hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > ملون چیست؟ با خواص ملون آشنا شوید

ملون چیست؟ با خواص ملون آشنا شوید

ملون میوه غنی از ویتامین A، B1 و C و مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم و فسفر می باشد.در این مطلب همه آنچه درباره خواص و مضرات ملون ، ارزش غذایی این میوه پر فایده را باید بدانید گردآوری کرده‌ایم .

ملون چیست؟

ملون (به انگلیسیMelon) یا خربزه قندک، میوه ای است که به گونه خربزه ها (خربزه تخم قند) تعلق دارد. مغز میوه ملون به طور معمول سبز روشن است، در حالی که رنگ پوست آن زمینه زرد- سفید دارد. اندازه و شکل آن تشابه نسبی با گرمک دارد.

ملون یا خربزه عسلی، از خانواده خربزه می باشد و از نظر ظاهری شباهت زیادی به طالبی دارد . دارای پوستی صاف و یک دست می باشد که دارای رنگ زرد کم رنگ و کمی متمایل به سبز می باشد. گوشت این میوه بسیار آب دار و به رنگ سبز کم رنگ است که از این میوه برای تهیه دسر هم استفاده می کنند. برای رشد به نور و گرمای زیادی نیاز دارد و در صورتی که در مناطق ابری و بارانی کاشته شود از نظر کیفیت و مزه تاثیر بدی می گیرد.

ملون

ارزش غذایی ملون

این میوه حاوی مواد مغذی مانند:

  • کالری:53
  • چربی:0 گرم (بله، آن را به عنوان صفر بخوانید)
  • چربی اشباع شده:N / A
  • کلسترول:0 میلی گرم (دوباره صفر!)
  • کربوهیدرات:12 گرم
  • پروتئین:1 گرم
  • فیبر غذایی:1 گرم
  • سدیم:23 میلی گرم
  • ویتامین A:5،276 IU
  • اسید فولیک:33 میکروگرم
  • نیاسین:1 میلی گرم
  • ویتامین B6:<1 میلی گرم
  • ویتامین C:57 میلی گرم
  • کلسیم:14 میلی گرم
  • منیزیم:19 میلی گرم
  • پتاسیم:417 میلی گرم
  • کاروتنوئیدها:3،219 میکروگرم

ملون

خواص فوق العاده ملون؛ از پیشگیری از سرطان تا سلامت دستگاه گوارش

1-باعث تقویت بینایی و سلامت چشم

ملون حاوی دو آنتی اکسیدان قوی است: لوتئین و زاگزانتین. این ترکیبات کاروتنوئیدی به علت تقویت سلامت چشم و جلوگیری از کاهش بینایی در اثر سالخوردگی شناخته شده اند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن مرتب مواد غذایی مانند ملون که حاوی این آنتی اکسیدان ها هستند، ممکن است به عملکرد مناسب چشم در طول زندگی کمک کند.

2-سلامت قلب

فیبر موجود در این ملون‌ها به‌طور چشمگیری کلسترول بد در بدن انسان را کاهش می‌دهد و از شما در مقابل تصلب شریان‌ها محافظت می‌نماید. پتاسیم نقش گشادکننده‌ی عروق را دارد و خطر حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب و … کاهش می‌دهد. همچنین سطح فشارخون را کنترل می‌کند.

3- پیشگیری از دیابت

پکتین و دیگر شکل‌های فیبر به تنظیم ترشح گلوکوز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کنند. ازاین‌رو پکتین موجود در ملون در پیشگیری از دیابت مؤثر است. این یعنی همه‌ی بیماران دیابتی می‌توانند بدون خطر این ملون‌ها که گفته می‌شود قند خون را تنظیم می‌کنند را مصرف داشته باشند.

4-سلامت دستگاه گوارش

همه‌ی فیبرهای خوراکی، خصوصاً پکتین، به دفع مدفوع و حذف مشکلات گوارش کمک می‌کنند. فیبر قابل‌حل باعث می‌شود احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای کسانی که یک رژیم غذایی سخت را دنبال می‌کنند مصرف ملون‌ها توصیه می‌شود.

5-پیشگیری از سرطان

ملون‌ها دارای ترکیبات ارگانیک متنوعی هستند که ارتباط مستقیمی با کاهش احتمال سرطان روده، ریه، سینه و دهان دارند. این ترکیبات رادیکال‌های آزادی که مسئول بروز سرطان هستند را خنثی می‌کنند.

6-بهبود ایمنی بدن

ویتامین C بیشتر به علت نقش آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شناخته می شود، و ملون سرشار از این ویتامین است. سیستم ایمنی بدن پیچیده است و به طیف گسترده ای از مواد مغذی نیاز دارد- ویتامین C یک عنصر مهم است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافی ویتامین C در رژیم غذایی از بروز عفونت های مختلف تنفسی و سیستمیک ذات الریه و سرما خوردگی شایع جلوگیری کرده و هم آنها را درمان کند. یک پیمانه (177 گرم) ملون، نیمی از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می کند، و آن را همانطور که برای فصل سرما آماده می شوید، تبدیل به یک میوه خوب برای افزودن به رژیم غذایی می کند.

ملون



7-خاصیت ادرارآور

خاصیت ادرارآور ملون به درمان مشکلات کلیه و بیماری‌های حاد کمک کرده و اگزما را درمان می‌کند. اگر ملون را همراه با لیمو مصرف کنید به طرز شگفت‌آوری در درمان نقرس مؤثر است

8-کاهش فشار خون

ملون یک میوه با میزان کم سدیم و سرشار از پتاسیم است که ممکن است در حفظ فشار خون سالم کمک کند. اگر به دنبال افزایش مصرف پتاسیم هستید، سعی کنید ملون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک پیمانه (177 گرم) از این میوه، منبع خوبی از پتاسیم است که 12 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه را فراهم می کند.

9-حاوی مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان ها

ملون حاوی چندین ماده مغذی است که برای ترمیم و حفظ قدرت استخوان ها ضروری است. از جمله این مواد، فولات، ویتامین K و منیزیم هستند. به طور ویژه، ملون منبع غنی از فولات است- یک پیمانه (177 گرم) از ملون، حدود 8 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه از فولات را فراهم می کند. فولات برای تجزیه هموسیستئین ضروری است- سطح بالای این آمینو اسید، با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در طی زمان مرتبط است. اگرچه تحقیقات بیشتری برای کسب نتیجه قطعی در مورد رابطه بین سلامت استخوان ها و فولات نیاز است، اما خوردن غذاهایی مانند ملون که حاوی فولات هستند، ممکن است سطح هموسیستئین را با اطمینان در محدوده طبیعی نگه دارد.

ویتامین K در تولید پروتئین اصلی ساختاری در استخوان معروف به استئوکلسین ایفای نقش می کند. بنابراین، مصرف کافی ویتامین K برای سلامت استخوان ها ضروری است. مصرف یک وعده ملون، حاوی 6 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه از این ویتامین است. علاوه بر این، می توانید نیاز روزانه خود به منیزیم را با مصرف یک وعده ملون برطرف کنید. سلول هایی که مسئول ساخت و تجزیه بافت استخوان هستند، برای عملکرد صحیح خود به منیزیم نیاز دارند. بنابراین، منیزیم یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان ها است. ملون همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی تقویت کننده استخوان، از جمله کلسیم، فسفر و روی است. اگر چه این مواد مغذی به میزان زیادی در ملون وجود ندارند، اما افزودن این میوه به رژیم غذایی هنوز هم می تواند سلامت استخوان ها را در هنگام ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع دیگر مواد مغذی است، تقویت کند.

10-بهبود کنترل سطح قند خون

اگرچه ملون حاوی کربوهیدرات هایی است که می تواند قند خون را به طور مرتب بالا ببرد، اما همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی دیگری است که ممکن است به مرور زمان قند خون را بهبود ببخشد.

11-. تقویت سلامت پوست

خوردن ملون به دلیل دارا بودن ویتامین C زیاد، ممکن است به تقویت پوست سالم کمک کند. مصرف کافی ویتامین C برای تولید مناسب کلاژن ضروری است، کلاژن یک پروتئین بزرگ ساختاری است که برای ترمیم و حفظ بافت پوست ضروری است.

12-کمک به هضم

مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی، واکنش به قند خون را کندتر کرده و باعث افزایش دفع مدفوع و رشد باکتری های مفید روده می شود. تنها یک پیمانه (177 گرم) از ملون، حدود 1.5 گرم یا تقریبا 5 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند. اگر چه در یک وعده از میوه های دیگر ممکن است میزان فیبر بیشتری وجود داشته باشد، اما ملون هنوز هم می تواند در میزان فیبر دریافتی روزانه ایفای نقش کند. در حقیقت، برای برخی از افراد با اختلالات خاص گوارشی یا افرادی که اخیرا شروع به مصرف مواد غذایی حاوی فیبر کرده یا مجددا شروع به مصرف مواد فیبردار کرده اند، مصرف میوه هایی با میزان فیبر کمتر مانند ملون ممکن است قابل تحمل تر از میوه هایی با میزان فیبر بالا باشد.

ملون

خواص خارق العاده مصرف ملون در دوران بارداری

میوه ها و سبزیجات بخش ضروری از رژیم مادران باردار هستند، چون آن ها حاوی ویتامین های لازم، مواد معدنی و فیبر هستند و به رشد و نمو کودک کمک می کنند.


  • کاهش حالت تهوع: ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که سه ماهه‌ی اول را بهتر و راحت‌تر سپری کنند. بدن زن باردار به آرامی و به دلیل روند توسعه‌ی هورمو‌ن‌های طبیعی برای حفظ جنین تغییر می‌کند. بنابراین، زنان باردار هر روز و معمولا صبح‌ها حالت تهوع دارند.به زنان باردار توصیه می‌شود که برش‌های کوچکی از ملون بخورند تا حالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهند. ملون می‌تواند سبب شود که بدن نیروی تازه‌ای بگیرد، بنابراین برای معده خوب است. ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که حالت تهوع نداشته باشند و استفراغ نکنند.
  • منبع انرژی: اگر چه غذای کم کالری است، اما منبع خوبی از پروتئین ها و کربو هیدرات ها است که برای تبدیل به انرژی می سوزد. در دوران بارداری، مادر و نوزاد به انرژی بسیاری نیاز دارند.
  • از نقص های لوله تنفسی جلوگیری می کند: لوله عصبی نوزاد که به مغز و نخاع می رود، در طول سه ماهه اول شکل می گیرد. مصرف اسید فولیک و اسید ملون به صورت روزانه، ویتامین B9 را تقویت می کند و به جلوگیری از وقوع هر گونه نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند.
  • تقویت و سلامت بینایی نوزاد: در سه ماهه اول بارداری، چشمان کودک شروع به رشد می کنند و عروق آن به طور کامل در اواخر دوران بارداری کامل می شوند.در طی این زمان، مصرف یک منبع خوب ویتامین A، مانند ملون، به شدت خطر هر گونه ناهنجاری چشمی در جنین را کاهش می دهد.
  • سلامت استخوان کودک: استخوان های کودک و دندان های شکل گرفته در دوران بارداری نیازمند کلسیم از طرف مادر هستند.برای تکمیل این الزام، یک مادر باردار می تواند هر روز از ملون غنی از کلسیم استفاده کنید.
  • جلوگیری از لخته شدن خون: یکی از پیچیدگی هایی که می تواند در دوران بارداری بوجود آید، لخته شدن خون است. اگرچه بسیار نادر است، اما مصرف ملون به رقیق شدن خون و جلوگیری از چنین لخته های خونی کمک می کند.
  • رفع کم خونی: کم خونی در دوران بارداری می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.مصرف ملون می تواند باعث کنترل کم خونی شود، چون حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است.ویتامین C به جذب آهن به سیستم گوارشی کمک می کند و آن را برای استفاده از بدن در دسترس قرار می دهد.
  • بهبود سیستم ایمنی: ملون کاروتنوئید دارد که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند.این کار به شدت به تشکیل سلول های جدید و همچنین بهبود سیستم ایمنی مادر و نوزاد کمک می کند.
  • تنظیم فشار خون: در دوران بارداری، بسیاری از مادران، فشار خون می گیرند که می تواند منجر به مشکلاتی نظیر پیش اکلامپسی شود.ملون شامل ترکیب خوبی از نمک های معدنی ضروری است ،که به تنظیم فشار خون و حفظ آن تحت کنترل کمک می کند.
  • گرفتگی عضلات شکم: بسیاری از زنان باردار به خصوص در شب دچار گرفتگی عضلات شکم می شوند.گرفتگی عضلات شکم ناشی از کمبود پتاسیم است و ملون به تامین مواد معدنی بسیار مورد نیاز کمک می کند.
  • کاهش سوزش سردل: سوزش سردل یک مشکل رایج و آزاردهنده در رابطه با بارداری مادران در سه ماهه دوم و سوم است.یکی از سوپر خوراکی هایی که سیستم گوارشی شما را آرام می کند، ملون است.ویتامین C موجود در ملون، نه تنها به هضم غذا و جذب کمک می کند، بلکه اسیدیته و سوزش سردل را نیز کاهش می دهد.
  • رفع یبوست: مصرف ملون در دوران بارداری می تواند از یبوست جلوگیری کند. در بخش های قبلی نمناک بارها گفته شد که بسیاری اوقات این انتظار وجود دارد که مادران از یبوست ناشی از عدم دریافت فیبر رژیمی رنج ببرند. ویتامین ها و فیبر به گوارش کمک می کند تا حرکت روده خوب در طول دوران بارداری را تضمین کنند.
  • مدیریت وزن: ملون، یک ماده غذایی خوب است، چون کالری کمی دارد. زنان باردار می توانند این میوه را به عنوان یک میان وعده در روز مصرف کنند، تا به احساس سیر بودن کمک کنند و در نتیجه کنترل وزنشان را در دوران بارداری داشته باشند. فروکتوز در این میوه ها بسیار کم است و باعث افزایش وزن نمی شود.
  • ریکاوری بعد از زایمان: نه تنها در دوران بارداری بلکه پس از زایمان، بدن زن باردار به مقدار زیادی مواد غذایی نیاز دارد تا از فرآیند زایمان بازیابی شود. ویتامین A موجود در ملون در کبد و سلول های چربی ذخیره می شود. این ویتامین های ذخیره شده ملون در طول دوران بارداری مصرف می شود و تا حد زیادی به روند ریکاوری کمک می کند.

ملون



عوارض مصرف ملون در دوران بارداری

اگر از افراد اطرافتان شنیده اید که از این میوه باید اجتناب کنید، به خاطر باکتری لیستریا است که گاهی روی سطح آن یافت می شود. اگر این میوه به اندازه کافی شسته نشود، می تواند راه خود را در بدن شما پیدا کند.

این باکتری می تواند باعث ایجاد لیستریوزیس شود، که با عوارض در بارداری همراه است. هم چنین برای زنانی که به این میوه آلرژی دارند، توصیه نمی شود که آن را مصرف کنند. به غیر از آن، ملون میوه بسیار ایمن و مغذی برای زنان باردار است.


آلرژی و تداخل

حساسیت واقعی به ملون غیر معمول است. با این حال، علائم واکنشی متقابل ممکن است هنگام خوردن ملون به دلیل پدیده ای به نام سندرم آلرژی دهان شناخته شود. این در شرایطی است که بدن برای برخی گرده های درخت یا چمن که باعث حساسیت واقعی می‌شوند، اشتباه می‌کند. این علائم نسبتاً خفیف و کوتاه مدت شامل موارد زیر است:

- احساس خارش یا سوزش در دهان
- لب های متورم یا بی حس
- گلو خراشیده
- آبریزش بینی خفیف

علائم معمولاً درست بعد از خوردن میوه ایجاد می شوند و ممکن است بعد از یک ساعت از بین برود. آنتی هیستامین خوراکی بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم کمک کند. در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری

ملون یک میوه شیرین است که می توان در سرتاسر دنیا آن را یافت. مغز این میوه به رنگ سبز روشن بوده در حالی که پوست آن معمولا سفید یا زرد است. ملون سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات گیاهی مناسب برای سلامتی است. خوردن این نوع از خربزه، عمدتا به علت داشتن مواد مغذی آن می تواند مزایای سلامتی زیادی به همراه داشته باشد. ملون را می توان به تنهایی خورد یا به عنوان بخشی از غذاهایی مانند سوپ ها، سالادها، اسموتی ها و سایر خوراک ها مصرف کرد. برای خوشمزه ترین تجربه خوردن این میوه، ملون های رسیده را در فصل برداشت این محصول انتخاب کنید.


سوالات متدوال

طبع ملون چیست؟

طبع میوه ملون مانند طالبی گرم و تر است.

عوارض مصرف ملون در افراد گرم مزاج چیست؟
اگر افراد گرم مزاج در مصرف این میوه زیاده روی کنند ، دچار خارش گلو ، سوزش دهان و یا حتی سردرد می شوند.
راه حل کاهش عوارض مصرف ملون برای افراد گرم مزاج چیست؟
برای کاهش این عوارض باید این افراد بعد از خوردن ملون مقداری سرکه بنوشند و یا مقداری سرکه رقیق شده را غرغره کنند.همچنین خوردن انار ترش هم می تواند عوارض ملون را کاهش دهد. طبع سرکه و طبع انار ترش سرد است و طبع ملون را به تعادل می رسانند.
چگونه می توانید بگویید که یک ملون رسیده است؟

ملون هایی را انتخاب کنید که به اندازه آنها سنگین باشد و دارای پوستی صاف و بدون آسیب با احساس کمی مومی باشد. از ملون هایی که بیش از حد نرم هستند یا در انتهای ساقه احساس مرطوب هستند، خودداری کنید. یک ملون تازه رسیده باید عطر و طعم معطر و شیرین تقریباً عسل مانند آن را داشته باشد. هنگام فشار دادن انتهای شکوفه (روبروی انتهای ساقه) باید کمی واکنش داشته باشد.

اگر ملون شما هنوز رسیده نشده است، آن را در دمای اتاق نگهداری کنید. به محض رسیدن آن را یخچال و فریزر کنید تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود. بعد از قطع ملون، آن را بیش از سه یا چهار روز در یخچال و فریزر نگهدارید.

آیا ملون از نظر تغذیه ای با طالبی متفاوت است؟

بزرگترین تفاوت بین عسل و طالبی در محتوای ویتامین A و ویتامین C است. ملون 373 درصد از RDI ویتامین A را در اختیار شما قرار می دهد ، جایی که ملون های تازه حاوی دو درصد هستند. به طور مشابه، طالبی 337 درصد از RDI را برای ویتامین C در مقایسه با 53 درصد با ملون تحویل می دهد.

در مورد کالری و کربوهیدرات، ملون و طالبی تقریباً یکسان هستند (گرچه ملون به دلیل محتوای فروکتوز کمی کربوهیدرات بیشتری دارد). هردو ملون و طالبی نیز انواع مختلفی از Cucumismelo هستند که به نام muskmelon نیز شناخته می شوند.

بهترین زمان مصرف ملون چه موقعی است؟
ملون را قبل از غذا مصرف کنید.برای این که از این خاصیت بهترین بهره را ببرید باید آن را قبل از غذا مصرف کنید. در صورتی که همراه غذا مصرف شود باعث سوء هاضمه می شود و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد.
آیا ملون میوه‌ای تراریخته است؟

در کشور ما تنها محصولات تراریخته موجود ذرت دامی، کلزا و سویا هستند؛ نه تنها ملون بلکه هیچ نوع میوه تراریخته‌ای در بازار کشور وجود ندارد و می‌توانید از سلامت این میوه‌ها اطمینان داشته باشید.

عوارض مصرف زیاد ملون چیست؟
مصرف زیاد ملون، دستنبو، طالبی و گرمک برای بیماران دیابتی، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده می‌گردد. همچنین پوست آنها می‌تواند منبعی برای مسمومیت غذایی باشد؛ از این رو شستن کامل میوه‌ها بسیار توصیه می‌شود
ایا مصرف ملون در زمان سرماخوردگی توصیه میشود؟
در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بهتر است از خوردن میوه ملون بپرهیزید؛ چراکه حساسیت‌زایی میوه علائم بیماری را تشدید می‌کند.
آیا مصرف ملون برای افراد دیابتی مضر است؟
مصرف بیش از حد میوه ملون ممکن است به افزایش قند خون کمک کند. خوردن به اندازه این میوه برای افراد دیابتی بی‌خطر است.
مصرف ملون باعث افزایش وزن میشود یا کاهش؟
مصرف به اندازه میوه ملون ممکن است منجر به کاهش وزن شود. به دلیل محتوای فیبر بالا مصرف این میوه باعث می‌شود که احساس سیری کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد