hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > معرفی دمنوش های با طبع گرم

معرفی دمنوش های با طبع گرم

نوشیدن دمنوش با طبع گرم برای افراد سرد مزاج مفید است، اما افراد گرم مزاج باید این دمنوش‌ها را همراه با مصلح آن مصرف کنند. از جمله دمنوش‌هایی که طبع گرم دارند، می‌توان به دمنوش بابونه، به لیمو، بهارنارنج، زنجبیل، دارچین، گل گاوزبان و ... اشاره کرد.

 اکثر دمنوش‌ها آرام بخش هستند و نوشیدن روزانه آن‌ها استرس و خستگی را از بین می‌برد. درصورتی‌که می‌خواهید دمنوش‌های گیاهی را جایگزین چای کنید، باید دمنوش را بر اساس نوع مزاج خود انتخاب کنید. دمنوش با طبع گرم برای افراد سرد مزاج مناسب است و سردی بدن آن‌ها را از بین می‌برد. ما در این مطلب ۱۰ دمنوش با طبع گرم را گردآوری کرده ایم. برای اطلاع از موارد منع مصرف این دمنوش‌ها و مصلح آن‌ها با ما همراه باشید.
 

طرز تهیه چند دمنوش با طبع گرم

۱. دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو از برگ‌های یک گیاه معطر که بومی امریکا جنوبی است، تهیه می‌شود. امروزه این گیاه به دلیل خواص دارویی‌اش در شمال کشور ما هم کشت می‌شود. این دمنوش دارای طبع گرم و خشکی است. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو خشک شده را داخل قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را بهتر است ۲ ساعت بعد از ناهار و شام همراه با مقدار کمی عسل بنوشید.

مصلح به لیمو: در صورتیکه طبع سردی دارد، به لیمو را همراه با آویشن، رازیانه یا اسطوخودوس دم کنید.
موارد مصرف: نوشیدن این دمنوش در همه افراد به خصوص افراد سرد مزاج به درمان بی خوابی، میگرن، سردرد، تقویت معده و بهبود حافظه کمک می‌کند.
موارد منع مصرف:
  • مصرف به لیمو به بیماران دارای نارسایی کلیوی توصیه نمی‌شود.
  • زنان در دوران شیردهی یا بارداری بهتر است از مصرف این دمنوش خودداری کنند.
  • این دمنوش دارای طبع گرم است، بنابراین زیاده روی در مصرف این دمنوش برای افراد گرم مزاج مشکل آفرین است.

 

۲. دمنوش بابونه

یکی دیگر از انواع دمنوش با طبع گرم، دمنوش بابونه است. این دمنوش طبع گرم و خشکی دارد و مصرف آن در فصول سرد سال می‌تواند بدن شما را گرم نگه دارد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری گل بابونه را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. کمی صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دمنوش را همراه با نبات میل کنید.

مصلح: برای کاهش عوارض بابونه آن را همراه با عسل یا انار میل کنید.
موارد مصرف: نوشیدن این دمنوش برای آرامش اعصاب، کاهش تب، تقویت سیستم عصبی، افزایش اشتها، کاهش فشار خون، کاهش قند خون و درمان اسهال مفید است.
موارد منع مصرف:
  • مصرف دمنوش بابونه در دوران باداری ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • از مصرف این دمنوش همراه با دارو‌های ضدانعقاد مانند بنزودیازپین، سیکلوسپورین، وارفارین و ... اجتناب کنید.
  • مصرف بیش از اندازه این دمنوش ممکن است باعث سردرد، زخم دهانی، تهوع، ورم چشم و تعریق زیاد شود.
  • در صورتی‌که عمل جراحی پیش رو دارید، حداقل ۷ روز قبل از عمل مصرف دمنوش بابونه را متوقف کنید.

 

۳. دمنوش دارچین

دمنوش دارچین طبعیت گرم و خشک دارد. برای تهیه‌ این دمنوش دو قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده را داخل قوری بریزید، سپس سه لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم قرار دهید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کند تا دم بکشد. سپس آن را همراه با عسل میل کنید.

مصلح: افراد گرم مزاج برای تعدیل گرمی دارچین بهتر است این دمنوش را همراه با لیمو ترش مصرف کنند.
موارد مصرف: دمنوش دارچین سردی بدن را برطرف کرده و به درمان ناراحتی‌های گوارشی و درد‌های استخوانی کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود مصرف روزانه ۱ گرم دارچین کلسترول، قند و چربی خون را کاهش داده و به درمان دیابت کمک می‌کند.
موارد منع مصرف:
  • مصرف دارچین در افراد گرم مزاج ممکن است باعث خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو شود، بنابراین در صورتی‌که طبع گرمی دارد، در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • دارچین باعث رقیق شدن خون می‌شود و نباید با دارو‌هایی مانند آسپرین مصرف شود.
  • مصرف دارچین در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود، بنابراین زنان باردار بهتر است از مصرف دارچین حتی به مقدار کم هم اجتناب کنند.
  • مصرف دارچین در دوران شیردهی روی سیستم گوارشی نوزاد تاثیر می‌گذارد و در صورتی‌که سیستم گوارشی نوزاد به دارچین حساسیت داشته باشد، دچار معده درد، اسهال یا استفراغ خواهد شد.
  • افرادی که به دارچین آلرژی دارند، باید از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.

 

 ۴. دمنوش زنجبیل

در صورتی‌که به دنبال دمنوش با طبع گرم هستید، می‌توانید با زنجبیل یک دمنوش فوق العاده تهیه کنید. برای تهیه دمنوش زنجبیل آن را پوست کنده و آن را ورقه ورقه کنید. ورقه ها‌ی زنجبیل را داخل قوری ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس در قوری را ببندید، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

مصلح: عسل یکی از مصلحات زنجبیل است.
موارد مصرف: دمنوش زنجبیل برای تسکین سردرد‌های میگرنی و درد‌های التهابی، تقویت حافظه، افزایش فشارخون، تنظیم جریان ادرار و درمان تب مالت مفید است. این دمنوش ضد تهوع است و مصرف آن تهوع ناشی ازشیمی درمانی و یا مصرف دارو را کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل باعث کاهش اشتها شده و مصرف آن برای افرادی که قصد لاغری دارند مفید است.
موارد منع مصرف:
  • مصرف زنجبیل در دوران بارداری به خصوص ماه‌های آخر باعث سقط جنین خواهد شد.
  • افراد لاغری که قصد دارند چاق شوند بهتر است از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.
  • مصرف این دمنوش به بیماران هموفیلی توصیه نمی‌شود.

 بیشتر بخوایند: معرفی دمنوش های با طبع سرد

۵. دمنوش بهارنارنج

طبع بهارنارنج گرم است. برای تهیه دمنوش بهارنارنج دو قاشق مرباخوری گل بهار نارنج را داخل قوری بریزید و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دمنوش را همراه با عسل یا نبات میل کنید.

مصلح: گلاب مصلح بهارنارنج است.
موارد مصرف: دمنوش بهارنارنج سردرد‌های عصبی و میگرنی را تسکین می‌دهد و به دلیل خاصیت نشاط آوری که دارد به بهبود خلق و خو، رفع اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
موارد منع مصرف:
  • دمنوش بهارنارنج با دارو‌های ضد افسردگی تداخل دارد بنابراین افرادی که از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنند، قبل از مصرف این دمنوش باید با پزشک مشورت کنند.
  • بهارنارنج فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، لذا مصرف این دمنوش به بیماران قلبی توصیه نمی‌شود.
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی این دمنوش را با احتیاط مصرف کنند.

 ۶. دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه طبع بسیار گرمی دارد. برای تهیه‌ این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را داخل قوری بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را همراه با عسل یا نبات یک یا ۲ ساعت قبل از غذا میل کنید.

مصلح:
  • افراد گرم مزاج این دمنوش را همراه با سکنجبین یا گل بنفشه استفاده کنند.
  • در صورتیکه این دمنوش باعث سوزش ادرار شود مصلح آن گشنیز است.
  • مصرف بادرنجبویه همراه با سنبل الطیب اثر درمانی آن را تقویت می‌کند.

موارد مصرف: این دمنوش خواب آور و آرامبخش است و برای افرادی که از کابوس‌های شبانه رنج می‌برند مفید است. همچنین ضد بیماری‌های کلیوی است و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

موارد منع مصرف:

  • این گیاه طبع بسیار گرمی دارد و نوشیدن این دمنوش به افراد گرم مزاج توصیه نمی‌شود مگر اینکه آن را همراه با مصلح مصرف کنند.
  • افراد مبتلا به آب سیاه چشم، زنان باردار و شیرده، افراد دچار اختلالات هورمون‌های تیروئیدی، افراد حساس به آسپرین و کودکان بهتر است از مصرف این دمنوش بپرهیزند.
  • این دمنوش با دارو‌های ضد استرس همچون کلونازپام، زولپیدم و لورازپام و دارو‌های تیروئید تداخل دارد.

۷. دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان از گیاهان دارویی است و در دامنه‌های کوه‌های البرز می‌روید. طبع این گیاه گرم و‌ تر است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. برای بهره مندی از خواص گل گاو زبان می‌توانید دمنوش آن را میل کنید. برای تهیه دمنوش گل گاو زبان یک سوم پیمانه گل گاو زبان را داخل قوری بریزید و سه پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید دو عدد لیمو عمانی و یک چهارم پیمانه نبات برای طعم بهتر به دمنوش اضافه کنید و قوری را روی بخار سماور قرار دهید، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشید.

مصلح: لیموعمانی مصلح گل گاو زبان است و افراد مبتلا به فشار خون باید این دمنوش را حتما همراه با مصلح آن مصرف کنند.
موارد مصرف: دمنوش گل گاو زبان سردرد‌های میگرنی، درد‌های کلیوی را تسکین می‌دهد و به آرامش اعصاب و بهبود خواب کمک می‌کند. همچنین این دمنوش ضد قلنج و اسپاسم عضلانی است و برای درمان تشنج و صرع مفید است.
موارد منع مصرف:
  • گل گاو زبان دارای مواد شیمیایی به نام آلکالوئید‌های پیرولیزیدینی است، این ماده خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد، لذا مصرف دوز زیاد و یا دراز مدت گل گاو زبان توصیه نمی‌شود.
  • آلکالوئید‌های موجود در گل گاو زبان خطر نقص مادرزادی در جنین را افزایش می‌دهند، از این‌رو زنان باردار بهتر است از مصرف این دمنوش بپرهیزند.
  • از مصرف گل گاو زبان با دارو‌های ضد افسردگی، ضد اضطراب، آرامبخش ها، آنتی هیستامین و خواب آور‌ها خوداری کنید.
  • مصرف گل گاو زبان احتمال خونریزی بعد از عمل جراحی را افزایش می‌دهد و مصرف این دمنوش تا حداقل ۲ هفته بعد از جراحی توصیه نمی‌شود.

 ۸. دمنوش اسطوخودوس

طبع اسطوخودوس گرم و خشک است و نوشیدن دمنوش این گیاه در فصل زمستان خواص فراوانی برای سلامتی دارد. برای تهیه این دمنوش ۳ قاشق چای خوری جوانه اسطوخودوس تازه را داخل قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی بخار بگذارید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را بهتر است شب‌ها قبل از خواب میل کنید.

مصلح: مصلح اسطوخودوس برای افراد گرم مزاج سکنجبین یا کتیرا است.
موارد مصرف: نوشیدن اسطوخودوس برای درمان بی خوابی واختلالات اضطرابی مفید است و مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده را برطرف می‌کند.
موارد منع مصرف:
  • افراد گرم مزاج بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنند و آن را همراه با مصلح آن مصرف کنند.
  • اسطوخودوس تعادل هورمونی در کودکان و نوزادان پسر را بهم زده و خطر ابتلا به ژنیکوماستی در پسران را افزایش می‌دهد.
  • نوشیدن این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • اسطوخودوس با دارو‌های بیهوشی تداخل دارد، بنابراین مصرف این دمنوش را حتما دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.
  • از مصرف اسطوخودوس با دارو‌های آرام بخش، ضدافسردگی و خواب آور بپرهیزید.
  • برخی افراد به این گیاه آلرژی دارند، در صورتیکه بعد از مصرف این دمنوش دچار لرزش یا گرفتگی گلو شدید، مصرف آن را متوقف کنید.


۹. دمنوش مرزنجوش

طبع دمنوش مرزنجوش گرم است، برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری مرزنجوش را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیه صبر کنید تا دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و برای طعم بهتر به آن کمی آبلیمو و عسل اضافه کنید.

مصلح: آب کاسنی و تخم خرفه مصلح مرزنجوش هستند.
موارد مصرف: نوشیدن این دمنوش برای افرادی که از سردرد‌های میگرنی و بی خوابی رنج می‌برند مفید است و اثر فوق العاده برای آرامش اعصاب دارد. همچنین این گیاه نفخ را بر طرف کرده، ضد اسهال است و اشتها را افزایش می‌دهد.
موارد منع مصرف:
  • زیاده روی در مصرف این دمنوش برای کلیه‌ها مضر است، از اینرو بیماران کلیوی باید از نوشیدن این دمنوش خودداری کنند.
  • نوشیدن این دمنوش به کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود.
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف دمنوش مرزنجوش اجتناب کنند.

 

۱۰. دمنوش چای کوهی

طبع چای کوهی گرم و خشک است. برای تهیه دمنوش چای کوهی یک قاشق مرباخوری چای کوهی را در یک لیوان آب جوش بریزید و با قاشق هم بزنید، سپس یک نلبعکی روی لیوان قرار داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را با عسل میل کنید.

مصلح: مصلح چای کوهی برای افراد گرم مزاج لیمو خشک یا گیاه سرد و‌ تر است.
موارد مصرف: دمنوش چای کوهی به منظور آرامش اعصاب، بهبود خواب، تقویت میل جنسی و درمان اگزما پوستی مصرف می‌شود.
موارد منع مصرف:
  • چای کوهی نباید با قرص‌های ضدبارداری، دارو‌های آسم و دارو‌های سرماخوردگی مصرف شود.
  • نوشیدن دمنوش چای کوهی در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود.
  • زیاده روی در مصرف این دمنوش در افراد گرم مزاج باعث ادرار خونی می‌شود.


سخن آخر

گیاهانی که در این مطلب آورده شدند، معمولا به دو شکل خشک شده و کیسه‌ای در دسترس هستند. شکل خشک شده این گیاهان به شرطی که از مراکز معتبر تهیه شود، بهتر از نوع کیسه‌ای است. اما اگر تمایل دارید از دمنوش‌ها‌ی کیسه‌ای استفاده کنید، در هنگام خرید به تاریخ تولید آن توجه کرده و دمنوشی که به تاریخ تولید نزدیکتر است را خریداری کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد