hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش پرورش گیلاس مجلسی

آموزش پرورش گیلاس مجلسی

در واقع کاشت و پرورش گیلاس مجلسی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به خوبی با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری این گیاه همیشه سبز آشنا شوید.

به طور کلی گیلاس مجلسی از دسته گیاهان دوست داشتنی و پرطرفداری است که امروزه به خاطر میوه های زینتی قرمز، زرد و نارنجی کاشت و پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول پرورش گیلاس مجلسی

بهتر است بدانید که در واقع گیاه گیلاس مجلسی که بدان تاجریزی زینتی نیز گفته می شود در زبان انگلیسی با نام علمی Jerusalem یعنی گیلاس اورشلیم شناخته خواهد شد. این گیاه بومی مناطق مناطق آفریقا است که امروزه در سایر کشور ها از جمله نیوزلند و استرالیا به عنوان یک علف هرز در نظر گرفته می شود.

چگونگی پرورش گیلاس مجلسی

این گیاه دوست داشتنی به خاطر میوه های زیبایی که تولید می کند مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داده می شود. گیلاس مجلسی گیاهی همیشه سبز و چند ساله بوده که نسبت به سرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و به همین خاطر می توانید آن را حتی در فضای باز نیز به خوبی نگهداری نمایید.

برگ های این گیاه اغلب بیضوی کشیده هستند و به رنگ سبز تیره مشاهده می شوند. کشت و پرورش گیلاس زینتی بسیار راحت است و حتی می توانید آن را در گلدان های کوچک نیز به خوبی پرورش دهید. معمولا در اوایل تا اواسط تابستان این گیاه گل های سفیدی را به وجود می آورد که در اواخر تابستان یا اوایل پاییز نیز میوه های آن رنگ می گیرند و به رنگ سبز و سپس نارنجی تا قرمز تبدیل خواهند شد که البته خوراکی نیستند.


دستورالعمل کاشت بذر

توجه داشته باشید که معمولا پرورش و تکثیر گیاه گیلاس مجلسی از طریق بذور آن صورت می گیرد که در ادامه سعی داریم مراحل آن را شرح دهیم.

برای کاشت بذور گیلاس مجلسی در ابتدا بذرها را درون آب ولرم بریزید تا به مدت ۳ الی ۱۰ ساعت خیس بخورند. انجام این کار باعث می شود تا پوست خارجی بذور نرم شده و روند جوانه زنی سریع تر انجام گردد. دقت داشته باشید که بذرها بایستی پس از مدت تعیین شده به ته ظرف بروند.

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با کاشت گیاهان کلیک کنید

پیشنهاد می شود که بذرها را در گلدان یا سینی نشاء و یا حتی لیوان های یکبار مصرف نشاء نمایید و یا اینکه به صورت مستقیم در محل اصلی کشت قرار دهید. معمولا انتخاب خاک مناسب مهم ترین بخش از فرآیند کاشت خواهد بود زیرا برخی از خاک های باغ و باغچه برای این گیاه مناسب نیستند و مانع رشد و جوانه زنی آن خواهند شد.

با این حال خاک های آماده در بسته بندی های متنوع انتخاب مناسب تری هستند و تلفات بذر نیز در این خاک ها به حداقل خواهد رسید. دقت داشته باشید که خاک هایی مانند کوکوپیت، پرلیت، کمپوست و پیت ماس ترکیب های ایده آلی برای کاشت بذر گیلاس مجلسی خواهند بود.

گلدان انتخابی خود را با خاک بیان شده پر کنید و سپس سوراخ ریز به عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متر روی بستر ایجاد کنید. بذر گیاه را درون آن قرار داده و سپس با خاک پر کنید.

حال می توانید گلدان حاوی بذور را به محیطی مناسب با بازه دمایی ۱۳ تا ۳۰ درجه سانتی گراد انتقال دهید و فرآیند آبیاری را به خود انجام دهید تا آب به بذر ها برسد و خاک مرطوب گردد.

توصیه می شود که تا پیش از جوانه زدن اجازه ندهید که سطح خاک خشک شود زیرا بذرها در عمق کمی از خاک کاشته شده اند و به سرعت ممکن است در شرایط گرم خشک شده و از بین بروند.

روش های پرورش گیاه

پس از اینکه نشاء های گیلاس مجلسی دو الی چهار برگه شدند می توانید آن ها را به فضای اصلی انتقال دهید. اگر قصد کاشت گیاه در گلدان را دارید بایستی هر گیاه را در گلدان قطر ۱۰ سانتی متر بکارید و یا اینکه درون گلدان بزرگ تر چندین بذر با فاصله ی ۵ الی ۱۰ سانتی متر کشت نمایید.

توصیه می شود که از ترکیب خاک برگ، خاک باغچه و خاک حیوانی برای بستر گیاهتان استفاده نمایید. البته اگر می خواهید گلدان حاوی گیلاس مجلسی را در منزل نگهداری کنید بهتر است به منظور جلوگیری از آفات و بیماری ها خاک باغچه و کود حیوانی از خاک های آماده مانند کمپوست کمک بگیرید.

برای کاشت نهال ها درون گلدان در ابتدا گودال های کوچک روی خاک ایجاد کنید و سپس نهال ها را به همراه خاک اطراف ریشه بردارید و درون حفره جدید بکارید. سپس خاک اطراف نهال را به آرامی فشار دهید.

توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه را به خوبی آبیاری نمایید و سپس در محیطی پر نور و گرم و با بازه دمایی ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا روند رشد خود را به خوبی طی کند.

دستورالعمل کاشت گیلاس مجلسی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه گیلاس مجلسی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز جهت کاشت و پرورش گیلاس مجلسی پرداخته ایم.

  • نور و دما:

در پرورش و نگهداری گیلاس مجلسی به صراحت می توان گفت که این گیاه نیاز بسیار شدیدی به نور دارد و تنها با کمک آن می تواند زندگی کند. به گونه ای که اگر محل قرارگیری در جایی کم نور و دمای زیاد باشد به تدریج باعث خراب شدن گیاه و همچنین ریزش برگ ها و میوه ها خواهد شد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بهترین بازه دمایی برای رشد گل گیلاس مجلسی بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد خواهد بود که در البته در شب این بازه بین ۱۸ تا ۲۱ باید باشد تا گیاه رشد خوبی داشته باشد. توصیه می شود زمانی که میوه های گیاه تشکیل شدند دمای محیط را تغییر دهید و در طول روز ۱۸ تا ۲۴ و در شب بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد در نظر بگیرید.

شرایط لازم برای نگهداری از گیاه

  • آبیاری:

از آنجایی که گل گیلاس مجلسی علاقه زیادی به آبیاری دارد بهتر است آن را در طول هفته چندین مرتبه آبیاری نمایید تا رشد خوبی هم داشته باشد. البته در طی فصول پاییز و زمستان که سرعت رشد گیاه کاهش می یابد بایستی آبیاری را نیز کاهش دهید تا به ساقه و ریشه گیاهتان آسیبی وارد نشود و همچنین باعث پوسیدگی گیاه تان نیز نشود.

  • خاک:

توصیه می شود که از ترکیب خاک های مختلف مانند پرلیت، پیت ماس، خاک برگ و کوکوپیت برای گیاهتان استفاده نمایید زیرا گیاه گیلاس مجلسی با سایر خاک های مناسب باغ و باغچه سازگاری خوبی ندارد و نمی تواند روند رویش خود را به درستی طی کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد