hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خواص آلبالو خشک

خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک شده یکی از خوراکی های خوشمزه و مفید برای سلامت بدن می باشد. می توانید از خواص آلبالو خشک برای بهبود خواب، پیشگیری از سرطان و داشتن قلبی سالم و … استفاده نمایید.
آلبالو میوه ای بهاری که از سرده پرونوس می باشد و به رنگ قرمز تیره و مزه ای ترش و دلچسب دارد که البته لازم به گفتن نیست و تقریبا همه با آن آشنایی دارند. نکته جالب در مورد این میوه این است که آلبالو در واقع همان گیلاس ترش می باشد. آلبالو به شکل خشک نیز مصرف بسیاری دارد و دارای خاصیت های زیادی است که در این مطلب خواص آلبالو خشک آشنا می شویم.

معرفی خواص آلبالو خشک

نام آلبالو و گیلاس همواره در کنار هم آورده می شود که دارای خاصیت های بسیاری می باشند. آلبالو به هر صورتی که باشد تازه، آب گرفته، منجمد یا خشک شده بسیار محبوب و خوشمزه می باشد. آلبالو خشک دارای فوایدی است که همانند خواص آلبالو تازه بسیار زیاد و مهم هستند و به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی خود استفاده کرد و به عنوان خشکبار از آن استفاده نمود.
خواص مختلف آلبالو خشک
۱۰۰ گرم آلبالو خشک شده دارای ۳۵۰ کالری می باشد این در حالی است که همان اندازه آلبالوی تازه دارای ۶۸ کالری انرژی است یعنی در واقع آلبالوی خشک شده ۵ برابر آلبالوی تازه کالری داشته است.
زمانیکه آلبالو خشک می شود میزان بالایی از آب خود را از دست خواهد داد و رطوبت آن با یک دهم آلبالو تازه می رسد و این موضوع باعث می شود میزان آلبالوی خشک شده در ۱۰۰ گرم بیشتر از آلبالوی تازه باشد و چگالی انرژی در حالت خشک شده بیشتر از حالت تازه آن باشد. بجز کالری که در نوع آلبالو خشک بیشتر از تازه است اکثر ریز مغذی های موجود در آلبالوی خشک شده بیشتر از آلبالوی تازه است.


فیبر در آلبالو خشک سه برابر بیشتر از فیبر موجود در آلبالوی تازه می باشد، کلسیم موجود در آلبالو خشک بسیار بیشتر از کلسیم موجود در شیر و حدودا ۴ برابر بیشتر از آلبالوی تازه می باشد. بعلاوه آهن موجود در آلبالوی خشک شده ۴ برابر بیشتر از آلبالوی تازه می باشد و تنها ویتامین A است که در آلبالوی تازه بیشتر از آلبالوی خشک شده است. آلبالو خشک دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است که در ادامه به معرفی این خاصیت ها می پردازیم.
انواع خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک مفید برای سلامت قلب

آلبلو خشک شده مملو از آنتی اکسیدان های طبیعی مثل آنتوسیانین، کورستین، کلوروژنیک اسید و کامپفرول است و از میوه هایی است که دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در آلبالو به روش های مختلفی باعث می شوند تا بدن در مقابل آسیب های استرس اکسیداتیو محافظت شود. این روش ها عبارتند از:
  • این آنتی اکسیدان ها مستقیما رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می برند.
  • این آنتی اکسیدان ها با چسباندن خود به DNA باعث می شوند تا DNA از تخریب اکسیداتیو محافظت شود.
  • آنتی اکسیدان های موجود در آلبالو خشک باعث فعال شدن سیستم سم زدایی آنزیمی و آنزیم های آنتی اکسیدانی می شوند.
  • این آنتی اکسیدان های آلبالو و آلبالو خشک باعث محافظت رگ های خونی و سلول های مغزی در مقابل استرس اکسیداتیو می شوند، به همین دلیل مصرف آن باعث می شود تا از تشکیل پلاک های آترواسکلروزی و بیماری های مرتبط با زوال عقل جلوگیری شود.
انواع خاصیت های آلبالو خشک

کاهش درد با آلبالو خشک

مصرف آلبالوی خشک یا آلبالوی تازه باعث می شود تا فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز محدود شود. آنزیم سیکلواکسیژناز مهمترین ترکیب در فرایند التهاب و احساس درد است و باعث درد در فرد می شود. این آنزیم را می توان با کمک داروهای بسیاری متوقف نمود اما جالب است که بدانید بجای مصرف استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن و دیگر داروهای ضد درد می توانید از آلبالو خشک یا تازه استفاده کنید و درد خود را خاتمه دهید.
این خاصیت آلبالو باعث شده تا نشانه ای بیماری های التهابی مثل آرتریت و نقرس کمتر شود. طبق تحقیق انجام شده در آمریکا معلوم شد که مصرف آلبالو در طول روز دردهای برخی از مسابقات ورزشی را کاهش داده و نسبت به داروها نتیجه بهتری داشته است.
آشنایی با خاصیت های آلبالو خشک شده

آلبالو خشک و خاصیت ضد سرطانی

آلبالو خشک نیز مانند آلبالو تازه منبع مناسبی از کورستین می باشد. همانطور که می دانیم کورستین یک فلاوونوئید است که دارای فواید ضد سرطانی بسیار قوی می باشد. میزان کورستین موجود در این میوه بسیار بیشتر از سایر میوه ها بوده است. همچنین فنولیک آسیدی که نام آمیگدان را بر روی آن گذاشته اند، با عنوان ویتامین B17 شناخته شده است.
بر طبق تحقیقات انجام شده در این مورد مشخص شده است که آمیگدالین، باعث می شود تا اندازه تومورهای سرطانی کاهش یابد و همچنین از پیشرفت سرطان پیشگیری می کند. بعلاوه در آلبالو مواد مفید دیگری وجود دارد که باعث می شوند تا درد ناشی از سرطان کاهش یافته و بهتر شود، از این رو آلبالو با عنوان یک میوه ضد سرطانی قوی در بین محققان شناخته شده است.
خواص آلبالو خشک شده

مقابله با پوکی استخوان با آلبالو خشک

آلبالو خشک شده حاوی مقادیر مناسبی از بور می باشد. بور ماده ای است که بر روی فعالیت های آنزیم های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D تاثیر گذار می باشد. همانطور که می دانیم کلسیم، منیزیم و ویتامین D از عناصر مهم در ساختمان استخوان ها هستند. عنصر بور در کنار این عناصر باعث می شود تا سلامت استخوان ها تامین شوند.
بور همچنین دارای اثر فعالیت شبه استرونی است. در واقع بور باعث کاهش پوکی استخوان به خصوص در خانم های یائسه می شود. ویتامین های C و B کمپلکس موجود در آلبالو خشک نیز برای سلامت استخوان ها بسیار مفید می باشد.
خاصیت های آلبالو خشک شده

داشتن خوابی راحت با آلبالو خشک

از دیگر خواص آلبالو خشک کمک بهبود خواب است. افرادی که دارای مشکلات بی خوابی هستند و نمی توانند راحت بخوابند و زمان زیادی را برای به خواب رفتن می گذرانند بهتر است که حدود یک ساعت قبل از خواب مقداری آلبالو خشک یا آلبالو تازه را امتحان کنند و از تاثیرات خواب آور بودن آن بهره ببرند.
ملاتونین یک هورمون تاثیر گذار در تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن می باشد که زمان خواب و بیداری را در هر فرد تایین می کند. آلبالو تازه یا خشک شده دارای ملاتونین و تریپتوفان می باشد که خواب شبانه خوبی را برای فرد بهمراه دارد. تریپتوفان نیز در بدن به ملاتونین تبدیل می شود و خواب شبانه را بهبود می دهد.
خاصیت هایی برای آلبالو خشک شده

کالری بیشتر از آلبالو تازه

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم ۱۰۰ گرم آلبالو خشک حدود ۳۵۰ گرم کالری دارد. پس اگر بدنتان نیاز به کالری بیشتری دارد بهتر است از آلبالوی خشک شده به جای آلبالوی تازه مصرف نمایید.

داشتن پوست شفاف با آلبالو خشک

آلبالو تازه و آلبالو خشک شده دارای خواص خون سازی می باشند و با مصرف آنها خانم ها می توانند پوستی شفاف داشته باشند.
خاصیت های مختلف آلبالو خشک

آلبالو خشک در بارداری

آلبالو خشک به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار مفید برای خانم های باردار می باشد. مواد موجود در آلبالو خشک که زنان باردار را کمک رسانی می کنند شامل موارد زیر می شود:
  • آنیوسیانین موجود در آلبالو که باعث رنگ قرمز آن می شود نقش چربی سوز را داشته و همچنین باعث می شود تا فشار خون در زنان باردار کاهش یابد.
  • ملاتونین موجود در آلبالو که تاثیرات بسیاری در خواص آلبالو خشک دارد بسیار مفید برای حل مشکل بی خوابی در زنان باردار می باشد.
  • از مهمترین مشکلات خانم ها در دوران بارداری یبوست می باشد که به دلیل کمبود فیبر در بدن بیشتر می شود. آلبالو خشک به دلیل داشتن فیبر می تواند این مشکل را در زنان باردار بهبود بخشد.
  • ویتامین C موجود در آلبالو و آلبالو خشک باعث می شود تا سیستم ایمنی در زنان باردار بهبود یابد.
  • برخی از مادران باردار در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن به دیابت دوره بارداری مبتلا می شوند. آلبالو خشک دارای مقدار مناسبی کورستین است که باعث حفظ تعادل در قند خون شده و به رفع این مشکل در زنان باردار کمک می کند و قند خون را متعادل می سازد.
خاصیت های البالو خشک

آلبالو خشک و درمان چاقی

یکی دیگر از خواص آلبالو خشک کمک به درمان چاقی است. آلبالو خشک به دلیل داشتن آنتوسیانین باعث چربی سوزی می شود و بسیار مفید برای رژیم های لاغری است. همچنین فیبر موجود در آن علاوه بر خواص درمانی که دارد باعث ایجاد فعل و انفعالاتی در فرد می شود که اشتها را کاهش داده و حس سیری را منتقل می کند و به همین جهت با پرخوری مبارزه می نماید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد