hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در ICU کرونا / خطر سل‌های مقاوم به دارو

مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در ICU کرونا / خطر سل‌های مقاوم به دارو

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به تجویز غیرمنطقی و بی رویه آنتی بیوتیک ها و خطر مقاومتهای میکروبی، گفت: از بین بیمارانی که بر اثر ابتلا به کرونا در ICU بستری می‌شوند حداکثر ۱۵ درصد آنها نیاز به آنتی بیوتیک دارند، اما شاهدیم که ۷۵ درصد آنها آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند و این نشان از مصرف بی رویه دارو دارد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی، گفت: امروز اولین روز هفته اطلاع رسانی کنترل مقاومت میکروبی است. موضوعی بسیار مهم که یکی از مشکلات بزرگ مهم در جهان محسوب می‌شود. متاسفانه با وقوع پاندمی کرونا در دنیا خیلی از مشکلات بهداشتی که برای کنترل آنها برنامه ریزی شده بود تحت تاثیر پاندمی قرار گرفت و تا حد زیادی به فراموشی سپرده شد؛ از جمله مهم ترین آنها موضوع مقاومت میکروبی است.
وی افزود: سالها بود که مسئولین بهداشتی جهان اعلام می‌کردند خطر قریب‌الوقوعی سلامت مردم را تهدید می‌کند و آن مقاوم شدن میکروارگانسیم‌ها به درمان است. کم کم این نگرانی‌ها به واقعیت پیوست و شاهد آن شدیم که میکروارگانیسم‌های مختلفی در دنیا به داروهای ساده و موجود مقاومت پیدا کردند و به جایی رسید که برای برخی از آنها درمانی وجود ندارد و برخی دیگر از آنها به داروهای اصلی و کم عارضه‌تر مقاوم شدند ‌و تنها به داروهای گرانقیمت و پر عارضه‌تر پاسخ می‌دهند که دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر نیست و این مشکل روز بروز پیچیده تر می‌شود؛ مگر اینکه تلاش و عزم همگانی و جهانی وجود داشته باشد تا از بروز هرچه بیشتر این واقعه جلوگیری کنیم؛ هرچند که شاید "جلوگیری" لغت مناسبی برای مقابله با مقاومت میکروبی نباشد.
وی افزود: هر میکروبی که در بدن انسان و حیوان ایجاد بیماری می‌کند خصیصه ویژه‌ای دارد که با تغییراتی که به دلیل انتقال آن از بدنی به بدن دیگر در ساختار ژنتیکی‌اش به وجود می‌آید، می‌تواند مقاومت نسبت به داروهایی که برای درمانش به کار می‌رود پیدا کند؛ مگر اینکه درایت خاصی برای درمانش وجود داشته باشد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.
او ادامه داد: عوامل مختلف در بروز مقاومت میکروبی اثرگذار است و اکثر موارد مقاومت میکروبی نسبت به میکروارگانیسم‌ها متاسفانه در بیمارستان‌ها بویژه بخش‌های icu رخ می‌دهد و چنانچه با برنامه ریزی مناسبی جلوی این اتفاقات را بگیریم شاید بتوانیم امیدوارتر به آینده نگاه کنیم.
وی افزود: تغییراتی که در مصرف داروها صورت می‌گیرد و اگر تجویز دارو با حساب و کتاب مناسب باشد، شاید بتوان امیدوار بود که این پدیده دیرتر رخ دهد. برخی داروهای ضد میکروبی بودند که به مدت کوتاهی بعد از آنکه تجویز سراسری آنها اتفاق افتاد، مقاومت میکروبی نسبت به آنها رخ داد. به عنوان مثال از بین مریض‌هایی که بر اثر ابتلا به کرونا در icu بستری می‌شوند حداکثر ۱۵ درصد آنها نیاز به آنتی بیوتیک دارند ولی متاسفانه شاهدیم که ۷۵ درصد آنها آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند و این نشان از مصرف بی رویه دارو دارد.
گویا ادامه داد: نمونه دیگر سل‌های مقاوم به درمان است که داروهای خط اولی که برای آنها به کار می رفت و در شش ماه بیمار بهبود می‌یافت از بین رفت
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد