hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ورود به بازار بورس بدون برنامه معاملاتی ممنوع

ورود به بازار بورس بدون برنامه معاملاتی ممنوع

بسیاری از افرادی که در سال‌های اخیر بدون داشتن اطلاعات و تخصص وارد بازار خریدوفروش ارز و طلا شده و در برخی موارد دچار ضرر شدند حالا با تغییر وضعیت بازار بورس، این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند تا جلوی بی‌ارزش شدن پول‌هایشان بر اساس تورم را بگیرند؛ درحالی‌که داشتن مهارت و دانش پیش از ورود به این بازار ضروری است و بدون دانستن اصول ابتدایی این بازار نه‌تنها سودی عاید معامله‌گر نمی‌شود بلکه ضررهای هنگفتی هم نصیب او می‌شود که گاهی جبران‌ناپذیر است.
امین خدایار - کارشناس بورس: مهم‌ترین اصل برای ورود به هر بازار و کسب‌وکاری داشتن برنامه است. بازار بورس نیز از این غائله مستثنا نیست. در بازار بورس، یکی از چالش‌ها این است که ما با هیجانات انسان‌ها روبرو هستیم که این هیجانات می‌تواند منجر به سود یا ضرر شود؛ اما نکته مهم این است که همه معامله‌گران بازار با ضرر مواجه می‌شوند. مهم‌ترین موضوع نحوه برخورد ما با ضرر است. اینجاست که تدوین برنامه معاملاتی ضروری می‌شود و بدون تدوین آن نمی‌توان کار را پیش برد. اگرچه تدوین برنامه معاملاتی نیازمند دانش و تخصص است و با کسب تجربه شکل می‌گیرد اما به‌طورکلی یک برنامه معاملاتی باید به‌طور دقیق مشخص کند که فرد چه مقدار ضرر را می‌تواند تحمل کند. هر برنامه باید با توجه به شناخت شخص معامله‌گر از خودش تنظیم شود و در حساب آزمایشی یا معاملات صرفا نوشتاری آزموده شود تا کارایی برنامه معاملاتی سنجیده شود. یا به‌عبارت‌دیگر نقاط قوت و ضعف برنامه مشخص شود و بر این اساس معامله‌گر پیش از ورود به بازار حقیقی نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را بهبود بخشد. بدون برنامه معاملاتی مشخص هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور مداوم در مدار بازدهی مثبت قرار بگیرد. از سوی دیگر هر فرد باید برنامه معاملاتی را تدوین کند که با توجه به شرایط شخصی خودش آماده‌شده است و بر این اساس نمی‌توان از برنامه‌های معاملاتی دیگران پیروی کرد یا از آن اقتباس کرد. این برنامه باید شامل تمام جزییات سرمایه‌گذاری اعم از صنایع هدف، قدرت خرید، مدت‌زمان نگه‌داری سهام، هدف از این فعالیت و تمام جزییات دیگر باشد. همچنین برنامه باید انعطاف‌پذیر باشد تا باگذشت زمان و کسب تجربه بخش‌هایی هم برای نوشتن و اضافه کردن تجربیات در نظر گرفته شود که هر زمان برنامه به عدم کارایی رسید بتوان با تجربیات کسب‌شده آن را بهینه کرد.
اما اگر بخواهیم با مثالی مبحث برنامه معاملاتی را روشن‌تر کنیم می‌توان این‌گونه گفت که اگر فردی بخواهد با سرمایه‌گذاری در بورس برای دوران بازنشستگی‌اش درآمدزایی کند می‌تواند برنامه را این‌گونه تدوین کند که با تشکیل یک سبد متنوع از 20 سهام بنیادی و قدیمی بورس با خریدهای کوچک در بازه‌های ماهانه و با توجه به فرصت باقیمانده تا دوران بازنشستگی (به‌عنوان‌مثال 5 سال یا 10 یا 20 سال) بخشی از پس‌اندازش در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند و فرد تا شروع بازنشستگی هیچ‌گونه برداشت (فروش) نداشته باشد. با این روش فرد هم از رشد بازار بهره‌برداری کرده، هم از هیجانات کوتاه‌مدت بازار در امان می‌ماند و استرس و فشار کمتری تجربه می‌کند و از آن مهم‌تر پس‌انداز خود را از آسیب تورم محافظت کرده و مهم‌تر از همه اینکه با برنامه‌ریزی به استقبال بازنشستگی رفته است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد