hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قرص های برطرف کننده سریع اسهال و دلپیچه

قرص های برطرف کننده سریع اسهال و دلپیچه

اگر جایی هستید که به پزشک دسترسی ندارید و دچار دلپیچه و اسهال شده اید می توانید موقتا از یکی از قرص های ضد اسهال مصرف کنید.
آیا با قرص اسهال آشنایی دارید؟ بروز اسهال و ادامه داشتن آن می تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین بهتر است سریعا با کمک داروها و روش های خانگی، آن را درمان کرد تا از هدر رفتن آب بدن پیشگیری شود. داروهای زیادی هستند که برای درمان اسهال و کاهش علائم دل پیچه و دل درد ناشی از آن مورد استفاده قرا می گیرند.

معمولا بیشتر این داروها، برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی چند قرص اسهال بپردازیم.
داروهای ضد اسهال
در این مقاله به بررسی قرص اسهال های زیر می پردازیم:
  • دیفنوکسیلات
  • دی سیکلومین
  • بیسموت ساب سیترات
  • بلادونا پی بی
  • لوپرامید
  • هیوسین
داروهای اسهال 

داروهای درمانی اسهال کدام اند؟

دیفنوکسیلات: 
داروی دیفنوکسیلات به صورت کمکی در درمان علامتی اسهال های مزمن و حاد (به خصوص اسهالهای ویروسی) و همچنین کولیت اولسرز خفیف و مزمن مصرف می شود. دیفنوکسیلات که نوعی ترکیب اپیوئیدی است احتمالاً به صورت موضعی و مرکزی باعث مهار حرکات دودی روده می شود. 
متابولیسم دیفنوکسیلات کبدی است و متابولیت اصلی دارو نیز اثری مشابه خود دارو دارد. نیمه عمر دیفنوکسیلات 2٫5 ساعت و نیمه عمر متابولیت آن در حدود 12 ساعت است. زمان لازم برای شروع اثر یک ساعت و مدت اثر آن 43 ساعت می باشد. دفع دارو از طریق مدفوع و کلیه است. 
عوارض جانبی دیفنوکسیلات: 
  • عوارض آن معمولاً کم و شامل تاری دید، مشکل در دفع ادرار، خشکی پوست و دهان یا تب می باشد .در کولیت اولسراتیو منع مصرف دارد.
  • دیفنوکسیلات نباید در کودکان کوچک تر از 2 سال مصرف شود. به علاوه مصرف آن در کودکان بزرگ تر نیز فقط با دستور پزشک مجاز است.
  • در صورت بارداری یا شیردهی، حتماً با پزشک در خصوص مزایا و مضرات استفاده از این دارو مشورت شود.
قرص اسهال دیفنوکسیلات 
دی سیکلومین: 
دی سیکلومین برای تسکین دردهای روده ای و درد شکمی (کولیک) نوزادان و همچنین دردهای دوران قاعدگی مصرف می شود.در برخی از موارد برای سرطان روده تجویز میگردد. درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر. 
ضد اسپاسم دستگاه گوارش . این دارو با مهار گیرنده های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جدار روده می شود. دی سیکلومین اثر مستقیم و ضد اختصاصی ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف دارد. 
همچنین این دارو تا حدی دارای اثرات بی حس کننده موضعی است که ممکن است در برطرف کردن اسپاسم دستگاه گوارش و مجاری صفراوی موثر باشد. 
دی سیکلومین ایمپالسهای پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب را بلاک می کند و باعث مهار انقباضهای عضلات صاف در نتیجه کاهش فعالیت دستگاه گوارش و همچنین تولید اسید می شود.
کاهش دل پیچه 
عوارض جانبی دی سیکلومین :
  • اعصاب مرکزی:سردر،بی خوابی، خواب آلودگی،سرگیجه، عصبانیت، فراموشی،ضعف،اغتشاش شعوریا هیجان(در بیماران سالخورده)
  • قلبی- عروقی:تپش قلب،تاکیکاردی
  • پوست:فقدان تعریق،کهیر ،تظاهرات پوستی دیگر
  • چشم:تاری دید،گشاد شدن مردمک چشم،فاج جسم مژگانی،افزایش فشار داخل چشم
  • دستگاه گوارش:خشکی دهان،تهوع،یبوست،استفراغ،انسداد فلجی روده،نفخ شکم، سوزش سر دل
  • ادراری – تناسلی:احتباس و اشکال در دفع ادرار ،ناتوانی جنسی

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با اطلاعات دارویی کلیک کنید.


اسم قرص اسهال بزرگ سالان 
بیسموت ساب سیترات: 
قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می شوند. این دارو همچنین در ترکیب با داروهای دیگر در درمان عفونت های گوارشی هلیکوباکتر پیلوری به کار می رود. بیسموت دارای اثر ضد میکروبی بر پاتوژر های باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارش است. این دارو اسید معده را تا حدی خنثی می کند. 
عوارض جانبی بیسموت ساب سیترات: 
تیره شدن زبان و سیاه شدن مدفوع، تهوع و استفراغ. 
رفع اسهال
بلادونا پی بی: 
داروی بلادونا پی بی (Belladonna PB) جزو داروهای گوارشی است که برای کنترل دل درد استفاده می شود. بیماری سندروم روده تحریک پذیر (IBS) ، اسهال ویروسی و درد شکمی از مواردی است که برای درمان آن می توان این دارو را مصرف کرد.این دارو ترکیبی از آتروپین ، هیوسین و فنوباربیتال بوده و به صورت قرص و شربت تولید و به فروش می رسد.چنانچه به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستید درمان های خانگی زیر تا حد زیادی می توانند کمک کننده باشند. 
عوارض جانبی بلادونا پی بی: 
یبوست، خواب آلودگی، تاری دید، خشکی دهان، علائم عصبی، مشکلات اداری، سردرد، تشنج، افت فشار خون، پرفشاری خون، تنفس تند
درمان سریع اسهال 
لوپرامید: 
لوپرامید نوعی داروی ضد اسهال است که در مواردی برای کاهش میزان مدفوع در افرادی که تحت عمل جراحی ایلئوستومیز قرار گرفته اند استفاده می شود . در صورتی که معده درد دارید (و دچار اسهال نیستید) ، دچار کولیت اولسراتیو هستید ، اگر مدفوع خونی دارید ، در صورتی اسهال همراه با تب بالا دارید ویا به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها دچار اسهال شده اید ، نباید لوپرامید مصرف کنید . 
عوارض جانبی لوپرامید: 
خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، ناراحتی معده و یبوست، حساسیت، نفخ، درد شکم یا تب در حین درمان.لوپرامید برای اسهالهای ناشی از عفونت توصیه نمی شود زیرا دفع میکروبها را از روده به تأخیر می اندازد. 
عوارض لوپرامید
هیوسین: 
داروی هیوسین برای تسکین دردهای روده ای و درد شکمی کولیک و همچنین برای درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر مصرف می شود. این دارو همچنین برای درمان تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی و دردهای ناشی از انقباض عضلات صاف مانند کولیک کلیوی نیز کاربرد دارد. 
عوارض جانبی هیوسین:
یبوست ، خشکی دهان ، اختلال در ادرار کردن و حالت تهوع از جمله شایع ترین عوارض این دارو می باشد. در صورت تشدید و یا طولانی شدن این عوارض باید سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین خارش ، تورم دست یا پا ، مشکلات تنفسی ، افزایش نبض ، سرگیجه ، اسهال ، مشکلات بینایی و چشم درد از جمله عوارض بعید قرص و آمپول هیوسین هستند که در صورت بروز این علایم نیز باید به پزشک مراجعه شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد