hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انواع ترشح چشم نشانه چیست؟

انواع ترشح چشم نشانه چیست؟

در اغلب موارد ترشح چشم ها با مایع سفتی پوشیده شده که در موقع برخاستن از خواب با حاشیه سرخ چشم ها مواجه می شوید این نشانه هایی دارد که در این مقاله توضیح هر کدام را آورده ایم.

دلایل ترشح چشم چیست؟

علت قی چشم موقع خوابیدن در چشم های شما اغلب موجب زنگ خطر نیست ولی اگر متوجه تفاوت در قوام و میزان مواد و رنگ و مواد زاید چشم ها که شدید باشد نشان دهنده عفونت چشم یا بیماری است. که یکسری شرایط غیر طبیعی مثل:
  1. ملتحم شدن ترشحات یک نشانه شایع می باشد مه در التهاب ملتحمه غشای نازک که سفید چشم با سطح داخلی پلک در یک خط می باشد.
  2. افزون بر چشم های ملتهب و خارش و قرمزی به شکل معمول با مخاط سفید و زرد یا سبز چشم همراه می باشد که موقع خواب یک پوسته در امتداد آن ایجاد می شود.
  3. پوسته پوسته شدن پلک گاهی مواقع می تواند آنقدر شدید باشد که به طور ناپایدار موجب بسته شدن چشم گردد.
عامل ترشح چشم

چه عواملی موجب قرمز شدن چشم می شود؟

سه عامل اصلی سبب قرمزی چشم می شود: که باکتریایی و ویروسی و آلرژن ها است. که عفونت چشم بسیاری وجود داشته و موجب ترشحات غیر طبیعی چشم می شود مثل: تبخال، قارچی شدن، عفونت کور کننده به دلیل بهداشت ضعیف هنگام شنا یا لنز های تماسی ایجاد می شود.
  • باکتریایی:

ملتحم باکتریایی در موقع عفونت باکتریایی ایجاد شده و در صورت درمان نکردن سریع می تواند تهدید کننده باشد و به چشم آسیب بزند. با ترشح چشم که بیشتر ضخیم و چرکی نسبت به چشم قرمز شده ویروسی است که اغلب سبز و زرد و خاکستری رنگ است. اغلب چسبندگی موجب شده پلک ها وقتی که از خواب بیدار می شوید به هم بچسبند.
علت ترشح چشم
  • ویروسی:

در عامل ویروسی بسیار مسری بوده که در اثر ویروس مثل سرماخوردگی یا ویروس تبخال سیمپلکس ایجاد می شود. که با ترشحات چشم در ارتباط با چشم قرمز ویروسی به شکل معمول آبکی است ولی امکان دارد دارای مخاط زرد یا سفید باشد.
  • آلرژیک:

ملتحمه آلرژیک توسط آلرژن ها ایجاد شده که با شوره و گرده و غبار که مواد تحریک کننده متداول بوده سبب آلرژی چشم می شود. همچنین می تواند در اثر واکنش آلرژیک به آلاینده های شیمیایی و محلول های لنز تماسی و آرایشی و قطرات چشم ایجاد گردد.که در ملتحمه آلرژیک ترشحات آبکی بوده که بر خلاف چشم قرمز ویروسی و باکتریاییمسری نیست و روی ۲ تا چشم اثر می گذارد. چشم های خشک با تولید ناکافی اشک در عملکرد غدد می تواند سبب سندروم خشکی چشم شود. که این یک بیماری مزمن بوده و در سطح چشم ها ملتهب و تحریک می شود علائم دیگری از خشکی چشم مثل: خونریزی چشم، قرمزی، احساس سوزش، تاری در دید و حس چیزی که در چشم وجود دارد است.
عفونت و ترشح چشمی
  • لنز های تماسی:

چنانچه لنز های تماسی استفاده می کنید امکان دارد بیشتر از حالت عادی در خواب در چشم داشته باشید که می توانید به عوامل مختلف مثل عفونت به لنز تماسی در نتیجه با تحریک و خشکی چشم در حین استفاده انجام شود. اگر موقع استفاده از آن میزان ترشح چشم زیاد تر شد لنز ها را بردارید و به پزشک مراجعه کنید تا از آسیب جدی چشم جلوگیری شود. آسیب با عواملی مثل زباله و خاک و ماده شیمیایی فرد را دچار ترشح آبکی می کند. که اگر با چرک و خون باشد باید برای درمان سریع به پزشک مراجعه کرد تا تمام آسیب دیدگی درمان شود.
زخم قرنیه هم مانند یک عفونت تهدید کننده بینایی با آبسه پیش می آید که اغلب در اثر تروما به عفونت چشم درمان نشده چشم ایجاد می شود. اگر به موقع درمان نشود زخم های قرنیه از بین می روند و بینایی فرد هم از بین خواهد رفت. که با درد و قرمزی چشم و پلک های متورم به همراه ترشحات ضخیم از زخم قرنیه است. چرک چشمی می تواند آنقدر زیاد باشد که قرنیه را صاف کرده و بینایی را مختل نماید.
ترشح چشم نشانه چیست؟

روش های درمان و مراقبت از ترشح چشم

اگر با مقدار کمی ترشحات چشم روبرو هستید که طبیعی است ولی چنانچه با تغییر رنگ و فرکانس و مقدار و قوام آن شدت گرفته باشد باید با متخصص پزشک مشورت کرد. که علت مخاط چشم بررسی شود و با تجویز پماد و قطره و ضدعفونی کننده عارضه را برطرف کرد. همچنین قطره های آنتی هیستامین و استفاده از کمپرس گرم روی چشم به تسکین خارش و ناراحتی کمک کند. اگر پلک ها به هم چسبیده بهترین کار بکار بردن مرطوب کننده برای چشم است که با آب گرم و گذاشتن دستمال مرطوب برای چند ثانیه روی چشمان راه حل مناسبی است.
علل ترشح چشم
برای جلوگیری و مدیریت ترشح چشم می توان از روش مراقبت در خانه استفاده کرد که با چند کاربرد ساده آن را کاهش داد:
  • اگر موقع استفاده از لنز دچار ترشحات شدید لنز خود را بردارید و برای درمان به پزشک بروید.
  • برای جلوگیری از بروز یا شیوع عفونت چشم از لمس چشم اجتناب کنید.
  • دست های خود را مرتبا بشویید الخصوص در زمانی که چشم های شما قرمز مسری باشد.
  • اگر آلرژی عامل آبکی چشم ماست محیط را بررسی کرده و تلاش نمایید که کمتر در معرض تحریک کننده نباشید.
  • در صورتی که به قطرات چشم حساس هستید تلاش کنید از قطره های بدون مواد نگهدارنده استفاده نمایید.
  • در صورتی که به عفونت چشم مبتلا شده اید از استفاده مواد آرایشی مثل ریمل و خط چشم اجتناب کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد