hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ایروانی در دادگاه عظام: اتهامات وارده را قبول ندارم

ایروانی در دادگاه عظام: اتهامات وارده را قبول ندارم

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان گروه عظام به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهام های گروه عظام مبنی بر قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی امروز شنبه به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت علنی برگزاری شد.
در دومین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام، قاضی پرونده (ابوالقاسم صلواتی) با اشاره به سابقه متهم ردیف اول پرونده گفت: عباس ایروانی سال ۶۶ به اتهام ارتشاء و اختلاس بازداشت شده بود.

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان چهارشنبه هفته گذشته در نخستین جلسه دادگاه گفت: گروه عظام به سرکردگی عباس ایروانی با ایجاد شبکه ارتشاء و دست اندازی به بیت المال و تحصیل مال از طریق نامشروع سالانه بیش از ۴۰۰میلیارد تومان جرم مرتکب شدند که وی بیش از ۱۰ سال است این جرم را مرتکب شده و مجموع آن به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
شاه محمدی افزود: میزان خروج ارز، فرار مالیاتی و تسهیلات و معوقات بانکی از دیگر اتهامات این گروه است.
نماینده دادستان تهران اظهارداشت: همچنین این افراد از طریق تبانی با مدیران بانکی از طریق ارتکاب و رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات از بانک های ملی، مسکن و صادرات شده و چند شرکت فعال در مونتاژکاری را خریداری کرده اند.
در ابتدای جلسه امروز دادگاه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول عباس ایروانی خواست ضمن معرفی خود در جایگاه حاضر شود.
ایروانی گفت: عباس ایروانی فرزند رضا مسئول هلدینگ عظام فاقد هرگونه سابقه کیفری هستم.

بیشتر بخوانید: عباس ایروانی، متهم ۷۶۴ میلیون دلاری کیست؟

در این ٣٠ سال فعالیت باعث رونق اقتصادی شدم
در این لحظه قاضی صلواتی گفت: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشاء و اختلاس بازداشت شدید؛ چطور می‌گویید فاقد سابقه کیفری هستید؟
متهم پاسخ داد: یک موردی بود که فردی مبلغ ۵٠ هزار تومان به شخص دیگری داده بود که من بعد از چند روز تبرئه شدم.
متهم ردیف اول ادامه داد: در این ٣٠ سال فعالیت باعث رونق اقتصادی شدم و خداوند شاهد است که در این سال‌ها برای دور زدن تحریم‌ها چه رشادت‌ها که به خرج ندادم و در مدت ٩ ماه بازداشت چه مشکلاتی متحمل شدم.
پرونده بدون کارشناسی به دادگاه ارجاع شده است
متهم ایروانی اضافه کرد: به هیچ وجه اتهامات وارده را قبول ندارم چون پرونده بدون کارشناسی به دادگاه ارجاع شده است.
قاضی به متهم تذکر داد و گفت: مواظب اظهارات خود باشید.
ناهمخوانی‌هایی در کیفرخواست وجود دارد
متهم ایروانی بیان کرد: برای ۴ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی کرده و از خروج ۳۵۰ میلیون دلار کشور جلوگیری کرده‌ایم، همچنین ساخت مجموعه‌های گردشگری و رفاهی از جمله اقدامات ما بوده است که البته برخی رسانه‌ها کارهای خیر ما را پوششی برای اقدامات خلاف دانسته‌اند.
وی با بیان اینکه در کیفرخواست ناهمخوانی‌هایی وجود دارد، گفت: از شما می‌خواهم تا شاکیان پرونده را معرفی کنید؛ نماینده گمرک جلسه پیش غیر از یک مورد هیچ خلاف و شکایت دیگری را بیان نکرد و تنها شاکی ما معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه است و از حدود ۱۰ سال پیش نهاد مذکور در دفتر ما وارد شد و تمام اسناد را ضبط کرد.
از بانک مرکزی هیچ ارز دولتی دریافت نکردم
متهم ایروانی ادامه داد: من تقاضای استرداد اموال خود از نهاد مذکور را کردم و البته هر بار این نهاد اتهامات جدیدی را به من منصوب کرد و سرانجام طی یک نامه‌ای به این نهاد بیان کردم که عباس ایروانی حاضر است کلیه اموال منقول و غیر منقول خود را به جمهوری اسلامی ایران بدهد.
وی با بیان اینکه سال ۹۶ پرونده علیه من درست شد، گفت: اواخر فروردین ٩٧ اموال من در گمرک ضبط شده‌اند، در اظهاراتی که در کیفر خواست آمده است گفتند قطعات وارداتی خود را گازسوز معرفی کردیم برای تعرفه کمتر اما این موضوع در حالی است که تعرفه‌های گاز و بنزین سوز هردو ۵ درصد شده بودند.
متهم ایروانی با اشاره به ارز دولتی اظهار کرد: من از بانک مرکزی هیچ ارز دولتی دریافت نکردم و واردات ما به میزان ۶۵۰ میلیون دلار بوده است که آن را به عنوان قاچاق اعلام کرده‌اند.
از مقام معظم رهبری درخواست مساعدت دارم
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به من منتسب کردند آن است که گفتند در قطعاتی EUC برای مسئولان ابزار جاسوسی قرار داده‌ایم اما هزار قطعه وارد کشور می‌شود و از کجا معلوم قطعه EUC که ابزار جاسوسی دارد در خودروی مسئولان قرار می‌گیرد.
ایروانی گفت: با توجه به تحریم‌ها بانک صادرات و ملی در امارات تحریم بودند و توانایی پرداخت نداشتیم و وثیقه های بسیار زیادی را در بانک‌ها قرار دادیم که تمام آنها جوابگوی تسهیلات و بدهی‌ها هستند.
متهم گفت: از مقام معظم رهبری با توجه به وضع و جو موجود و عدم امکانات که شرایط فعالیت‌های عادی برای مدیران مجموعه نظام مهیا نیست‌ و درخواست مساعدت دارم.
به برادران ما گفته بودند اگر بنویسید فلانی دستور را داده در مجازاتتان تخفیف می دهیم
قاصی صلواتی خطاب به متهم گفت: راجع به تک تک اتهامات توضیح دهید. وظیفه شماست دفاع کنید نه اینکه من دوباره تک تک اتهامات را قرائت کنم. راجع به اتهام افساد فی‌الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو بصورت عمده و کلان توضیح دهید.
متهم ایروانی گفت: هیچ قاچاقی انجام نشده است. یک مورد نماینده گمرک گفته که آن هم نبوده است. ما قراردادی با شرکت بیرونی داریم و مدارکم را تحویل دادیم‌. ما هیچ خطایی در قاچاق نکردیم.
این متهم در دفاع از اتهامش در مورد رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو گفت: به برادران ما گفته بودند اگر بنویسید فلانی دستور را داده در مجازاتتان تخفیف می دهیم. اقرار در زندان درست نیست.
نه در جریان رشوه‌ام و نه در جریان جعل اسناد
قاضی گفت: شما باید تشخیص دهی که اقرار درست هست یا خیر؟ نمی‌توانی برای دادگاه تعیین تکلیف کنی. مواظب اظهاراتت باش.
متهم گفت: ما مرامنامه‌ای در سازمان داریم و اگر اتفاقی بیفتد مسولیتش برعهده مدیران است. دستور از طرف من نبوده است. اگر کسی برخلاف مقررات عمل کند مسئولیتش برعهده خودش است.‌
وی درباره اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول گفت: من چیزی ندیدم و اگر یک مورد پیدا کردید آن را قبول دارم. مجموعه من ۴ هزار نفری است و اینکه در بین تمام مجموعه‌ها بروم امکانش نیست و نمی‌توانم.
متهم درباره اتهام معاونت در پرداخت رشوه گفت: آیا کسی گفته رشوه می‌دادم؟
قاصی گفت: متهمان دیگر.
متهم ایروانی گفت: هزار کار در مجموعه ما رخ می‌دهد که من خبر ندارم. در مجموعه بزرگ نمی‌شود یک خطا نباشد. نه در جریان رشوه‌ام و نه در جریان جعل اسناد.
وی درباره اتهام فراری دادن متهم حامد خاتمی گفت: من آن را ندیدم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد