hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > تجلیل از پهلوانان پیشکسوت و ورزشکار زورخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم

تجلیل از پهلوانان پیشکسوت و ورزشکار زورخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم

در مراسمی با عنوان همایش فرهنگ پهلوانی وآیین جوانمردی از ۲۸ پهلوان پیشکسوت و ورزشکار زورخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی شهرداری قم تجلیل به عمل آمد.

همایش فرهنگ پهلوانی و آیین جوانمردی به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم و با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان با حضور رئیس شورای اسلامی شهر ،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در این همایش با اشاره به اینکه پهلوان به کسی گفته می‌شود که با نفس مبارزه کند، اظهار داشت: یک تفاوت ماهیتی بین پهلوانان و قهرمان وجود دارد و در گذشته، معتمدین و کسانی که گره‌گشا بودند و روحیه جوانمردی داشتند نیز پهلوان نامیده می‌شدند.

عبدالله جلالی با اشاره به اینکه فضای زورخانه، فضای ورزش معرفتی است، افزود: هر آنچه که در این محیط می‌بینید، برگرفته از ارزش‌ها و پایه‌های اعتقادی و دینی است، فضای این ورزش از ورودی زورخانه گرفته که برای ورود، نیازمند خم شدن و تعظیم کردن است که تسلیم در برابر خالق هستی را به یاد می‌آورد، تا نظمی که این ورزش باستانی به معرض نمایش می‌گذارد، همه و همه شاخص‌های اخلاق و رفتار در دین ماست.

وی تصریح کرد: ریتم ضرب و شعری که مرشد می‌خواند، برگرفته از آدابی است که ما را به‌سوی خدا متوجه می‌کند و کسی که در عرصه ورزش‌های پهلوانی تلاش می‌کند فخرفروشی به خاطر زور بازو ندارد، گود بودن این مکان مانند محراب، به معنی محل جنگیدن با نفس است و محدود بودن این مکان به دلیل آن است که بدانیم زورآزمایی فقط در همین محدوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ورزشکاران زورخانه‌ای و پهلوانان، وقتی وارد گود می‌شوند، نخست زمین را می‌بوسند و در فضای ورزشی رخصت می‌گیرند، خاطرنشان کرد: تمام این رفتار و آداب، پیام اخلاق و معرفت دارد و نباید به خطا گفته شود که هرکسی بازوی بیشتری دارد، پهلوان‌تر است.

جلالی یادآور شد: پهلوان به ادب و احترام و گره‌گشایی و جوانمردی شهرت دارد و تجلیلی که از پیشکسوتان و تکریمی که از کودکان در این روزش اصیل می‌شود درس‌های انسان‌سازی است.

وی افزود: همه ورزشکاران در زورخانه، از یکدیگر اجازه می‌گیرند و اجزای این روزش ریشه در فرهنگ ما دارد و از جایی به امانت‌گرفته نشده است، همان‌طور که جشن‌های گلریزان و گره‌گشایی در امور جامعه از گود زورخانه است و در اینجا مفهوم پیدا کرده است.

بعد از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر قم، ورزشکاران در گود زورخانه حاضر شدند و به انجام حرکات ورزشی و نمایشی پرداختند که با استقبال حاضران روبرو شد. در پایان این مراسم نیز از ۲۸ پهلوان پیشکسوت و ورزشکار زورخانه‌ای توسط سازمان فرهنگی شهرداری قم تجلیل به عمل آمد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد