hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انواع داروهای ضد اضطراب

انواع داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب را در این مطلب برایتان معرفی می کنیم و عوارض و تداخلات آن ها را بررسی خواهیم کرد. در واقع این داروها می توانند عارضه های بسیار بد مانند آلزایمر را به همراه داشته باشند بنابراین توصیه می کنیم از روش های دیگری برای درمان استرس خود استفاده کنید.

اضطراب یکی از ساده‌ترین احساس‌های می‌باشد که هر فرد ممکن است در زندگی روزمره خود با آن مواجه شود. در واقع این احساس بیش تر در شرایط استرس زا ایجاد می‌شود و کاملاً طبیعی بوده و در صورتی می توان آن را یک اختلال در نظر گرفت که از حد طبیعی و نرمال خود خارج شده باشد. به عبارت دیگر اضطراب نوعی مکانیسم دفاعی به حساب می آید و برای حیات فرد ضروری است. در ادامه شما را با داروهای ضد اضطراب آشنا خواهیم کرد.


داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب

همانطور که گفته شد اضطراب یکی از احساس های حیاتی انسان می باشد ولی در مواقعی که انسان نمی تواند آن را کنترل کند بنابراین دچار مشکل خواهد شد و برای پیشگیری از مشکلات مجبور به استفاده از داروهای ضد اضطراب می شود. داروهای ضد اضطراب برای این تجویز می شوند که بتوانند جلوی یک سری از علائمی که استرس و اضطراب بیش از حد برای فرد ایجاد می کند را بگیرند. این نشانه ها عبارتند از :

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • رعشه در دست ها
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات گوارشی

خاصیت دارو های اضطرابی

امروزه برای درمان مشکلات اضطرابی داروهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها این مشکل را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید. معمولی‌ترین داروهایی که برای درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها بدون نسخه پزشک به فروش نمی‌ رسند و تنها در صورتی می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید که پزشک برایتان آنها را تجویز کرده است. در نظر داشته باشید که استفاده از این داروها ممکن است تداخل هایی با داروهای دیگرتان ایجاد کند بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از اینکه از داروهای ضد اضطراب کمک بگیرید با پزشک خود درباره تداخلی آن ها مشورت نمایید.


فواید و خواص دارو های درمان کننده اضطراب

بهترین دارو های رفع اضطراب

رایج ترین و بهترین داروهایی که به عنوان داروهای ضد اضطراب شناخته می شوند بنزودیازپین ها می باشند. این دارو ها می توانند به شما کمک کنند تا استرس خود را کاهش داده و بتوانید بهتر از قبل بخوابید. البته از این داروها به عنوان داروهای آرامبخش قبل از عمل های جراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این داروها عبارتند از :

  • آلپرازولام
  • دیازپام
  • لورازپام
  • کلونازپام
  • تمازپام
  • تریازولام
  • فلورازپام

نحوه کارکرد دارو های ضد استرس

یکی از مهم ترین انتقال دهنده های عصبی GABA  می باشد. این انتقال دهنده عصبی مسئول استرس و اضطراب می باشد و شما با خوردن این دارو ها می توانید این انتقال دهنده عصبی را فعال تر کرده و در نتیجه آرامش بیش تری را کسب خواهید کرد. البته این دارو ها که بر روی انتقال دهنده عصبی GABA اثر می گذارند می توانند منجر به ایجاد آرامش زیاد و خواب آلودگی شوند بنابراین قبل از رانندگی بهتر است از این دارو ها استفاده نکنید.

نحوه عملکرد دارو های ضد استرس

عوارض جانبی

هر داروی شیمیایی می تواند عوارضی را برای مصرف کننده بر جای بگذارد. بهتر است قبل از استفاده از دارو های درمان کننده استرس و اضطراب از عارضه های این دارو ها اطلاع داشته باشید.

  • ساده ترین عارضه ای که این دارو ها برای افراد مصرف کننده ایجاد می کند خواب آلودگی شدید می باشد.
  • عارضه دیگر دارو های ضد اضطرابی سرگیجه و از دست دادن تعادل است.
  • با استفاده مداوم از دارو های ضد اضطراب دچار فراموشی شوید و بهتر است در خوردن آن ها محتاط تر باشید و تا زمانی که از این دارو ها استفاده می کنید باید نشانه و آدرسی را همیشه با خود به همراه داشته باشید زیرا استفاده از این دارو ها می تواند منجر به فراموشی شدید و گم کردن مسیر هایتان شود.
  • دارو هایی که برای استرس به کار می رود ممکن است منجر به اختلالات یادگیری شود. اگر از این دارو ها استفاده می کنید کار های روزانه شما و یادگیری مطالب جدید برایتان دشوار تر خواهد شد.
  • آخرین و مهم ترین عارضه این دارو ایجاد تحریک، توهم و کابوس دیدن می باشد و با کاهش دز دارو ها می توانید از این عارضه ها در امان بمانید.

نحوه استفاده ایمنی از دارو های درمان کننده استرس

استفاده ایمن از دارو

یادتان باشد که استفاده از این دارو ها برای برخی از افراد ضروری می باشد و در صورت استفاده نکردن از آن ها ممکن است مشکلات بسیاری برایشان ایجاد شود. برای استفاده ایمن از این دارو ها باید یک سری نکاتی را به یاد داشته باشید.

  • دارو هایی که پزشک به شما می دهد را به صورت خود سرانه افزایش ندهید زیرا این کار می تواند منجر به افزایش عوارض دارو شود.
  • قبل از این که دارو را قطع کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از نحوه درست این کار آگاهی پیدا کنید.
  • اگر خوردن دارو را فراموش کرده اید بهتر است درباره استفاده مجدد آن از پزشک خود مشورت بگیرید زیرا دارو های مختلفی که تجویز می شوند دستورالعمل متفاوتی  در این زمینه دارند.

داروهای ضد اضطراب

نحوه ترک دارو های اضطرابی

دارو هایی که برای درمان و کاهش استرس و اضطراب به کمک انسان می آید می تواند فواید بسیار زیادی برای بحران ها و شرایط ایجاد شده به همراه داشته باشد. اما بهتر است بعد از این که از این شرایط عبور کردید سریعا برای ترک آن ها اقدام کنید زیرا این دارو ها می توانند منجر به ایجاد وابستگی های روانی و فیزیکی شده و به عبارت دیگر اعتیاد آور هستند.

ترک کردن این دارو ها برای افرادی که روزانه یک عدد استفاده می کنند بسیار آسان تر از دیگران است و می توانند بدون عارضه ای این دارو ها را کنار بگذارند ولی برخی از افراد عارضه بسیار زیادی را در حین ترک آن ها تجربه می کنند حتی اگر این دارو را در زمان بسیار کوتاهی مورد استفاده قرار داده باشند. بهتر است برای این کار حتما از یک پزشک کمک بگیرید زیرا ترک دارو ها با یک دیگر متفاوت است و برخی از آن ها سریعا متوقف خواهند شد و برخی دیگر را باید به تدریج کنار بگذارید تا عارضه های شدید آن را تجربه نکنید.

تداخلات دارو های ضد استرس

تداخلات دارویی

جالب است بدانید که دارو های ضد استرس می توانند با یک سری از دارو های دیگر تداخل داشته باشند و شرایط فرد را به خطر بیندازد. بهتر است قبل از استفاده از این دارو ها تمام اطلاعات پزشکی و دارو هایی که استفاده می کنید  را به پزشک اطلاع دهید. بیش ترین دارو هایی که می تواند در تداخل با این دارو ها باشد عبارتند از :

  • دارو های بیهوشی
  • دارو های سرماخوردگی
  • آرامبخش های دیگر
  • دارو های کدئین دار
  • دارو های افیونی
  • دارو های گیاهی
  • انواع دارو های ضد حساسیت

انواع دیگر دارو های ضد اضطراب

در ادامه شما را با برخی دیگر از دارو هایی که برای درمان اضطراب به کار می رود آشنا می کنیم و اطلاعاتی مفید در مورد آن ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بتوانید با آگاهی بیش تر در مورد خوردن و یا نخوردن آن ها تصمیم بگیرید.

دارو های ضد افسردگی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از این دارو ها برای کاهش استرس و اضطراب نیز استفاده می شود. دارو های ضد افسردگی به چند دسته تقسیم می شوند و کار هر یک با گروه دیگر متفاوت است که آن ها را برایتان بیان خواهیم کرد.

  • دارو های ضد افسردگی که معروف به مهار کننده ها می باشند بیش تر برای درمان وسواس اجباری، اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی و هراس پس از سانحه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دارو های افسردگی سه حلقه ای بیش تر برای اختلال اضطراب عمومی و پس از سانحه مورد استفاده است.
  • دارو های ضد افسردگی که به مهار کننده های مونوآمین اکسیداز معروف می باشد نیز از معروف ترین دارو های اضطرابی است و پزشک ممکنم است آن ها را برای مشکلی که دارید تجویز کند.
  • از دارو های ضد افسردگی می توان به دسونلافاکسین، دولوکستین، فلوکستین، ونلافاکسین، میرتازاپین و بوپروپیون اشاره کرد.

انواع دارو های ضد استرس

بوسپیرون

یکی از دارو های ضد اضطرابی بوسپیرون می باشد و برای اختلال اضطراب اجتماعی به کار می رود.

بنزودیازپین ها

این دارو ها را بیش تر افراد با نام دارو های خواب آور می شناسند ولی بهتر است به یاد داشته باشید که در برخی موارد مانند اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب اجتماعی و هراس بعد از سانحه نیز از این دارو ها برای کاهش استرس فرد آسیب دیده استفاده می شود.

آنتی هیستامین ها

برای درمان اختلال اضطراب عمومی ممکن است پزشک شما یک داروی آنتی هیستامین برایتان تجویز کند و این کار او منجر به تعجب و شگفتی شما خواهد شد. در واقع دیفین هیدرامین یکی از دارو های مهار کننده اضطراب های بسیار جزئی می باشد و با تشخیص پزشک می توانید از آن برای درمان استفاده کنید.

داروهای ضد اضطراب

مسدود کننده های آلفا

زمانی که کابوس می بینید باید از دارو های کاهش اضطراب استفاده کنید زیرا استرس و اضطراب بیش از حد منجر به نا آرامی روان شما خواهد شد و در نتیجه کابوس های زیادی برایتان بروز پیدا می کند. دارو های مسدود کننده آلفا بیش تر برای درمان کابوس های اضطرابی استفاده می شود و معروف ترین آن ها پرازوسین است.

مسدود کننده های بتا

این دارو ها نیز با اثر گذاری بر روی برخی از انتقال دهنده های عصبی می تواند مشکل شما را درمان کند. از معروف ترین دارو های مسدود کننده بتا می توان به پروپرانولول اشاره کرد. این دارو معمولا برای اضطراب اجتماعی و هراس مورد استفاده قرار می گیرد.

دارو های ضد تشنج

دارو هایی که برای تشنج و روان پریشی مورد استفاده قرار می گیرد و همراه با دارو های دیگر به کار می رود. در واقع این دارو ها بیش تر به عنوان تقویت به کار می روند و می توانند تاثیرات کلی دارو را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهند. از جمله دارو های ضد تشنج می توان به ویگاباترین، پرگابالین، توپیرامات و لوتیراستام اشاره کرد.

راهکار هایی برای عدم استفاده از دارو های اضطرابی

راهکارهایی برای عدم مصرف دارو

استرس و اضطراب تا حدودی در زندگی ما وجود دارند و در واقع می توان گفت وجود آن ها بسیار ضروری می باشد. بهتر است بدانید که اگر میزان این استرس ها بیش تر شود و یا زندگی شما را مختل کند یک نوع اختلال را ایجاد می کند که به آن اختلال اضطرابی گفته می شود و شاخه های بسیار زیادی دارد.

بیشتر افراد سعی می کنند این مشکل را با استفاده از داروهای ضد استرس و ضد اضطراب درمان کنند و کار بسیار ساده ای می باشد و با مراجعه به یک روانپزشک می توانید تحت درمان با دارو قرار بگیرید. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند بدون عارضه بوده و شما را از استرس و اضطرابی که دارید رها کند. در ادامه چند روش را برای شما بیان می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید بدون استفاده از دارو های شیمیایی به آرامش رسیده و استرس را تا حدودی از زندگی خود حذف کنید.

داشتن فعالیت ورزشی

فعالیت ورزشی منظم به شما کمک می کند تا بتوانید ذهن خود را از دغدغه هایی که دارید رها کنید. اگر بتوانید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید می توانید میزان استرس و اضطراب هایی که روزانه درگیر آن ها هستید را تا ۵۰ درصد کاهش دهید.

مدیتیشن

مدیتیشن و یوگا یکی از ورزش هایی می باشد که هر فردی می تواند آن را انجام داده و به آرامش ذهنی دست یابد. در واقع داشتن آرامش و نداشتن استرس در زندگی بسیار خوب است و شما می توانید به همه برنامه های خود برسید و زندگی شاد تری داشته باشید.

مدیتیشن و کاهش استرس

صحبت کردن

بهتر است سعی کنید با یک فرد مورد اعتماد خود صحبت کنید و مشکلات خود را برایش شرح دهید. اگر چنین فردی را پیدا نکردید می توانید از جلسات مشاوره و روان درمانی استفاده کنید. این جلسات به شما کمک می کند تا بتوانید منشاء ترس ها و اضطراب های خود را بیابید و با آن ها مواجه شوید.

کتاب خواندن

استرس و اضطراب ها معمولا ناشی از افکار و احساسات منفی شما می باشند. بهتر است با مثبت اندیشی و انجام کار های ساده مانند کتاب خواندن و گوش کردن به موسیقی اضطراب ها را از خود دور کنید تا بتوانید بدون استفاده از داروهای ضد اضطراب و شیمیایی زندگی بهتر و با کیفیت تری را داشته باشید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد