hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان شمالی| چالش کمبود مدرسه در بجنورد

خراسان شمالی| چالش کمبود مدرسه در بجنورد

بیش از ۶۴ هزار دانش‌آموز بجنوردی در ۵۰۰ مدرسه این شهرستان در حال تحصیل هستند؛ آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد در حالی با مشکل کمبود مدرسه دست‌وپنجه نرم می‌کند که اکنون بیش از ۱۰ فضای آموزشی آن در اختیار دیگر نهادها است و برخی از مدارس کاربردی غیر آموزشی پیداکرده‌اند.

 به گزارش ایرنا، افزایش جمعیت شهر بجنورد و قدیمی بودن ساختمان‌های مدارس سبب شده تا دغدغه‌ها برای تأمین فضای آموزشی در بجنورد بیشتر شود؛ علاوه بر آن، استقبال مردم از مسکن مهر گلستان شهر هم که با افزایش شمار ساکنان و دانش‌آموزان در این مجموعه مسکونی همراه شده، روی دیگری از کمبود فضای مدرسه‌ای را نمایان کرده است. در این میان فضای آموزشی آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد از سال‌های پیش در اختیار آموزشکده دارالفنون است و این آموزشکده تاکنون از باز پس دادن این فضا خودداری کرده است. دانشگاه کوثر بجنورد هم از سال‌های ابتدای تشکیل در این استان، در یک ساختمان آموزشی دایر بوده و تاکنون به‌صورت استیجاری در آن فعالیت دارد.

کمبود مدرسه در بجنورد

مدیر آموزش‌وپرورش بجنورد گفت: این شهرستان محروم‌ترین شهر استان به لحاظ فضای آموزشی است و البته مشکل کمبود مدرسه در مرکز این شهرستان به حالت بحران رسیده است. محمود اسدی اظهار داشت: اکنون در شهرها و روستاهای این شهرستان با کمبود شدید مدرسه روبه‌رو هستیم و به همین علت ۷۳ درصد از مدارس ابتدایی بجنورد و ۴۵ درصد از کل مدارس این شهر به‌صورت دونوبته دایر می‌شود. او افزود: اکنون سرانه فضای آموزشی در شهرستان بجنورد به ازای هر دانش‌آموز ۴.۷ مترمربع است که این رقم در استان ۵.۲ مترمربع است. مدیر آموزش‌وپرورش بجنورد خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت، تخریب مدارس در زلزله سال ۹۶ و فرسوده بودن بافت مدارس نیاز به ساخت مدرسه را در شهرستان بجنورد افزایش داده است.

 نیمی از مشکل کمبود مدرسه استان مربوط به بجنورد است

معاون پشتیبانی و توسعه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی هم پیش‌ازاین گفته بود که بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی استان، در شهر بجنورد است به‌طوری‌که نیمی از مشکل مربوط به این منطقه است. عبدالله رحیمی با بیان اینکه در نقاط شهری شهرستان بجنورد ۱۳۰ مدرسه کم داریم، گفت: برای پاسخ به نیاز آموزشی در گلستان شهر باید ۱۵ باب مدرسه و در شهر بجنورد ۹۰ باب مدرسه ساخته شود. او افزود: این نیاز بر اساس کمبودهای شناسایی‌شده برای تفکیک مدارس دوره‌های ابتدایی، تک نوبته کردن مدارس و نیز نیازسنجی سال‌های آتی، برآورد شده است. رحیمی با اشاره به اینکه در برخی از مناطق روستایی اطراف بجنورد هم به‌شدت با مشکل کمبود فضای آموزشی روبه‌رو هستیم، گفت: در روستای محمدعلی پهلوان ۱۰ باب و در باقرخان هفت باب مدرسه کم است. معاون پشتیبانی و توسعه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی افزود: برای ساخت مدرسه در شهر بجنورد و نیز برخی روستاهای حاشیه شهر با مشکل کمبود زمین روبه‌رو هستیم.

حضور دانشگاه کوثر بجنورد غیرقانونی است

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی گفت: دانشگاه کوثر بجنورد برای حضور در ساختمان آموزشی آموزش‌وپرورش، قراردادی ندارد و فعالیت این دانشگاه در این فضا غیرقانونی است. عباس سعیدی اظهار داشت: دانشگاه کوثر بجنورد امسال برای حضور در ساختمان آموزشی باید قرارداد اجاره را تمدید می‌کرد اما این اقدام انجام‌نشده و بر این اساس حضور این دانشگاه تاکنون غیرقانونی بوده است. او با بیان اینکه دانشگاه کوثر سال‌های سال است که در فضای آموزشی آموزش‌وپرورش مستقر بوده و مستأجر است، افزود: قرار بود مهرماه امسال این فضا به آموزش‌وپرورش باز پس داده شود تا بخشی از مشکلات کمبود مدرسه شهر بجنورد جبران شود اما به علت تأمین نشدن فضا برای دانشگاه کوثر، این ساختمان تخلیه نشد. او گفت: بر این اساس باید مهر امسال قرارداد اجاره ساختمان آموزشی، تمدید می‌شد اما این قرارداد تمدید نشده است. او گفت: پیگیری‌ها برای دریافت اجاره‌بها و تعیین تکلیف باز پس دادن فضای آموزشی به آموزش‌وپرورش بجنورد در نشست شورای آموزش‌وپرورش پیگیری می‌شود. سعیدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه یک فضای آموزشی آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد در اختیار دانشکده دارالفنون است گفت: این فضای آموزشی زمانی برای تأمین فضا، در اختیار این آموزشکده قرار گرفت اما پس‌ازاینکه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت، تمام تجهیزات و ساختمان هم از تصرف آموزش‌وپرورش خارج شد. او گفت: مکاتبه‌ها و پیگیری‌های زیادی برای باز پس گرفتن فضای آموزشی در تصرف دانشکده دارالفنون انجام‌شده است اما این دانشکده با استناد به اینکه مشکل باید در سطح بالاتر و در وزارت خانه‌ها حل شود، تاکنون از تخلیه و باز پس دادن آن امتناع کرده است.

آموزش‌وپرورش به تعهدات پایبند باشد

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد درباره قرارداد اجاره ساختمان آموزشی، گفت: ما خواستار تمدید اجاره هستیم و از ابتدای سال تحصیلی جاری، آن را به آموزش‌وپرورش منعکس کرده‌ایم اما آموزش‌وپرورش در قرارداد جدید ما را ملزم به تخلیه این ساختمان در پایان تیرماه امسال کرده است. سید علیرضا حسینی اظهار داشت: این امر مغایر با تعهدات هیئت مؤسس دانشگاه در زمان تشکیل و تأسیس این مرکز آموزشی است ازاین‌رو ما قرارداد جدید را امضا نکرده‌ایم. او گفت: به هنگام تأسیس این دانشگاه تک جنسیتی، هیئت مؤسس تعهد کرده است که تا زمان تأمین فضای مناسب، ساختمان کنونی آموزش‌وپرورش در اختیار دانشگاه باشد و اکنون آموزش‌وپرورش باید به این امر متعهد باشد. رئیس دانشگاه کوثر بجنورد اظهار داشت: مدیرکل وقت آموزش‌وپرورش عضو هیئت مؤسس دانشگاه کوثر بوده و متعهد شده است که ساختمان کنونی در اختیار دانشگاه باشد.

ساختمان فنی و حرفه‌ای متعلق به آموزش‌وپرورش نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی هم گفت: دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای از سال ۸۹ از زیر نظر آموزش‌وپرورش خارج‌شده و در زیرمجموعه وزارت علوم قرار گرفتند و با این اقدام بر اساس قانون اموال منقول و غیرمنقول از آموزش‌وپرورش به دانشکده‌ها منتقل‌شده است. قربانعلی رسام اظهار داشت: فضای آموزشی که از آموزش‌وپرورش دریافت شده، اکنون بر اساس قانون در اختیار ما است و بر اساس قانون با الحاق دانشکده فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام امکانات هم به این دانشکده واگذارشده است. او با بیان اینکه، درخواست برای بازگرداندن فضاها، معنایی ندارد و ما نمی‌توانیم این ساختمان‌ها را تخلیه کرده و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم، افزود: این موارد در نشست با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم مطرح‌شده است. رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی درباره تحویل گرفتن زمین در تخته ارکان بجنورد، گفت: این زمین که از طرف آموزش‌وپرورش برای ساخت ساختمان دانشکده در اختیار قرار داده‌شده هم شامل همان اموالی است که درواقع با الحاق به وزارت علوم، به دانشگاه منتقل‌شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد