hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > دریاچه ارومیه؛ شاهرگ گردشگری آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه؛ شاهرگ گردشگری آذربایجان غربی

سال‌های سال دریاچه ارومیه اسیر مشکلات خشکسالی شده بود؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. حالا قرار است دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ امسال با توجه به بارش‌های بهاره قصه به گونه دیگری رقم خورد و با افزایش تراز دریاچه گردشگران زیادی هم در منطقه حضور یافتند اما جدا از مشکلات خشکسالی، امکانات سواحل دریاچه هم باید توسعه یابد.

 به گزارش رویداد امروز، نبود سایه بان، سرویس‌های بهداشتی، تانکر آب شیرین و جاده دسترسی نامناسب بخشی از گلایه‌های گردشگران از کمبودهای زیرساختی رفاهی و گردشگری دریاچه ارومیه است همچنین عوارضی زیاد، صف طولانی در عوارضی، عدم حضور راهنمایان گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه، بی‌توجهی به نظافت سواحل و انباشت زیاد زباله از دیگر گلایه‌های گردشگران حاضر در سواحل دریاچه ارومیه است آن‌هم درحالی‌که دریاچه ارومیه در اکثر روزهای هفته شاهد حضور جمعیت قابل‌توجه گردشگرانی است که از سراسر کشور مهمان این تالاب شده‌اند.

افزایش 3 میلیونی گردشگران به‌واسطه حال خوب دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی از ورود 3 میلیون گردشگر به سواحل دریاچه ارومیه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: گردشگری یکی از صنایع مهم است و می‌توان درآمد زیادی از این صنعت کسب کرد اما آذربایجان غربی از این صنعت آن‌طور که باید بهره نبرده و هنوز جای کار زیادی دارد. محمدمهدی شهریاری افزود: آذربایجان غربی جزو 10 استان تاریخی برتر کشور است که می‌تواند از این ظرفیت به نحو احسن برای جذب گردشگر استفاده کند بااینکه امسال 3 میلیون گردشگر وارد استان شده‌اند و این بسیار جای خرسندی دارد و نشان‌دهنده بهبود وضعیت گردشگری است باید برای جذب حداکثری گردشگری نهایت تلاش خود را به کار ببریم. او بابیان این‌که آذربایجان غربی در تمامی زمینه‌های گردشگری حرفی برای گفتن دارد که در رأس آن‌ها بهره‌مندی از طبیعت بکر و آثار تاریخی قرار دارند تأکید کرد: دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و فرصتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر است. همان‌طور که از آمارها پیداست، بیشتر گردشگران مقصدشان این دریاچه است، اما باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران و جذب آن‌ها فراهم شود.

نقش دریاچه ارومیه در افزایش گردشگران ورودی بسیار زیاد است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در بازدید از دریاچه گفت: نقش دریاچه ارومیه در افزایش میزان گردشگران ورودی بسیار زیاد است و باید برنامه‌ریزی جدی در این خصوص در حوزه پارک ملی دریاچه ارومیه صورت گیرد. جلیل جباری افزود: برای سرمایه‌گذاری در مناطق ساحلی دریاچه ارومیه و جذب حداکثری گردشگر به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به گردشگری در این زمینه فراخوان داده‌شده است و محورهای گور چین قلعه، چی چست، قال قاچی، رشکان، کانی به رازان و محور شهید کلانتری ارومیه را به‌عنوان مناطق هشت‌گانه مستعد سرمایه‌گذاری معرفی می‌کند. جباری تأکید کرد: علاوه بر فراخوان و دعوت از سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنیم این امکان نیز برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند فراهم‌شده است تا بتوانند تجهیزات پرتال و قابل‌جابه‌جایی را در حریم بستر دریاچه ارومیه فراهم کنند، اما به دلیل ساحلی بودن منطقه مورد سرمایه‌گذاری، احداث بناهای ثابت امکان‌پذیر نیست.

پیش‌بینی لازم برای جذب سرمایه‌گذار در اطراف دریاچه ارومیه صورت گرفته است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی همچنین در نشست بررسی نحوه مدیریت و بهره‌برداری از کمپینگ گردشگری «گورچین‌قلعه» گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای توسعه و تجهیز کمپینگ گردشگری «گورچین‌قلعه» در سواحل دریاچه ارومیه هزینه شده‌ است.

جباری افزود: بهسازی راه دسترسی و آسفالت آن، محوطه‌سازی، تهیه و تعبیه سرویس‌های بهداشتی صحرایی مناسب با حفظ محیط‌زیست، تهیه و نصب آلاچیق‌هایی جهت استراحت گردشگران و پاک‌سازی و ساماندهی کلی محوطه ازجمله اقدامات عمده صورت گرفته بوده‌ است. او اضافه کرد: برای رفاه حال گردشگران ۳۰ دستگاه کانکس شامل حمام و سرویس بهداشتی برای نصب در سواحل دریاچه ارومیه و منطقه کاظم‌داشی نیز خریداری‌شده است. او با بیان اینکه برای این کانکس‌ها ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده، اضافه کرد: ۹ دستگاه کانکس آماده نصب است و این کانکس‌ها شامل سرویس بهداشتی و دوش‌های سیار در منطقه ساحلی «کاظم‌داشی» نصب می‌شود. او بیان کرد: این کانکس‌ها محصول داخلی بوده و ضمن سازگاری با محیط‌زیست، دارای چاه‌های حمل و نگهداری فاضلاب نیز است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی تأکید کرد: پیش‌بینی لازم برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در اطراف دریاچه ارومیه، صورت گرفته که تحقق آن نیازمند پیگیری مستمر دستگاه‌های متولی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد