hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مراحل و نحوه پرورش زنجبیل

مراحل و نحوه پرورش زنجبیل

اگر از طرفداران و مصرف کنندگان گیاه زنجبیل هستید، می توانید خیلی ساده و با هزینه کمتری این گیاه پرخاصیت را در خانه خود و در داخل یک گلدان پرورش دهید.
زنجبیل یک ماده ضروری در آشپزی و یک داروی خانگی سالم  است که برای درمان برخی بیماری ها مانند درد مفاصل، درمان مشکلات معده، دردهای عضلانی، درمان حالت تهوع، گرفتگی عضلات و ... مفید می باشد. ااین گیاه باید در هر خانه ای وجود داشته باشد اما شاید خرید آن برای شما کمی سخت باشد زیرا گیاهی گران قیمت است و شما در هنگام خرید نمیدانید که آیا در رشد آن از مواد شیمیایی خطرناک استفاده شده است یا خیر، پس بهترین کار این است که خودتان زنجبیل را در خانه پرورش دهید تا هیچ مشکلی برای سلامت شما به وجود نیاورد و کمی هم در هزینه صرفه جویی کرده باشید.

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با کاشت گیاهان کلیک کنید.

مواد لازم برای پرورش زنجیل

  1. ریشه زنجبیل
  2. خاک با کیفیت
  3. یک ظرف (ترجیحا گلدان)
  4. آب
پرورش زنجبیل

دستورالعمل پرورش زنجبیل ارگانیک داخل گلدان

نحوه رشد و پرورش این گیاه را در ادامه این بخش از نمناک به شما خواهیم آموخت، کافیست با دقت مراحل را پیش ببرید.

زنجبیل تازه بخرید

برای کاشت زنجبیل ابتدا باید چندین غده بزرگ و گوشتی زنجبیل را خریداری کنید. زنجبیل تازه پوست نازک و لطیفی دارد و احتیاجی به کندن پوست آن نیست. زنجبیل هایی که شما خریداری کرده اید معمولا دارای برآمدگی هایی می باشد که جوانه نیز از همین جاها رشد خواهد کرد. 
چند غده زنجبیل را در آب زده در یک دستمال کاغذی مرطوب پیچیده و در یک نایلون گذاشته و در جای تاریک نگه می دارید، پس از یک هفته زنجبیل ها جوانه خواهند زد و شما می توانید آن را بکارید. به جای این کار می توانید غده زنجبیل را در آب گرم به مدت یک تا چندین ساعت قرار داده و آن را مستقیما داخل خاک گلدان قرار دهید. 

یک گلدان مناسب تهیه کنید

گلدانی با ابعاد تقریبا 12 سانتیمتر قطر و 36 سانتیمتر عمق انتخاب کنید و در کف گلدان چندین سوراخ برای خارج شدن آب اضافی از ته گلدان ایجاد نمایید.
 
پرورش زنجبیل ارگانیک

برای اطلاع از سایر مطالب مرتبط با کاشت گیاهان کلیک کنید.

گلدان را با خاک مقوی پر کنید

گلدان را با خاک مقوی و کود و آب پر کنید. خاک شنی با خاک برگ غنی مناسب این کار است زیرا به خوبی آب را عبور می دهد. ترکیبی شامل 50 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 10 درصد پیت ماس یا 60 درصد کوکپیت + 40 درصد پرلیت مناسب است. ته گلدان می توانید سنگ ریزه یا پوکه صنعتی بریزید.

زنجبیل را بکارید

برای این که زنجبیل را داخل گلدان بکارید و مطمئن باشید که به طور سالم رشد می کند، باید لایه سخت بیرونی آن را ببرید و در تماس با خاک قرار دهید. وقتی که تکه ای از زنجبیل را می برید، حتما باید تکه ای ریشه ( بزرگ یا کوچک ) همراه با آن باشد .
قسمتی که باعث رشد ریشه می شود، آن تکه ای است که کمتر چین و چروک دارد و دارای نقطه های کوچکی که به آن ها چشم نیز گفته می شود ؛ هر چه قدر تعداد چشم ها بیشتر باشد گیاه راحت تر رشد می کند .درون خاک چاله ای را ایجاد کرده و پس از قرار دادن زنجبیل در خاک به مقدار 3-4 سانتی متر روی آن خاک ریخته و سپس با اسپری کردن آب محیط را مرطوب نگه دارید و منتظر بمانید تا گیاه شما جوانه بزند. 
کاشتن زنجبیل

نکاتی برای کاشت و برداشت زنجبیل در گلدان

برای آنکه به نتیجه ی مطلوب و دلخواه خود برسید نیاز به دانستن نکاتی دارید ، نکاتی شامل : 

زنجبیل را در بهار بکارید

بهترین زمان کاشت زنجبیل اوایل یا اواسط بهار است ، زیرا تحمل آب و هوای سرد را ندارد ، بنابراین سرما زده می شود . برای جلوگیری از این مشکل می توانید گلدان را داخل خانه نگه دارید و می توانید در داخل خانه زنحبیل را در هر زمانی از سال بکارید .

به گیاهتان زیاد آب ندهید

پس از کاشت زنجبیل به آن درخیلی کم به آن آب بدهید. برای آبیاری گیاه شما نباید گلدان را غرق آب کنید و بهتر است خاک گلدان مرطوب باشد زیرا آبیاری بیش از حد باعث خرابی گیاه می شود. وقتی تابستان در حال پایان است و دما کمتر می شود، متوجه خواهید شد که بعضی از برگ ها زرد می شوند که نشانه ی این است که باید آب دادن به گیاه را متوقف کنید.
مراحل کاشت زنجبیل

گلدان را زیر نورخورشید نگذارید

تابش شدید نور خورشید ممکن است به گیاه آسیب بزند بنابراین گلدان را جایی قرار دهید که حداکثر 2-3 ساعت آفتاب ملایم صبح بر آن بتابد.

گیاه را در دمای مناسب نگه دارید

گلدان را در دمای هوایی بین 75 تا 80 درجه فارنهایت بگذارید.گیاه در هوای سرد به عمل نمی آید. دمای محیط زنجبیل نباید کمتر از 10 درجه باشد، بنابراین اگر در جایی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید می توانید زنجبیل را در بیرون از خانه نیز پرورش دهید. هوای خیلی گرم نیز بر رشد زنجبیل اثر می گذارد پس اگر در نواحی گرمسیری زندگی می کنید ، گلدان را در سایه قرار دهید.
دمای گلدان زنجبیل

زنجبیل را پس از چند ماه برداشت کنید

زنجبیل گیاهی کند رشد می باشد و برای رشد کافی به مدت 3-4 ماه نیاز دارد. شما پس از 10 تا 12 ماه که برگ های زنجبیل شما به قد 50 تا 60 سانت می رسد، می توانید ریزوم هایی که در جلوی گیاه بوجود می آیند را از زیر خاک برش دهید و از آنها استفاده کنید.
می توانید برگ های کوچکی را که بر روی سطح وجود دارند را با دقت ببرید و برای آشپزی استفاده کنید. برای برش منظم، یک چاقو بردارید و مواظب باشید که به زنجبیل آسیب نرسانید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد