hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صادرات ۸۰ درصد پسته تولیدی در استان فارس/ موانع داخلی بیش از مشکلات خارجی سد راه صادرکنندگان است

صادرات ۸۰ درصد پسته تولیدی در استان فارس/ موانع داخلی بیش از مشکلات خارجی سد راه صادرکنندگان است

استان فارس از نظر سطح زیرکشت و تولید پسته، رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده که ۸۰ درصد از این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود.
اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی است اما خشکسالی‌های سال‌های اخیر سبب شکنندگی اقتصاد استان شده به همین دلیل مسئولان استانی و کارشناسان اقتصادی ترویج کشت‌های جایگزین را مطرح کردند و بر ترویج آن نیز همت دارند.
معرفی و ترویج محصولات کم آب بر و مقاوم از جمله راهکارهایی است که در استان از سال‌ها پیش در نظر گرفته شده است. پسته یکی از آن محصولات است که در برخی از شهرستان‌های استان کشت می‌شود و تاکنون ارزآوری خوبی نیز برای استان داشته است.
براساس اطلاعات موجود 32 هزار هکتار از باغ‌های استان فارس به درخت پسته اختصاص دارد که فقط 12 هزار هکتار از این باغ‌ها مثمر هستند. شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان، سروستان، خرامه و شیراز بیشترین پسته استان فارس را برداشت می‌کنند و باغ‌های شهرستان‌های مرودشت به‌زودی به ثمر خواهند نشست.
احمد آقایی، کله قوچی و اوحدی بیشترین ارقام پسته کاشته شده در فارس است و استان فارس از نظر سطح زیرکشت و تولید پسته، رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرده که با مثمر شدن همه باغ‌های پسته استان، به زودی جز سه استان نخست در تولید این محصول قرار خواهیم گرفت.
برداشت پسته در استان فارس از مرداد در فارس آغاز می‌شود و تا اواخر مهر به پایان می‌رسد و بخش زیادی از این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود. محمدباقر شیخ‌الاسلام از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پسته در استان فارس است که امروز صبح در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس از صادرات 80 درصدی تولید پسته استان خبر داد. 
به گفته وی در میان همه محصولات کشاورزی تولیداتی چون پسته، زعفران و زرشک وابسته به صادرات هستند و باید در این زمینه مسیر را تسهیل کرد اما برخی از موانع و دشواری‌ها در سر راه تولید سبب خلل در صادرات می‌شود. 
این فعال اقتصادی معتقد است باید در شرایط کنونی و مشکلاتی که در عرصه بین‌الملل وجود دارد از بازارهای صادراتی نظیر پسته حفاظت کرد اما برخی از موانع در داخل کشور از جمله عدم حمایت دولت سبب از دست رفتن بازارها می‌شود. 
به گفته وی برای رفع موانع باید در سیاست‌گذاری‌ها بین محصولات تفاوت قایل شد در غیر این صورت تولیدات و محصولات باارزش یکی از پس از دیگری از بین می‌رود.
هادی حنایی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه به تاثیر بخش کشاورزی در اشتغال اشاره کرد و در عین حال آثار تورم را بر این بخش و صادرات آن گوشزد کرد که سبب شده صادرکنندگان بخش کشاورزی با کاغذبازی و بوروکراسی اداری درگیر باشند. 
وی معتقد است که درگیری صادرکنندگان بخش کشاورزی با بخشنامه‌های متعدد برگشت ارز سبب شده از مسئله اصلی که صادرات و ارزآوری برای کشور است، بازبمانند. حنایی راه حل این مشکل را همراهی بخش دولتی و بانک مرکزی با بخش خصوصی عنوان کرد و تا زمانی که موانع داخلی برطرف نشود، مشکلات پابرجاست. 
خسرو فروغان دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس نیز بر عدم حمایت دولت از تولید پسته تاکید و اعلام کرد: با وجود اینکه امروز محصول پسته استان فارس در جایگاه خوبی از نظر تولید و صادرات در داخل و خارج از کشور قرار گرفته اما مسئولان و نمایندگان استان در مجلس هیچ حمایتی از تولید و صادرات این محصول با کیفیت و ارزآور استان نکرده و نمی‌کنند.
وی معتقد است که اصرار بر فعال نگه داشتن صنایعی پر آب بری چون فولاد سودی برای مردم استان ندارد و به جاست که مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته در استان به دنبال سودآوری برای مردم استان باشند. 
پیگیری ویژه عدم رفع تعهد ارزی در بخش صادرات پسته پیشنهادی است که فروغان مطرح می‌کند و اعتقاد دارد با توجه به فوت زمان نیاز فوری برای تصمیم‌گیری در این زمینه است.
به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس سال گذشته نیز پیشنهادهایی از جمله خرید پسته با دلار آزاد و فروش آن به ‌صورت دلار نیمایی، واردات در مقابل صادرات پسته، تهاتر ارز حاصل از صادرات برای تامین ارز واردات (تهاتر کوتاژی) و تمدید مدت‌زمان رفع تعهد برای کاهش مشکلات صادرات پسته استان داده شد که موثر نبود.
فروغان معتقد است که مدیران میانی نقش مهمی در تسهیل صادرات دارند و نگاه مدیران می‌تواند در افزایش یا رونق صادرات استان موثر باشد بنابراین مدیران میانی ما باید نمایندگان مجلس و مدیران کلان را نسبت به مسائل مهم استان حساس کنند.
اقتصاد بر مبنای کشاورزی استان فارس ایجاب می‌کند که زمینه برای بهره‌مندی بیشتر مورد توجه مسئولان امر باشد که حل مشکلات و رفع موانع صادرات در محصولاتی نظیر پسته یکی از این دست مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد