hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان برفک نوک سینه

درمان برفک نوک سینه

برفک نوک سینه یک مشکل عفونتی می باشد که اغلب در طول دوره شیردهی برای مادران ایجاد می شود که می تواند به نوزاد انتقال یابد، برای درمان این مشکل روشهای مختلف موضعی و داروهای خوراکی وجود دارند که با باید تجویز پزشک مصرف شوند.

برفک نوک سینه اغلب بعد از درمان عفونت پستان و دیگر عفونت ها با آنتی بیوتیک ایجاد می شود. این مشکل باعث زخم شدن نوک پستان می شود و ایجاد خارش می کند و نوک پستان را مقداری کم رنگ تر می نماید. برخی مواقع شیرخوار هم به برفک دهان مبتلا می شود که در این صورت هم مادر و هم نوزاد شیر خوار باید درمان گردند.

درمان نمودن برفک نوک سینه

درمان برفک نوک سینه در مادران

برفک نوک پستان در دوره شیردهی بیماری شایعی برای مادران می باشد که ممکن است سبب بروز درد و بیماری دهان کودکان نیز گردد. عفونت سینه در مادرها نشانه های مختلفی دارد و سبب بروز زخم در سینه ها می شود. برفک نوک سینه و همچنین برفک دهانی با شیردهی اتفاق می افتد. شایع ترین دلیل بروز این مشکل انواع مخمر کاندیدا می باشد که به شکل طبیعی در بدن زندگی می کنند.


عفونت های قارچی در هر قسمتی از بدن می توانند ایجاد شوند، اما شایع ترین قسمت ها شامل دهان، کشاله ران و قسمت هایی است که پوست را پوشانده و به شکل مداوم مالش داده شوند. اگر نوک سینه ها به شکل مداوم دچار برفک می شوند و کودک نیز دارای برفک دهانی می باشد، باید به دنبال درمان آن و روش هایی برای تسکین علائم و شکستن این چرخه باشید.

درمان و علاج برفک نوک سینه

علائم مخصوص برفک نوک پستان

مهمترین علائم مربوط به مشکل برفک نوک سینه در ادامه آورده شده است:

  • خارش در پوست
  • سینه های سرخ شده و یا ترک خورده
  • حس سیخ زنی عمیق در سینه ها در حال شیر دادن یا بین شیردهی

علائم دهانی برفک در کودکان

البته امکان دارد که در نوزادان هیچ نشانه ای دیده نشود، اما از علائم دهانی برفک در کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  • تکه های سفید بر روی زبان یا درون گونه های کودک
  • قرمز شدن و یا سوزش در اطراف لب کودک

علاج برای مشکل برفک نوک سینه

روش های درمان

در صورتی که مادر در دوره شیردهی دچار برفک نوک سینه شود به درمان نیاز دارد. در این صورت مادر همچنان می تواند شیر دادن به نوزاد خود را ادامه دهد. باید بدانید که سلول های مخمر، پایه خار نوک سینه و دیگر عفونت های قارچی می توانند به وسیله تماس پوستی به پوست دیگر انتقال یابند. در بیشتر موارد این موضوع سبب بروز عفونت نخواهد شد ولی این انتقال موضوعی است که برای درمان برفک نوک سینه بسیار پر اهمیت می باشد. از این رو باید مراقب علائم و نشانه های عفونت های قارچی در دیگر اعضای خانواده خود شوید. در ادامه با روش های درمانی برفک نوک سینه آشنا خواهیم شد.

درمان مشکل برفک نوک سینه

داروها

درمان رایج برای مادران شیرده و نوزادانشان اغلب یک کرم ضد قارچ موضعی برای نوک سینه و همچنین یک شست و شوی دهانی برای کودک می باشد. درمان را باید با نظر پزشک انجام دهید. وقتی که می خواهید شیر خودتان را به نوزادتان بدهید باید تمام درمان ها را برای خود و نوزادتان انجام بدهید. درمان موضعی برای مادر شامل مواردی است که در ادامه آورده ایم:

مایکونازول، کلوتریمازول، نیستاتین که البته باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

علاوه بر این داروهای موضعی ضد قارچ های خوراکی برای مادر وجود دارند که یکی از آن ها فلوکونازول می باشد. همچنین درمان های ضد قارچ برای نوزاد تجویز می شوند که می تواند یکی از موارد زیر باشد:

سوسپانسون خوراکی نستاتین، ویوله دوژانسین که ممکن است باعث سوزش و زخم شود، فلوکونازول خوراکی

درمان مشکل برفک نوک پستان ها

بیشتر بخوانید: 

هر آنچه باید درباره آفت دهان بدانید

شقاق سینه یا ترک نوک سینه؛ علائم و نشانه‌ها

عفونت پستان در دوران شیردهی(ماستیت): علل ، علائم و نحوه درمان


روش های درمان خانگی

علاوه بر موارد گفته شده در بالا روش های درمان خانگی وجود دارند که همراه بودن این روش های خانگی در کنار داروهای خوراکی یا موضعی و تغییر در سبک زندگی می توانند درمان بهتر و سریعتری باشند.  در ادامه با روش های خانگی درمان برفک نوک سینه یا عفونت مخمری آشنا خواهیم شد:

  • شستن لباس ها و ملحفه ها با حرارت بالا
  • شستن تمام سطوحی که ممکن است مخمر را در خود جای داده باشند، مانند منطقه تعویض پوشک، ملافه و …
  • دقت داشته باشید که موارد گفته شده را جدا از دیگر لباس ها شست و شو دهید.
  • برای شستن موارد گفته شده اضافه نمودن سرکه سفید یا سفید کننده را فراموش نکنید.
  • همیشه مرتبا وسایل را تمیز نمایید. تمیز نمودن تمام لباس ها، فنجان ها، قطعات پمپ پستان، کاورها و اسباب بازی های کودک با کمک آب داغ و صابون بسیار مهم می باشد.
  • هر وسیله و چیزی که با دهان کودک یا پستان های شما در تماس می باشد را مستقیما پس از استفاده تمیز و پاکیزه شود.
  • تمام اعضای خانواده باید دست های خود را بشویند. در منزل کسانی که با کودک سر و کار دارند باید به شکل مرتب دست های خود را بشویند.
  • پس از تعویض پوشک کودک مراقب باشید، قبل و بعد از تعویض دست های خود را شسته و از پماد برای نوک سینه های خود استفاده نمایید.

درمان برای برفک نوک سینه

روش های کاهش برفک نوک سینه

روش های دیگری وجود دارند که با بکارگیری و پیروی از آن ها می توانید تا حدی در کاهش برفک نوک سینه و کاهش آن تاثیر گذار باشید. این روش ها عبارتند از:

  • کاهش مصرف شکر، میزان مصرف شکر خود را کاهش دهید.
  • اضافه نمودن یک پروبیوتیک به رژیم غذایی، با این کار تعادل را بین فلور و باکتری سیستم خود حفظ نمایید.
  • استفاده از محلول رقیق شده سرکه به شکل موضعی بر روی سینه های خود. برای اینکار یک قاشق سوپ خوری سرکه را به یک فنجان آب اضافه نمایید و به شکل موضعی استفاده کنید. متخصصین سرکه سیب را یک درمان عالی برای عفونت قارچی عنوان می کنند. سرکه سیب در حال حاضر یک عامل ضد قارچ شناخته می شود. درست است استفاده از این ماده به اثبات نرسیده اما ضرری هم برای شما به دنبال نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید که استفاده از سرکه سیب را جایگزین روش های پزشکی نکنید.

درمان برای مشکل برفک نوک پستان

در صورتی که برفک نوک پستان بعد از گذشت یک ماه درمان نشود. باید با پزشک خود مشورت نمایید و روش های درمان جدید را جایگزین نمایید. بدانید که در زمان شیر دادن به نوزاد این مشکل نباید بدون درمان رها گردد. برفک دهانی ممکن است به مری انتقال یابد و مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد.

روش های درمان برفک نوک سینه

علل مرگ و میر ناشی از برفک نوک سینه

مصرف آنتی بیوتیک ها و دارا بودن یک سیستم ایمنی ضعیف می تواند سبب به وجود آمدن محیطی در بدن گردد که سبب می شود تا مخمر رشد نماید و سبب عفونت گردد. در دیگر زمان ها دلیل اولیه یا علت مشخصی وجود نداشته. از آنجایی که مخمر در مکان های مرطوب، گرم، دهان و نوک پستان رشد می نماید. مخمر در طول دوره شیردهی باقی می ماند.

سلول های مخمر با تماس پوست قابلیت انتقال را دارند، در صورتی که کودکتان برفک دهانی یا شکل دیگری از عفونت قارچی را داشته باشد. می تواند به نوک پستان شما در زمان شیردهی انتقال یابد. در بعضی اوقات این موضوع به یک چرخه تبدیل می گردد که در آن مادر و نوزاد عفونت را به هم انتقال می دهند.

درمان برفک نوک پستان ها

دیگر آثار برفک نوک سینه

بارداری و همینطور شیردهی می تواند سبب شود که پوست را به شکلی که عادت نداشته اید به خودتان بمالید و نزدیک کنید.

برخی از اشخاص در طول دوره بارداری بیشتر دچار تعریق می شوند، از این رو در این زمان ها استفاده از سوتین ها و لباس هایی که برای شیردهی و بارداری طراحی نشده اند می توانند با حبس عرق و رطوبت در چین های پوست فرد را دچار این مشکل نمایند. رطوبت و گرما که در آن زندگی می نماید، ممکن است سبب بیشتر شدن عفونت های برفک شود. از این رو باید همیشه تلاش کنید که سینه هایتان خشک بماند.

روش های درمان برفک نوک پستان

روش های خشک نگه داشتن نوک سینه ها

در ادامه با روش هایی برای خشک نگه داشتن نوک سینه ها آشنا می شویم.

  • شستن و خشک نمودن با حوله:

پوستتان را آبکشی نمایید و پس از عرق نمودن و یا بعد از شیردهی، قسمت های اطراف و زیر سینه خود را خشک نمایید.

  • هوا خشک کن:

پس از خشک نمودن نوک سینه ها با استفاده از یک حوله تمیز، بهتر است از هوا خشک کن استفاده نمایید. برخی از افراد از سشوار استفاده می نمایند.

روش درمان برفک نوک سینه

شیردهی وقتی که برفک نوک سینه وجود دارد

در صورتی که گمان می کنید که دچار برفک نوک پستان شده اید و یا مشکلتان به تازگی تشخیص داده شده است. امکان دارد در مورد شیر دادن به نوزادتان تردید داشته باشید. نگرانی در این مورد و انتقال و گسترش عفونت به نوزاد کاملا طبیعی می باشد. اما وقتی که در مورد این مشکل مطمئن هستید و بدانید که این بیماری به کودک شما نیز قبلا انتقال داده شده است و احتمالا او نیز دچار این مشکل است، می توانید به تغذیه نوزاد خود از سینه ها ادامه بدهید.

با این وجود امکان دارد چند مشکل برایتان ایجاد شود که باید با آن رو به رو شوید. وجود برفک دهان نوزاد می تواند برایش دردناک شود و امکان دارد سبب شود که او در حین شیر خوردن نق زده و از خوردن امتناع نماید. همچنین نوک سینه ها می تواند شدیدا آسیب دیده و درد زیادی برایتان ایجاد نماید. در این صورت اگر می توانید درد را تحمل نماید می توانید به شیر دادن به نوزادتان ادامه بدهید.

علاج برای برفک نوک سینه

رهایی از برفک نوک سینه

غلبه بر برفک کاری دشوار است، این موضوع می تواند چند هفته به طول بیانجامد و تا زمان مصرف داروها به شکل کامل از بین برود. علاوه بر این ممکن است برفک در قسمت های دیگر از بدن بجز دهان نوزاد و سینه ها مخفی شده باشد. در صورتی که این نقاط درمان نشوند، مخمر بعد از اینکه گمان کردید با موفقیت درمان شده است مجددا ظاهر خواهد شد. مخمرها می توانند روی پستانک، اسباب بازی و وسائل دیگر زندگی کرده و زنده بمانند و به سرعت به کودک منتقل شوند.

همواره از دستوراتی که پزشک برایتان تجویز نموده پیروی نمایید و تلاش کنید که تمام وسائلی که با نوک سینه ها و دهان کودک در تماس می باشد را تمیز و پاک نگهدارید. در صورتی که به نظر می رسد که برفک شما بهتر شده است یا بازگشت دارد باید با پزشک خود مشورت نمایید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

برخی دیگر از شرایط پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما می تواند به برفک شبیه باشد، از این رو با مراجعه به پزشک و بررسی این مشکل برنامه درمانی درستی را دنبال نمایید.

درمان برفک نوک پستان

محافظت از سینه ها

درد در نوک پستان می تواند به حدی دردناک باشد که تحمل مالیده شده لباس به آن را نداشته باشید. پوست نوک سینه ها می تواند سینه را محافظت نمایید و درد شما را در حین بهبود تسکین بدهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد