hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش ساخت عروسک موش

آموزش ساخت عروسک موش

در این مطلب ساخت عروسک موش با خمیر چینی و نمد را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما همراهان عزیز و همیشگی مجله آرگا قرار خواهیم داد که امیدواریم از ساخت این عروسک بامزه در منزل نهایت لذت را ببرید.
امروزه هنر عروسک سازی در بین خانم ها رواج پیدا کرده است و اغلب خانم ها در منزل عروسک های بامزه و فانتزی را به کمک نمد و خمیر و کاموا و … می سازند که از ساختن عروسک می توان به عنوان کسب منبع درآمد نیز استفاده کرد. بیشتر خانم ها تمایل دارند با نزدیک شدن به عید نوروز عروسک نماد سال را در منزل درست کنند و با توجه به اینکه نماد حیوان سال ۹۹ موش می باشد از این رو بهتر است شما برای تزیین سفره هفت سین تان اقدام به ساختن عروسک موش نمایید.

ساخت عروسک موش با نمد و خمیر چینی

برای ساختن موش می توانید از روش های مختلفی استفاده نمایید که ساختن عروسک با نمد و ساختن عروسک با خمیر چینی از رایج ترین روش ها برای ساخت عروسک موش به شمار می روند.
ساختن عروسک موش

روش اول (ساختن عروسک موش با نمد )

برای ساختن این عروسک نمدی ابتدا باید وسایل مورد نیاز را تهیه نمایید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید سپس به کمک مراحل ذکر شده اقدام به ساختن عروسک موش نمایید.
عروسک نمدی موش
وسایل مورد نیاز
  • نمد در رنگ های دلخواه
  • قیچی
  • نخ
  • سوزن
  • دکمه یا مروارید
  • الیاف برای پر کردن بدن عروسک موش
  • الگو
نحوه ساختن عروسک موش
۱. برای شروع کار مانند ساخت هر عروسک نمدی باید الگو را طراحی نمایید. برای ساختن این عروسک فانتزی و بامزه دو الگو با اندازه های کوچک و بزرگ وجود دارد و شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی تان از یکی از این الگوها برای ساخت عروسک استفاده نمایید.
۲. الگوی زیر را روی کاغذ A4 پرینت بگیرید و اطراف هر تکه از الگو را برش بزنید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید هر جزء از بدن موش مشخص شده است و روی هر بخش نیز ذکر شده است که چند بار باید از آن برش بزنید.
الگوی ساختن عروسک نمدی موش
۳. قطعاتی را که برش زده اید روی پارچه نمدی با کمک سوزن ته گرد متصل نمایید.
ساختن عروسک موش با نمد
۴. تکه اصلی بدن موش را روی دولای بسته پارچه نمدی قرار دهید و آن را برش بزنید سپس قسمت منحنی اطراف آن را به کمک نخی محکم به صورت دندان موشی دوخت بزنید. توجه داشته باشید که بخش پایینی بدن موش باید باز نگه داشته شود.
مراحل دوخت عروسک موش نمدی
بعد از اینکه دوخت بدن موش به اتمام رسید می توانید بدن عروسک را به کمک الیاف پر نمایید و به اندازه کافی الیاف درون بدن عروسک قرار دهید تا بدن به خوبی فرم بگیرد سپس قسمت پایینی بدن را در بخش تحتانی بدن قرار دهید و دور تا دور آن را بدوزید.

۵. در این مرحله از نحوه ساختن عروسک باید گوش های موش را بسازید که برای ساخت گوش ها می توانید از پارچه نمدی با دو رنگ مجزا استفاده نمایید. دو بخش گوش را روی یکدیگر قرار دهید به صورتی که قاعده هر دو قسمت روی یکدیگر قرار گیرد سپس تکه داخلی را به کمک دوخت بخیه روی تکه بزرگ فیکس نمایید.
آموزش دوخت گوش عروسک موش
بعد از آماده کردن هر دو گوش آن ها را تا بزنید تا شباهت بیشتری به گوش های موش واقعی پیدا کنند سپس گوش ها را در محل مناسب روی بخش سر بدوزید.
متصل کردن گوش به صورت موش
۶. تکه مربوط به دم موش را دوخت بزنید و درون آن را به کمک الیاف پر نمایید سپس دم را در سر جای خودش محکم نمایید.
دوخت دم موش
۷. برای ساخت دست های موش می توانید بخش کف دست موش را به کمک قیچی برش بزنید و فرمی شبیه به انگشت به آن بدهید سپس دست ها را به کمک الیاف پر نمایید و آن ها را در مکان مناسبی بدوزید.
دوخت دست های موش
۸. برای ساخت سر موش به کمک نخ مشکی فرم پوزه را شکل دهید و مروارید ها یا دکمه های مشکی را به عنوان چشم موش در سر جای خود محکم نمایید سپس سبیل های موش را به کمک نخ مشکی درست نمایید.
نحوه دوخت سر موش نمدی
۹. در این مرحله عروسک نمدی موش آماده است و شما می توانید با قرار دادن یک گل زیبا در کف دست های موش مدل این عروسک را فانتزی و زیباتر نمایید همچنین می توانید به کمک مراحل ذکر شده عروسک های موش در رنگ و شکل های مختلف را برای سفره هفت سال ۹۹ بسازید.
عروسک موش نمدی

روش دوم : ( دستور ساختن عروسک موش با خمیر چینی )

ساختن عروسک موش با خمیر یکی از جذاب ترین هنرهای دستی محسوب می شود و شما می توانید برای ساختن عروسک های خمیری از خمیر فیمو و خمیر گل چینی و خمیر بازی و گل رس استفاده نمایید.
ساخت عروسک موش با خمیر چینی
مراحل ساختن عروسک موش با خمیر چینی
۱. ابتدا مقداری از خمیر چینی را جدا نمایید و آن را به صورت اشک فرم دهید تا بدن موش ساخته شود سپس برای ساختن ران ها مقدار کمی از خمیر چینی را جدا کنید و آن را به صورت ران فرم دهید و در دو طرف بدن موش بچسبانید.
ساخت بدن موش به کمک خمیر چینی
۲. مقداری از خمیر چینی رنگ روشن را فرم دهید و با چسباندن خمیر به شکم موش این قسمت را سفید کنید.
عروسک موش خمیری
۳. به کمک خمیری که همرنگ شکم موش است پاهای آن را درست نمایید سپس پاها را به تنه موش متصل کنید.
ساخت موش
۴. در این مرحله از ساخت عروسک موش با خمیر چینی باید دم موش را بسازید که برای ساختن دم موش از خمیری که همرنگ پاها و شکم است مقداری جدا نمایید و آن را به شکل دم موش فرم دهید.
ساخت دم موش
۵. برای ساخت دست های موش از خمیر چینی رنگ روشن استفاده نمایید و ابتدا خمیر را به صورت دو گلوله کوچک فرم دهید سپس دست های موش را به کمک این دو خمیر بسازید.
درست کردن پای موش
۶. قبل از وصل کردن دست ها به بالاتنه موش باید بازوها را بسازید که برای ساخت بازوها از خمیر چینی که همرنگ ران و تنه اصلی موش است باید استفاده نمایید سپس بازوها را به بدن موش وصل کنید و دست های موش را هم به بازوها متصل نمایید.
ساختن دست های موشنحوه ساخت عروسک موش با کمک خمیر چینی
۷. درست کردن صورت موش یکی از مهم ترین مراحل ساختن عروسک موش است. برای ساختن صورت موش مقداری از خمیر چینی را بردارید و آن را فرم دهید سپس قسمت دهان و پوزه موش را بسازید.
ساخت صورت موش با خمیر چینی
۸. با توجه به اینکه گوش های موش دو رنگ است برای ساخت آن ها می توانید از دو رنگ تیره و روشن خمیر چینی استفاده نمایید. برای ساختن گوش موش باید خمیر ها را گلوله نمایید سپس خمیر تیره رنگ را پهن کنید و خمیر رنگ روشن را روی آن بچسبانید و گوش های موش را به سر آن وصل نمایید.
ساخت گوش عروسک موش
۹. برای ساخت بینی موش بهتر است از خمیر چینی با رنگ متفاوتی استفاده نمایید و خمیر چینی را به صورت گرد فرم دهید و روی صورت موش بچسبانید.
ساخت بینی موش
۱۰. در این مرحله آخر نحوه ساختن عروسک موش می توانید چشم های موش را به صورت سه رنگ بسازید سپس آن ها را در مکانی مناسب قرار دهید.
ساخت چشم های موشعروسک خمیری موش

آموزش ساختن عروسک موش به صورت تصویری

در ادامه روش هایی دیگر برای ساختن عروسک موش با خمیر چینی را به صورت تصویری و مرحله به مرحله در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که شما می توانید با توجه و تمرین زیاد از این روش ها نیز برای ساختن عروسک موش استفاده نمایید.
عروسک موش خمیری
آموزش تصویری ساخت عروسک موش با خمیر
مراحل ساختن عروسک موش به کمک خمیر
نحوه ساختن عروسک موش زیبا و فانتزی
آموزش ساخت عروسک موش با خمیر چینی
ساختن عروسک موش بامزه و فانتزی
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد