hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فایبر پست دندان چیست؟

فایبر پست دندان چیست؟

امروزه زیباسازی دندان به امری ضروری تبدیل شده است و افراد برای داشتن دندان هایی زیبا به دنبال روش های مختلفی برای ترمیم و زیبا شدن دندان های خود می باشد. از این رو در این مقاله به معرفی روش فایبر پست دندان می پردازیم.
بازسازی زیبایی، عملکرد و ساختار دندان هایی که ریشه آن ها درمان شده اند برای موفقیت بالینی دندان بسیار پر اهمیت می باشد. سالیان زیادی است که به منظور درمان این نوع دندانها از سیستم های پست و کور ریختگی استفاده می شود، در حال حاضر به دلیل بیشتر شدن تقاضا برای زیباتر شدن دندانها از سیستم پست بدون فلز یعنی فایبر پست دندان و پست های زیر کونیایی استفاده می شود.

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با بهداشت دهان و دندان کلیک کنید.

آشنایی با فایبر پست دندان

فایبر پست ها و پست های زیر کونیایی به منظور افزایش تقاضا برای زیباتر شدن، پس از ترمیم دندانها به روش پست و کور با فلز ارائه شدند. فایبر پست ها دارای مزایایی مانند ضریب کشسانی کمتر، باند آن ها به ساختار زیبایی دندانها و زیبایی بیشتر و همچنین استفاده از زمان کمتر نسبت به روش پست های ریختگی می باشند. البته باید بدانید که این روش نیز می تواند محدودیت هایی به دنبال داشته باشد که قبل از انجام باید آن را مد نظر قرار داد. از محدودیت های این روش می توان به باند سوال انگیز آن ها و آداپتاسیون ضعیف با کانال ریشه اشاره نمود.
روش ترمیم فایبر پست دندان
همانطور که گفته شد فایبر پست دندان یکی از انواع پست های دندان می باشد. پست و کور دندان یکی از روش ها برای درمان دندانهایی می باشد که به شدت خراب شده باشند، پست دندان در واقع میله ای است که به داخل ریشه دندان فرو می رود و به آن چسبانده می گردد تا بتوان دندان را ترمیم نمود.
ارائه روش فایبر پست دندانها


پست دندان انواع مختلفی دارد، هر یک از روش های پست دندان از مواد اولیه مخصوص ساخته می شوند و ویژگی های خاصی را دارا می باشند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد در گذشته تمامی پست های دندان فلزی بوده اند، اما کم کم با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی برای بیشتر شدن استحکام پست دندان و همچنین برطرف شدن ایرادهای پست های فلزی، پست های دندان های غیر فلزی به بازار آمدند. پست های فایبر یکی از مهمترین این پست های جدید می باشند که غیر فلزی بوده و به شکل پیش ساخته ارائه می شوند.
فایبر پست دندانها چطور انجام می شود؟

فایبر پست و پست ریختگی

در حالتی که بیشتر از ۵۰ درصد از بافت دندان به خاطر پوسیدگی دندان شدید یا دیگر عوامل از بین برود، برای تقویت و حفظ نمودن دندان، بازسازی مناسب تاج و همچنین برگرداندن زیبایی دندان بعد از درمان ریشه در ادامه کار باید روی ریشه باقیمانده یک تاج کلینیکی ساخته شود که اتصال این تاج به وسیله پست به دست خواهد آمد و به آن پست ریختگی و فایبر پست گفته می شوند.
فایبر پست دندان و زیباسازی

مزایای استفاده از روش فایبر پست

این روش یکی از جدیدترین پست های دندان می باشد که به بازار آمده است، در این نوع از پست تمام نیازهای بیمار در نظر گرفته شده و به زیبایی بسیار اهمیت داده اند. استفاده از این روش مزایایی را برای بیمار به دنبال دارد. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای این روش آشنا خواهیم شد:
  • ضریب کشسانی بالا:

یکی از مهمترین مزایای روش فایبر پست این موضوع می باشد که ضریب کشسانی در این روش خیلی نزدیک به ضریب کشسانی بافت دندانها است. این موضوع باعث می شود تا نیاز به تراش کمتری در این روش وجود داشته باشد. علاوه بر این پست دندان گیر بیشتری خواهد داشت و از شکستگی ریشه دندان پیشگیری خواهد شد.
معرفی فایبر پست دندان
  • دارا بودن رنگ طبیعی:

از دیگر مزایای روش مورد نظر داشتن رنگی مشابه با رنگ طبیعی دندانها است. یکی از مهمترین اصولی که در درمان دندان ها به آن توجه زیادی می گردد حفظ زیبایی ظاهری دندان ها می باشد. از این رو پست فایبری به خاطر همرنگ بودن با دندانها و همینطور داشتن خاصیت ثابت بودن رنگ، روشی مناسب برای درمان دندانها به روش پست و کور می باشد.
عملکرد فایبر پست دندانها
  • توزیع یکنواخت فشار:

این روش از پست باعث پخش یک سان نیروها در دندان می گردد و باعث می شود تا توزیع استرس در دندان بیمار متناسب و یکسان صورت گیرد.
روش فایبر پست برای دندانها
  • دارا بودن مقاومت بالا:

روش فایبر پست روشی بسیار مقاوم در برابر شکستگی و همچنین دارای طول عمر بالایی می باشد. ولی اگر به دلایلی شکسته شود می توان آن را بازسازی نمود. باید بدانید که این مزیت در دیگر پست ها وجود نداشته و تمام آن ها اگر دچار شکستگی شوند دیگر غیر قابل استفاده و ترمیم خواهند شد.
فایبر پست دندان چیست؟
  • قابلیت اتصال متنوع:

از دیگر مزیت های این روش می توان به قابلیت چسباندن فایبر پست ها با کمک تکنیک های جدید سمان کردن اشاره نمود.

معایب روش فایبر پست

در کنار مزایا، روش فایبر پست می تواند معایبی را نیز به دنبال داشته باشد که شامل موارد زیر می شود:
  • شکستگی بالاتر فایبر پست نسبت به انواع قدیمی:

روش فایبر پست در مقابل خم شدن و تغییر شکل مقامت کمی دارد و مثل پست های فلزی در مقابل خم شدن تحمل زیادی نشان نمی دهد و می شکند. البته با توجه به اینکه این روش می تواند بازسازی گردد می توان این مشکل را حل نمود.
  • شکستن فایبر پست در بین پست و سمان رزینی:

به خاطر ساختار فایبر پست ها که حداکثر پلیمریزیشن ها را در بر می گیرند، پتانسیل باند و چسبندگی آن به سمان رزین کم می باشد و در نهایت ممکن است سبب شکستگی گردد.
فایبر پست دندانها چیست؟

انواع مختلف فایبر پست

فایبر پست ها با توجه به ساختار در سه دسته تقسیم می شوند، این دسته بندی شامل موارد زیر می شود:
  • فایبر پست های کربنی، این فایبر پست همانطور که مشخص است از الیاف کربن مدفون در رزین ساخته شده اند.
  • فایبر پست های کوارتزی، این نوع فایبر پست ها از الیاف فشرده کوارتز در داخل رزین ساخته شده اند.
  • فایبر پست های فایبر گلاس دسته دیگری از فایبر پست می باشند که از الیاف گلس مدفون در داخل رزین ساخته می گردند.
باید بدانید که پست های کربنی نخستین فایبر پست ها هستند که در سال ۱۹۹۰ تولید شده بودند. ولی به دلیل داشتن رنگ سیاه زیبایی دندان ها را به دنبال نداشتند، به همین دلیل پست های کوارتزی و فایبر گلاس که رنگی مشابه رنگ دندان دارند طراحی و ساخته شد. در حال حاضر فایبرهای مدفون شده در رزین بسیار پرکاربرد می باشند و استفاده بیشتری دارند.
مزایای فایبر پست دندانها


با توجه به پیشرفت تکنولوژی و کشف روش ها و مواد نوین، انسان ها در گذر زمان ابزارها و روش هایی را ابداع کرده و می سازند و یا ابزارهایی ساخته می شوند که نوع قدیمی را تقویت نموده و یا بهبود می دهند.
فایبر پست دندان یک روش مناسب است که در آن از مواد جدیدی استفاده می شود. این روش توانسته معایب زیادی از انواع قدیمی تر را برطرف نماید و کار دندان پزشکان را راحتتر نموده است. البته پیشرفت در زمینه دندان پزشکی همچنان ادامه خواهد داشت و ممکن است بعد از این روش به زودی روش های جدید و کاربردی تری ابداع و اختراع گردد. در حالت کلی فایبر پست یکی از روش های عالی و در عین حال بهترین جهش در صنعت زیبایی می باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد