hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| هوبره در معرض انقراض

خراسان جنوبی| هوبره در معرض انقراض

دق پترگان در شهرستان زیرکوه یکی از بی‌نظیرترین مناطق طبیعی کشور ازنظر پوشش گیاهی و زیست جانوری محسوب می‌شود که به‌عنوان منطقه محافظت‌شده مصوب شده است.


وجود گونه‌ای متمایز در این منطقه باعث شده شکارچیان غیرمجاز برای به دست آوردن خواسته و البته منفعت جیبشان هوبره‌ زیبا را به‌عنوان مهم‌ترین حیوان در زیست‌بوم این منطقه نشانه بگیرند.

زیبایی هوبره و گران‌قیمت بودن این پرنده به‌ویژه در کشورهای عربی و ناآگاهی و همکاری افراد بومی با شکارچیان و قاچاقچیان این‌گونه منحصربه‌فرد باعث شده نسل این پرنده در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

رئیس محیط‌زیست شهرستان زیرکوه درباره این پرنده می‌گوید: هوبره پرنده‌ای نادر و بسیار گران‌قیمت است که تنها در سه منطقه شمال آفریقا، جزایر قناری و خاورمیانه یافت می‌شود، این پرنده به خاطر صید و خارج کردن آن از ایران در معرض خطر قرارگرفته است و به همین دلیل در فهرست پرندگان در معرض انقراض سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

مرتضی تقی زاده می‌افزاید: هوبره میان شیوخ عرب طرفداران بسیاری دارد، آن‌ها در شش ماه دوم هرسال برای خرید این پرنده مبالغ وسوسه‌انگیزی را به شکارچیان پیشنهاد می‌دهند تا جایی که گفته می‌شود در سرشاخه‌های قاچاق این پرنده قیمت‌هایی در حد ۸ میلیون تومان را برای هر هوبره پرداخت می‌کنند. وی درباره زندگی این پرنده زیبا و کمیاب کویری می‌گوید: این پرنده به دلیل همه‌چیزخوار بودن و استفاده از گیاهان و جانوران گوناگون، از قبیل خزندگان حتی مارمولک‌ها و بی‌مهرگان مثل سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود، کمک فراوانی به کشاورزان منطقه می‌کند و باعث از بین بردن آفات کشاورزی به‌صورت طبیعی می‌شود. وی به تلاش عده‌ای فرصت‌طلب برای شکار این پرنده گران‌قیمت اشاره‌کرده و می‌گوید: با توجه به علاقه شدید اعراب به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس به این پرنده، سالانه شکارچیان فرصت‌طلب از جنوب کشور به مناطق کویری آمده و پس از صید وزنده گیری این پرنده آن‌ها را از مرزهای جنوبی کشور خارج و باقیمت‌های بسیار گزاف در کشورهای عربی به فروش می‌رسانند و باعث از بین رفتن نسل این پرنده در منطقه می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد