hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > کاهش آمار فوتی در واکسن زده‌ها/محدودیت‌های هوشمند برای واکسن نزده‌ها

کاهش آمار فوتی در واکسن زده‌ها/محدودیت‌های هوشمند برای واکسن نزده‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بااشاره به اینکه هنوز وارد پیک ششم کرونا نشدیم، گفت: واکسن کرونا هم پیشگیری و درمان است و از بروز مرگ و میر جلوگیری می‌کند، طرح شهدای سلامت از یکم تا ۱۹ آذرماه در اصفهان اجرا می‌شود همچنین ستاد ملی کرونا برای افرادی که واکسینه نشده‌ محدودیت‌های هوشمندی در نظر می‌گیرد.

شاهین شیرانی ظهر امروز (سه‌شنبه دوم آذرماه) با گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت برای روند واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان، اظهار کرد: قریب به ۲۰ ماه است که درگیر شیوع کرونا در کشور هستیم و همه اقشار جامعه از مردم، مسئولین و پرسنل درمان مبتلا به این ویروس و بسیاری از خانواده‌ها داغدار شدند، در شرایط فعلی با روند واکسیناسیون و بالا بردن سطح ایمنی جامعه وظیفه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اطلاع‌رسانی این موضوع است.

افزایش نمودار شیب واکسیناسیون در ماه‌های اخیر

وی اضافه کرد: در چند ماه اخیر شرایط واکسیناسیون شهروندان بهتر و بدون مشکل واکسن مورد نیاز فراهم شد، نمودار شیب واکسیناسیون در کل کشور به دلیل کمبود واکسن سرعت کمی داشت و با واردات واکسن سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: با واکسینه شدن میلیون نفر از جمعیت کشور اکنون به شیب کم واکسیناسیون رسیده‌ایم و هنوز افرادی باقی مانده‌اند که اقدام به واکسیناسیون نکرده‌اند و علل آن در حال بررسی است، در جمعیت هدف بالای ۱۲ افرادی که واکسن نزدند عده‌ای از عوارض واکسن ترس دارند و اطلاعات آنها ناقص است، عده‌ای هنوز نتوانسته‌اند برای تزریق واکسن وقت بگذارند و عده‌ای هم اعتقادی به واکسن کرونا ندارند.

کاهش آمار فوتی در واکسن زده‌ها

شیرانی تصریح کرد: اجرای طرح شهدای سلامت از یکم تا ۱۹ آذرماه در اصفهان صورت می‌گیرد و اجرای این طرح به منظور استعلام آمار افراد واکسن نزده است، واکسن حفاظت فردی ایجاد می‌کند، در افراد واکسینه شده مطابق آمارها احتمال ابتلای به کرونا کاهش می‌یابد و اگر مبتلا شوند شدت درگیری ریه آنها کمتر است و آمار فوتی‌ها هم در بین این گروه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا هم پیشگیری و درمان است و از بروز مرگ و میر جلوگیری می‌کند، شیب نمودار واکسیناسیون در سطح استان اصفهان و جمعیت تحت پوشش به سمت رشد کند روزانه کمتر از دو دهم درصد می‌رسد، یعنی اگر شیب واکسیناسیون ۷۰ درصد بوده بعد از پنج روز به ۷۱ درصد رسیده است، با این نمودار و با توجه به اینکه شیوع پیک ششم در کشورهای دیگر اتفاق افتاده است وظیفه داریم قبل از شیوع این پیک در کشور حداقل ۹۰ درصد از افراد جامعه را ایمن کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: واکسن کرونا یک بعد انفرادی و یک بعد جمعی دارد و برای مصون کردن جامعه باید این اتفاق بیفتد تا انتقال کرونا از بین برود، هر فرد کرونایی می‌تواند شش نفر را مبتلا کند و بالا بردن ایمنی جامعه و شکستن زنجیره انتقال این ویروس ضروری است.

ظرفیت تزریق روزانه ۱۵۰ هزار واکسن کرونا و مراجعه تنها ۲۵ هزار نفر

وی اضافه کرد: در حال حاضر در سیستم‌های واکسیناسیون و مراکز تجمیعی نیروها دچار استهلاک می‌شوند و ۴۴ مرکز تجمیعی به غیر از مراکز منتخب داریم و هر مرکز برخوردار از چند لاین است و می‌توانیم روزانه ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق کنیم در حالی که این آمار روزانه ۲۵ هزار تزریق واکسن رسیده است و قریب به ۱۳۰ هزار ظرفیت خالی مانده و نیاز است که این کار هر چه زودتر انجام شود.

شیرانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح شهدای سلامت با همکاری سپاه صاحب‌الزمان برای این است از ظرفیت‌های بسیج و مابقی دستگاه‌ها برای روند واکسیناسیون با برنامه‌های طرح محله محور، شغل محور، سازمان و اداره محور اقدام کنیم. در حال حاضر همه نوع واکسن برای تزریق در سبد واکسیناسیون برای انتخاب شهروندان وجود دارد.

وضعیت شهرهای اصفهان در واکسیناسیون

وی افزود: خوشبختانه کشور هنوز وارد پیک ششم کرونا نشده است و باید جامعه را با تزریق واکسن کرونا به ۹۰ درصد افراد اجتماع ایمن کنیم، البته واکسن زدن به معنای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، لازم است مردم زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و و فرهنگ سازی و توجه به این موارد بره عهده رسانه‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر بهترین شهرستان از نظر پوشش واکسیناسیون شهرستان بوئین و میاندشت است و در پنج شهرستان خمینی‌شهر، نجف‌آباد، برخوار، فلاورجان و شهر اصفهان پوشش واکسیناسیون ۷۵ درصد است، با توجه به آمار بالای جمعیت در این پنج شهرستان آمار واکسیناسیون پوشش کمتری دارد.

وی افزود: برای واکسینه شدن همشهریان نیازمند مداخله محله محور و اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی بیشتر هستیم و در طرح شهدای سلامت تلاش می‌شود از یکم تا ۱۹ آذرماه به ظرفیت بالای واکسینه کردن شهروندان برسیم، در ۲۰ ماه شیوع کرونا در کشور کادر درمانی و پرستاران دچار سختی و فشار کار زیادی شدند.

شیرانی تاکید کرد: در این مدت پرستاران و کادر درمان بدون مرخصی و با حجم زیاد کار درگیر ارائه خدمات به بیماران کرونایی بودند و به طور مرتب با این بیماران در تماس بودند و تعدادی از پرسنل درمانی و پرستاران در اثر ابتلاء به این ویروس فوت کردند.

واکسن گریزی و واکسن ستیزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برخی افراد واکسن‌ستیز و عده‌ای هم واکسن‌گریز هستند و تعداد واکسن‌ستیزها کمتر و با هیاهوی بالاتری هستند، تلاش می‌شود با استفاده از افراد مرجع و مورد قبول این افراد آنها را برای واکسینه شدن اقناع کنند.

وی تصریح کرد: ستاد ملی کرونا برای افرادی که واکسینه نشده محدودیت‌های هوشمندی در نظر می‌گیرد، در حال حاضر در استان اصفهان شهر قرمز نداریم و در صورت قرمز بودن یک شهر مدارس آن تعطیل می‌شود، برای استقبال مردم از واکسیناسیون روش اقناع سازی مدنظر است.

واکسیناسیون اتباع / جلوگیری از صدور کارت واکسن تقلبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: برای روند واکسینه کردن اتباع بیگانه دو نوع اتباع دارای کارت مجاز اقامت و بدون کارت را در استان داریم و اتباع دارای کارت اقامت مجاز شناسایی می‌شوند و در سامانه سیب ثبت‌نام هستند، اتباع بدون کارت را هم شناسایی کرده و واکسن کرونا به آنها تزریق می‌شود تا پوشش این گروه نیز کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان صدور کارت واکسن تقلبی با کارت‌های واکسن کاغذی وجود دارد، برای جلوگیری از این اتفاق با فراهم کردن سامان هوشمند و ارائه کد ملی افراد امکان ارائه کارت واکسن تقلبی در جامعه وجود ندارد.

فوت ۹۵ درصد مادران باردار به علت عدم تزریق واکسن بوده است

شیرانی در مورد تزریق دوز سوم واکسن کرونا، اظهار کرد: دوز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌شوند و همه افراد سالمند این گروه سنی که چهار تا شش ماه از تزریق واکسن کرونای دوز دوم آنها گذشته است می‌توانند به مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای زدن دوز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: مادران باردار از گروه‌های پرخطر جامعه هستند و متأسفانه ۹۵ درصد موارد فوت مادران باردار به علت عدم تزریق واکسن کرونا بوده است، ضروری است که این گروه‌های پرخطر سریع‌تر برای تزریق واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد