hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > در فصول سرد سال چه غذا‌هایی مصرف کنیم؟

در فصول سرد سال چه غذا‌هایی مصرف کنیم؟

تغذیه، یکی از عوامل موثر در تعادل مزاج افراد در فصول مختلف است و افراد در فصول سرد سال باید از غذا‌هایی با طبع و ماهیت گرم بهره بگیرند.
عنایت لله کلیج مدیرگروه تغذیه و بهبود جامعه مرکزبهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تغذیه، یکی از عوامل موثر در تعادل مزاج افراد در فصول مختلف است و افراد در فصول سرد سال باید از غذا‌هایی با طبع و ماهیت گرم بهره بگیرند و با توجه به اینکه در شش ماهه دوم سال هوا به تدریج سرد می‌شود، ایجاد تغییر مناسب در رژیم غذایی ضروری است.
او با اشاره به اینکه از امام رضا (ع) نقل شده است سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کنید، افزود: در فصل معتدل بهار و پاییز مصرف غذا‌های خیلی گرم و خیلی سرد توصیه نمی‌شود و رعایت این نکات برای افراد مسن بسیار با اهمیت است، زیرا با افزایش سن، مزاج افراد سردتر می‌شود و پرهیز از غذا‌های سرد ضروری است.
کلیج اضافه کرد: در فصل سرما، نوشیدن آب سرد مضر است و بهتر است که از نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند مانند آویشن، بابونه و استوخودوس استفاده شود چرا که مزاج افراد در این فصل خشک است و باید از مصرف غذا‌هایی که خشکی بدن را افزایش می‌دهد پرهیز کرد مثل گوشت‌های مانده و ادویه جات با گرمی زیاد.
او اظهار داشت: همچنین در فصول سرد سال، باید از مصرف آب سرد پرهیز شود؛ با توجه به شیوع زیاد بیماری تنفسی فوقانی بهتر است که از نوشیدن آن پرهیز شود.
کلیج تصریح کرد: زیاده روی در مصرف میوه‌ها در فصل سرما مضر است و مصرف میوه‌های مناسب این فصل مانند سیب و گلابی توصیه می‌شود.
او گفت: غذا‌هایی که با گرمی معتدل تهیه و مصرف می‌شود مانند گوشت، گوشت بره، مرغ منجمد، شیرینی‌هایی که از مغز بادم و پسته تهیه شده باشد مفید است.
کلیج بیان کرد: باید به مصرف غذا‌هایی مانند سیر، غذا‌های حاوی ادویه زیاد مانند سوسیس، کالباس، و غذا‌های حاوی نمک زیاد مانند انواع شورها، غذا‌های حاوی آب غوره، سرکه و آبلیمو که منجر به کاهش رطوبت بدن می‌شود دقت کرد.
او افزود: همچنین خیار، خربزه و گوشت گاو باید در فصول سرد سال، کمتر مصرف شود.
کلیج اضافه کرد: مصرف انار در این فصل مفید است، اما نوشیدن آب در شب مفید نیست و در اوایل صبح نوشیدن آب ولرم توصیه می‌شود.
او اظهار داشت: مصرف گوشت بره، شتر، گندم، نخود و لوبیا، سیب، میوه‌های شیرین و آبدار مانند انار، کشمش، بادام، زرده تخم مرغ، شیره خرما و انگور، به، سبزیجات، دارچین، هل، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد در فصول سرد سال توصیه می‌شود.
کلیج ادامه داد: مصرف غذا‌های آماده و حاضری، غذا‌های فریز شده، انواع کنسرو، انواع سس، پنیر پیتزا، چای پررنگ، قهوه، کاکائو، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، آبغوره، سرکه، دوغ و گوجه فرنگی باید به حداقل برسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد