hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز بازگشتند

قوچ و میش پس از ۱۰ سال خشکسالی به منطقه سرباز بازگشتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۲ راس قوچ و میش وحشی در مناطق کوهستانی اطراف شهرستان سرباز پس از ۱۰ سال خشکسالی و غیبت مشاهده شدند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: در پی گزارش همیاران محیط زیست سرباز مبنی بر مشاهده قوچ و میش در یکی از مناطق کوهستانی این شهرستان، محیط بانان با حضور در منطقه مذکور موفق به مشاهده و تصویربرداری از این قوچ و میش برای اولین بار پس از ۱۰ سال شدند.
وی افزود: با افزایش بارندگی‌های بهاره و به دنبال بهبود شرایط زیستگاه‌ها در شهرستان سرباز، حیات وحش که به دلیل خشکسالی‌های چندساله از این مناطق کوچ کرده بودند به زادگاه اصلی خویش بازگشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم با اعلام این منطقه به عنوان شکار ممنوع و حفاظت بیشتر، شاهد افزایش جمعیت قوچ و میش و سایر زیستمندان در سال‌های آینده باشیم.
وی به مشخصات قوچ و میش اشاره و بیان کرد: نرها شاخ‌های بلند حلزونی شکل و به طرف پهلوی صورت و رو به جلو خمیدگی دارند و سطح جلویی شاخ‌ها مثلثی به نظر می‌رسد. (یکی از راه‌های تمایز این گونه با سایر گونه‌ها در ایران، وجود شاخ‌های پیچ خورده و منحصر به فرد نرها است) و ماده‌ها نیز شاخ‌های کوتاهی دارند.
پورمردان ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر این قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه زیر گردن و سینه است و موهای پشت در تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در زمستان بلند و قهوه‌ای رنگ است.
وی گفت: زیر شکم و کفل‌ها سفید است، گیاهخوار و نشخوار کننده اند، حس بویایی و بینایی بسیار قوی دارند و برای مشاهده و یا تصویر برداری باید به حالت مخفی بدون صدا و بر خلاف جهت باد به آنها نزدیک شد، معمولاً روزها فعال و به صورت گروهی یا اجتماعی زندگی می‌کنند.
وی افزود: طول و سر و تنه حدود ۱۵۰ سانتی متر، دم ۱۵ سانتی متر، ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر و وزن ۲۵ تا ۸۵ کیلوگرم است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با قدردانی از همکاری های خوب مردم به عنوان علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش، از عموم شهروندان استان بویژه ساکنان مناطق جنوبی در خواست کرد با ماموران اداره حفاظت محیط زیست در حفظ و نگهداری از حیات وحش همکاری کنند و در صورت مشاهده حیوانات وحشی از نزدیک شدن به آنها خودداری کرده و در صورتی که حیوان نیاز به کمک دارد به نزدیکترین اداره یا محیط بانی اطلاع رسانی کنند تا اقدامات لازم انجام شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد