hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ضرورت گذار از کشاورزی سنتی به مدرن

ضرورت گذار از کشاورزی سنتی به مدرن

استان کهگیلویه و بویر احمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. این استان از سوی دیگر استان ۷۲۳ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر بهره‌بردار حوزه کشاورزی دارد.

بر همین اساس تغییر الگوی کشت از سنتی به مدرن در این استان بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد. به گزارش ایرنا، جایگزینی محصولات جدید متناسب با اقلیم منطقه، افزایش استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی مکانیزه، توسعه آبیاری نوین، کشت در مقیاس‌های بزرگ و توسعه استفاده از صنایع تبدیلی ازجمله نیازهای کهگیلویه و بویراحمد برای گذر از تولید سنتی و ورود به کشاورزی مدرن است. به گزارش ایرنا، استفاده از ماشین‌آلات برداشت و کاشت، شیوه‌های آبیاری و نگهداری نوین از مهم‌ترین نیازهای استان برای بهره‌وری بهتر از منابع آب‌وخاک است اما آن‌چنان‌که شایسته است استفاده از این تجهیزات در استان رواج ندارد. باوجود خشکسالی های پیاپی اما کشت محصولات پرآبی چون برنج در کهگیلویه و بویراحمد مرسوم است و تلاش‌های جهاد کشاورزی برای جایگزین شدن محصول کینوا تقریبا بی‌نتیجه بوده است. هرچند تغییر الگوی کشت مقوله‌ای زمان‌بر است اما به نظر می‌رسد تعامل رسانه‌های ارتباط‌جمعی با کارشناسان و تشریح مزایای کشت محصولات جدید می‌تواند در تحقق این نیاز ضروری اثربخش باشد. به‌عنوان‌مثال کینوا بهترین جایگزین برای کشت برنج است که این گیاه به دلیل ارزش غذایی بسیار خود به خاویار گیاهی معروف شده و افزون بر ارزش غذایی بالا مصرف آبی در حدود یک‌پنجم برنج دارد. کینوا را می‌توان در سال سه یا چهار بار برداشت کرد و بهره‌وری بسیار بیشتری را از اراضی زیر کشت حتی در مناطق با بارندگی کم به دست آورد. این گیاه که به قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال از کشاورز خریداری می‌شود ازلحاظ صادرات و ارزآوری هم می‌تواند بسیار مفید باشد. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته اما همچنان بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی به‌صورت دیم کشت می‌شود.

دلایل و اقدامات برای نجات از تولید سنتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باوجود تلاش‌های انجام‌شده اما بخش عمده‌ای از کشاورزی در استان هنوز به شکل سنتی است. الیاس تاج‌الدینی اظهار داشت: تاکنون از ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۳۴ هزار هکتار آن به شکل آبیاری نوین انجام می‌شود. او انجام دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران را از برنامه‌های دولت برای کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و درآمد بیشتر ذکر کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این زمینه برای ترویج کشت دانه‌های روغنی کلزا موفقیت‌های نسبی کسب‌شده که امیدواریم برای توسعه کشت محصولاتی مانند کینوا نیز اثربخش شود. تاج‌الدینی افزایش زیرساخت‌های صنایع تبدیلی مانند سردخانه نگهداری میوه، توسعه آبیاری‌های نوین، کشت گیاهان دارویی و محصولات با مصرف آب کمتر مانند کلزا را از دیگر راهبردهای جهاد کشاورزی برای افزایش درآمد بهره‌برداران است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت سردخانه‌های نگهداری میوه و سبزی استان تا پایان سال جاری به ۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد. تاج‌الدینی اظهار داشت: هم‌اکنون چندین سردخانه به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن میوه و سبزی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند. او افزود: ۲ سردخانه نگهداری میوه به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تن در استان امسال به مرحله بهره‌برداری رسید. او بیان کرد: سردخانه‌های نگهداری میوه هم‌اکنون در شهرستان‌های مختلف استان ازجمله گچساران، بهمئی و دهدشت در حال فعالیت است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: یک سردخانه بزرگ ۱۰ هزار تنی نیز در استان مجوز احداث اخذ کرده است. او عنوان کرد: در صورت راه‌اندازی این طرح امکان صادرات میوه از طریق گمرک استان به کشورهای خارجی فراهم می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فروش محصول سیب و برخی میوه‌های تولیدی مناطق گرمسیری باقیمت پایین به دلالان به دلیل کمبود زیرساخت‌های نگهداری ابراز امیدواری کرد: تقویت زیرساخت‌های سردخانه‌ای در استان به افزایش درآمد بهره‌برداران کمک کند.

ضرورت تنوع‌بخشی به تولید محصولات زراعی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنوع‌بخشی به تولید محصولات زراعی ضرورت اجتناب‌ناپذیر در استان برای بهره‌وری بهتر از منابع آب‌وخاک و سودآوری بیشتر است. عیسی راستین نسب افزود: جایگزینی محصول کینوا به‌جای برنج ازجمله مواردی است که نیازمند فرهنگ‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد است. او بیان کرد: این محصول که ظرفیت صادرات هم دارد می‌تواند با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای محصولاتی مانند برنج مطرح شود. راستین نسب بیان کرد: باوجود مزایای کشت این محصول اما بهره‌برداران در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشت آن مقاومت می‌کنند. او کشت چغندرقند را از دیگر محصولات سازگار با اقلیم استان ذکر کرد و افزود: استان ظرفیت کشت سالانه یک هزار هکتار محصول چغندرقند را دارد اما به دلیل تعطیل بودن کارخانه قند یاسوج امکان کشت این محصول درآمدزا و سودآور وجود ندارد. او گفت: تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد به علت وجود شرایط طبیعی مطلوب در مناطق گرمسیری محصول تولیدی چغندرقند در کهگیلویه و بویراحمد سودآور و درآمد خوبی برای بهره‌برداران دارد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت پاییزه گندم آبی و دیم در مزارع استان هم‌اکنون در حال انجام است. راستین نسب افزود: هم‌اکنون کشت گندم در شهرستان‌های بویراحمد و دنا شروع‌شده و در دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز به‌زودی عملیات کاشت آغاز خواهد شد. او بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار هکتار زمین دیم و ۲۲ هزار هکتار زمین آبی در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گندم برود. او اظهار داشت: ۱۰ هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزه بین کشاورزان استان در حال توزیع است. او عنوان کرد: تابستان امسال ۷۵ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد. راستین نسب همچنین از پیش‌بینی کشت جو دیم و آبی در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان در پاییز امسال خبر داد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی کلزا در پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق گرمسیری و سردسیری این استان آغازشده افزود: تاکنون ۲۰۰ هکتار مزرعه زیر کشت محصول کلزا رفته است. راستین نسب افزود: بخش عمده‌ای از کشت دانه‌های روغنی کلزا در شهرستان‌های گرمسیری نظیر گچساران، باشت و کهگیلویه انجام می‌شود. او با اشاره به نیاز کشور به دانه‌های روغنی کلزا و نیاز به آب کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات زراعی تصریح کرد: دولت از توسعه کشت این محصول حمایت می‌کند. او عنوان کرد: کشت محصول دانه‌های روغنی کلزا با تلاش فراوان کارشناسان ترویج در استان رواج خوبی یافته است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد