hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دسترسی به اطلاعات بیماری‌های بیش از ۴۰۰ منطقه کشور فراهم شد

دسترسی به اطلاعات بیماری‌های بیش از ۴۰۰ منطقه کشور فراهم شد

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برای اولین بار دانشگاه‌های علوم پزشکی به وضعیت استان و حتی شهرهای تحت پوشش خود دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: دسترسی به اطلاعات بیماری‌های بیش از ۴۰۰ منطقه در کشور فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، دکتر محمد باقر لاریجانی روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: اطلاعات بیماری‌های کشوری و استانی آنالیز شده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: تمام استان‌ها از لحاظ بیماری‌های مختلف و ریزفاکتورهای بیماری غیرواگیر مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات جامع در این زمینه جمع‌آوری شده است.
لاریجانی با اشاره به اینکه در این زمینه اطلاعات ۷۰ نوع سرطان که در کشور وجود دارد، جمع‌آوری شده، گفت: این بررسی نشان داده که بیماری چاقی مساله بسیاری از استان‌هایی مانند مرکزی، قم و استان‌های شمالی است اما در سیستان و بلوچستان این موضوع معضل نیست.
وی یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی برای ۱۰ سال آینده را مهار چاقی و دیابت اعلام کرد و گفت: کشورها در کاهش روند چاقی تلاش کنند، ما هم برای این کار باید آمار داشته باشیم تا براساس آن بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار امیدواری که با این اطلاعات ارزشمند و ذیقیمت بتوانیم به اهداف مهم حوزه بهداشت، کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر دست پیدا کنیم.
وی به رونمایی نخستین سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران  (VIZIT) اشاره کرد و گفت: در این سامانه حدود ۶۰۰ میلیون اطلاعات در مورد انواع بیماری‌ها طراحی شده است.
لاریجانی افزود: آخرین وضعیت ۱۰۲ عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور به تفکیک استان، گروه سنی، جنسیت و نوع محل سکونت، وضعیت مرگ و میر از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ برای ۱۶۵ علت مرگ به تفکیک ۱۹ گروه سنی - جنسی در ۳۱ استان و بروز ۷۰ نوع سرطان به ازای مناطق مختلف کشور از جمله اطلاعاتی است که در این سامانه جمع‌آوری شده است.
وی به برگزاری اولین دوره آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند تهران، ایران، شهید بهشتی، تبریز و مازندران اشاره کرد و گفت: این دوره آموزشی در صدد توانمندسازی مدیران برنامه‌ریزی در حوزه سلامت است.
لاریجانی افزود: در سه روز اول این دوره آموزشی هر دانشگاه علوم پزشکی به اطلاعات کلی استان خود دسترسی پیدا می‌کنند و در سه روز دوم برنامه‌ریزی استان در این حوزه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، همچنین به آنها کمک می‌کنیم تا برنامه خود را تصحیح کنند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه اطلاعات وسیعی از بیماری‌های مختلف و ریزفاکتورهای متفاوت آنها تهیه و در اختیار همه قرار می‌گیرد، گفت: روند این بیماری‌ها می‌تواند مورد توجه جدی دست‌اندرکاران حوزه بهداشت قرار گیرد تا با دانستن سیر بیماری در سال‌های گذشته بتوانند برای کاهش بیماریهای استان خود برنامه‌ریزی کنند.
مراسم افتتاحیه دوره کشوری آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان وزیر، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، مدیران عالی سازمان جهانی بهداشت و مسئولان کنترل بیماری‌های غیر واگیر برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد و این دوره آموزشی از امروز به مدت ۶ روز در دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد