مورد روند تحویل خودروهای پیش‌فروش شده تولید مشترک به مشتریان پس از خروج آمریکا از برجام و خبر تعلیق فعالیت‌های این شرکت فرانسوی در ایران، گفت: پژو به ما اطمینان خاطر داده است که برای تحویل 10 هزار دستگاه خودروی پژو 2008 پیش‌خرید شده باقیمانده مشکلی وجود ندارد. در سال گذشته 16 هزار متقاضی برای پیش‌خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد تاکنون 5‌هزار دستگاه خودرو به متقاضیان تحویل شده و 11هزار دستگاه خودروهای پیش‌فروش شده باقیمانده نیز به تدریج به خریداران تحویل خواهد شد؛ گرچه در تحویل این خودرو به دلیل مشکلات تولید داخل از همان ابتدا با تأخیر مواجه بودیم. خان‌کرمی افزود: به گفته مسئولان پژو به دلیل مباحث مرتبط با تحریم و تعیین قیمت این خودرو، فعلا برنامه‌ای برای پیش‌فروش جدید این خودرو وجود ندارد اما اطمینان‌خاطر داده‌اند که با تأمین قطعات مورد نیاز، این خودروها گرچه با تأخیر اما به تدریج به مشتریان تحویل داده خواهد شد.


   افزایش عرضه خودرو

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به مرحله دوم فروش محصولات این شرکت به مناسبت عید سعید فطر اعلام کرد: برای شکستن حباب قیمتی کاذب در حاشیه بازار خودروهای داخلی با افزایش عرضه محصولات، طرح فروش محصولات را که مقرر بود از 27خردادماه اجرا شود از 23خردادماه جاری با اعمال طرح‌های مختلف فروش قطعی و پیش‌فروش با سود مشارکت و... در دستور کار قرار دادیم. مصطفی خان‌کرمی، افزود: بر این اساس در مرحله نخست طرح فروش ویژه به مناسبت عید فطر 6 هزار خودرو به متقاضیان عرضه شد و در ادامه مرحله دوم اجرای این طرح که از ساعت 10 صبح 27 خرداد ماه (دیروز) آغاز شده 116 هزار دستگاه انواع خودرو تا پایان امسال به صورت فروش قطعی و پیش‌فروش به تدریج به مشتریان عرضه خواهد شد. به گفته وی، در این مرحله از طرح 3خودروی دنا ، هایما و اچ سی با تیراژ حدود 17 هزار دستگاه که از جمله خودروهای پرتقاضا و حاشیه قیمتی بالا در بازار است، به صورت قیمت قطعی برای پیش‌فروش عرضه شده و تاکنون ( ساعت 14 دیروز) 5 هزار و 875 دستگاه خودرو در چارچوب این طرح پیش‌فروش شده است. فروش قطعی نیز از ساعت 11 دیروز فعال شده و در حال انجام است. در مرحله بعدی نیز از ابتدای تیرماه همه محصولات ایران‌خودرو به جز چند محصول تولید مشترک با قیمت قطعی به مشتریان پیش‌فروش خواهد شد.  خان‌کرمی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه تا پایان سال سامانه فروش ایران‌خودرو همیشه باز خواهد بود و مشتریان می‌توانند بنابر شرایط اعلام شده نسبت به پیش‌خرید خودروهای مورد نیاز خود با قیمت‌های قطعی اعلام شده اقدام کنند، افزود: هیچ مشکلی برای تأمین نیاز مشتریان واقعی به محصولات ایران‌خودرو وجود ندارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد