سوء قصد بزرگ به جامعه
رویداد ایران- فرجاله صیدمحمدی: برخی از قتلها در کشور به دلیل خشونتطلبی قاتل با قساوت قلبی و بیرحمی همراه هستند و وقتی در ملا عام رخ میدهند یک "سوءقصد بزرگ!" به حال جامعه محسوب میشوند که در پاسخ به چرایی این رخداد نامبارک و شوم در استان ایلام دلایل زیادی وجود دارد.
-بیشتر قتلهای استان ایلام ریشه در مسائل خانوادگی دارند که به دلیل پایین بودن آستانهی صبر و تحمل با "انتقام" همراه است و در ملا عام رخ میدهند.
- از دلایل آن میتوان به ناکامی در ازدواجهای فامیلی و سنت غلط "عقد دخترعمو پسر عمو را در آسمانها بستهاند" یا "پسر عمو حقدار دختر عموست!" اشاره کرد که عامل بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و در پایان قتل و یا خودکشی در استان است و پس از وقوع قتل خانوادهی قاتل آن روستا یا شهر را ترک میکنند وچنانچه برای حل این آسیب اجتماعی فرهنگی، راهکاری کارشناسی توسط جامعه شناسان و روانشناسان اندیشیده نشود شاهد بروز و ظهور این آسیب در شیوههای نوین آن خواهیم بود.
-براستی چرا در عصری که موسوم به عصر ارتباطات است برخی همچنان در برقراری ارتباط و تعامل و گفتگو ناکام هستند و آستانهی صبر و تحمل پایین و ادبیات آنها ادبیات تهدید و ارعاب و قتل است؟
- دلیل دیگر آن دسترسی آسان به سلاحهای گرم غیرمجاز و مجاز است که به وفور و در مراسم عروسی و تیراندازیها میتوان این زورآزمایی و شلیک مسلحانه مسالمتآمیز را شاهد بود و عملا ارادهی جدیای برای مقابله با این قاتل پنهان و آشکار شادی وجود ندارد.
- مردم استان ایلام به واسطهی جنگ تحمیلی و ارتباط مستقیم و مستمر با انواع سلاحهای جنگی و شکاری ، با این ابزار جنگی آشنایی دارند و اما بایستی گفت این سلاحهای کشتار فردی در پایان جنگ و در سال ۶۷ میبایست تحویل نهادهای نظامی میشدند که تعدادی تحویل نشدند!
عکسهای یادگاری با انواع سلاحهای جنگی و شکاری و انتشار انها در فضای مجازی و شکستن قبح شلیک! نوعی دهنکجی به قوانین مربوط به حمل و نگهداری سلاح شکاری و جنگی است که نیاز است دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با این امر با شدت بیشتری برخورد نمایند.
-بیتردید اولین نکتهای که نهادهای نظامی بایستی در اجرای آن همت گمارند ممنوعیت تیراندازی در مراسم عروسی است و دومین نکته نیز اجرای قانوع منع نگهداری این نوع سلاحهای جنگی و شکاری در منزل یا خودرو است.
-ما نمیتوانیم برای هر فردی یک سرباز به عنوان نگهبان قرار دهیم اما میتوانیم ابزار قتل مثل سلاح و ابزار خودکشی مثل قرص برنج را از دسترس مردم دور نگهداریم تا چنانچه پدری یا پسری خشمگین شدند اولین ابزار ابراز عصبانیت آنها سلاح کلاشینکف یا سلاح شکاری و کُلت و قرص برنج نباشد.
- قتل یک طلبه در همدان و قتل فجیع جوانی در خیابان خرمشهر شهر ایلام در حضور مردم نوعی خشونتطلبی اجتماعی است که میطلبد قانونگذار برای مُخلین نظم و امنیت عمومی که با سلاح گرم و سرد اقدام به هماورد طلبی و ابراز وجود میکنند به شدت برخورد نماید.
-دستگاههای پرتعداد فرهنگی نیز که بودجههای کلان کشور را صرفا هزینهی بنرها و پوسترهای فاقد پیام موثر میکنند از بسترهای موجود رسانهای از جمله رسانههای مجازی و صدا و سیما جهت تقویت بنیههای فرهنگی و آموزههای انسانی بهرهگیرند که جامعه بیش از این دچار سوءقصد نشود.
- بها دادن و رویآوردن قشر جوان و کمسواد جامعه در نبود شغل، امکانات شادی و نشاط و تفریح سالم به فرهنگ تنپروری به جای اندیشهورزی و همچنین ارزش شمردن قدرتطلبی و عربدهکشیها و رغبتنشاندادن به لاتپروری( تتلوها و مرادیها ) و اوباشگری به جای عشقورزی و افتخار به مفاخر علمی و فرهنگی کشور نشان از این امر دارد که در بخشی از جامعه بستر مناسبتری برای ابراز غلیانات درونی و مسائل روانی در سطح خیابان و کوچه و خشونتهای ذاتی به مانند قتل و زورگیری و سرقت مسلحانه و.....!!، است تا فرهنگ کار و تلاش و ورزش و زندگی آرام.
- چنانچه مدیری به اشتباه در سمتی گمارده میشود، سلاحی به غلط در دسترس یک خانواده قرار میگیرد، فرزندی بدون آرامش از منزل خارج میشود،جوانی بیکار در خیابان تردد میکند،مغازهداری گرانتر میفروشد، ابزار قتل و خودکشی به سهولت در اختیار شهروندان قرار میگیرد و صدها مورد دیگر، نوعی سوءقصد پنهان به جامعهی امروزی هستند که قتلهای وحشیانه و در ملا عام دیروز و امروز همدان و ایلام حاصل همین سوءقصد به حال جامعه محسوب میشوند که فقط صفحات حوادث را پر رونق میکند.
-قطعا آثار این قتلهای خشن توام با زورآزمایی و گستاخی غیر مدنی در جامعه تا ماهها در ذهن و روان مردم وجود خواهد داشت و نباید به سمتی برویم که تعداد بیشتری از شهروندان تمایل به رفتارهای خشن پیدا کنند.
-بیشتر قتلهای استان ایلام ریشه در مسائل خانوادگی دارند که به دلیل پایین بودن آستانهی صبر و تحمل با "انتقام" همراه است و در ملا عام رخ میدهند.
- از دلایل آن میتوان به ناکامی در ازدواجهای فامیلی و سنت غلط "عقد دخترعمو پسر عمو را در آسمانها بستهاند" یا "پسر عمو حقدار دختر عموست!" اشاره کرد که عامل بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی و در پایان قتل و یا خودکشی در استان است و پس از وقوع قتل خانوادهی قاتل آن روستا یا شهر را ترک میکنند وچنانچه برای حل این آسیب اجتماعی فرهنگی، راهکاری کارشناسی توسط جامعه شناسان و روانشناسان اندیشیده نشود شاهد بروز و ظهور این آسیب در شیوههای نوین آن خواهیم بود.
-براستی چرا در عصری که موسوم به عصر ارتباطات است برخی همچنان در برقراری ارتباط و تعامل و گفتگو ناکام هستند و آستانهی صبر و تحمل پایین و ادبیات آنها ادبیات تهدید و ارعاب و قتل است؟
- دلیل دیگر آن دسترسی آسان به سلاحهای گرم غیرمجاز و مجاز است که به وفور و در مراسم عروسی و تیراندازیها میتوان این زورآزمایی و شلیک مسلحانه مسالمتآمیز را شاهد بود و عملا ارادهی جدیای برای مقابله با این قاتل پنهان و آشکار شادی وجود ندارد.
- مردم استان ایلام به واسطهی جنگ تحمیلی و ارتباط مستقیم و مستمر با انواع سلاحهای جنگی و شکاری ، با این ابزار جنگی آشنایی دارند و اما بایستی گفت این سلاحهای کشتار فردی در پایان جنگ و در سال ۶۷ میبایست تحویل نهادهای نظامی میشدند که تعدادی تحویل نشدند!
عکسهای یادگاری با انواع سلاحهای جنگی و شکاری و انتشار انها در فضای مجازی و شکستن قبح شلیک! نوعی دهنکجی به قوانین مربوط به حمل و نگهداری سلاح شکاری و جنگی است که نیاز است دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با این امر با شدت بیشتری برخورد نمایند.
-بیتردید اولین نکتهای که نهادهای نظامی بایستی در اجرای آن همت گمارند ممنوعیت تیراندازی در مراسم عروسی است و دومین نکته نیز اجرای قانوع منع نگهداری این نوع سلاحهای جنگی و شکاری در منزل یا خودرو است.
-ما نمیتوانیم برای هر فردی یک سرباز به عنوان نگهبان قرار دهیم اما میتوانیم ابزار قتل مثل سلاح و ابزار خودکشی مثل قرص برنج را از دسترس مردم دور نگهداریم تا چنانچه پدری یا پسری خشمگین شدند اولین ابزار ابراز عصبانیت آنها سلاح کلاشینکف یا سلاح شکاری و کُلت و قرص برنج نباشد.
- قتل یک طلبه در همدان و قتل فجیع جوانی در خیابان خرمشهر شهر ایلام در حضور مردم نوعی خشونتطلبی اجتماعی است که میطلبد قانونگذار برای مُخلین نظم و امنیت عمومی که با سلاح گرم و سرد اقدام به هماورد طلبی و ابراز وجود میکنند به شدت برخورد نماید.
-دستگاههای پرتعداد فرهنگی نیز که بودجههای کلان کشور را صرفا هزینهی بنرها و پوسترهای فاقد پیام موثر میکنند از بسترهای موجود رسانهای از جمله رسانههای مجازی و صدا و سیما جهت تقویت بنیههای فرهنگی و آموزههای انسانی بهرهگیرند که جامعه بیش از این دچار سوءقصد نشود.
- بها دادن و رویآوردن قشر جوان و کمسواد جامعه در نبود شغل، امکانات شادی و نشاط و تفریح سالم به فرهنگ تنپروری به جای اندیشهورزی و همچنین ارزش شمردن قدرتطلبی و عربدهکشیها و رغبتنشاندادن به لاتپروری( تتلوها و مرادیها ) و اوباشگری به جای عشقورزی و افتخار به مفاخر علمی و فرهنگی کشور نشان از این امر دارد که در بخشی از جامعه بستر مناسبتری برای ابراز غلیانات درونی و مسائل روانی در سطح خیابان و کوچه و خشونتهای ذاتی به مانند قتل و زورگیری و سرقت مسلحانه و.....!!، است تا فرهنگ کار و تلاش و ورزش و زندگی آرام.
- چنانچه مدیری به اشتباه در سمتی گمارده میشود، سلاحی به غلط در دسترس یک خانواده قرار میگیرد، فرزندی بدون آرامش از منزل خارج میشود،جوانی بیکار در خیابان تردد میکند،مغازهداری گرانتر میفروشد، ابزار قتل و خودکشی به سهولت در اختیار شهروندان قرار میگیرد و صدها مورد دیگر، نوعی سوءقصد پنهان به جامعهی امروزی هستند که قتلهای وحشیانه و در ملا عام دیروز و امروز همدان و ایلام حاصل همین سوءقصد به حال جامعه محسوب میشوند که فقط صفحات حوادث را پر رونق میکند.
-قطعا آثار این قتلهای خشن توام با زورآزمایی و گستاخی غیر مدنی در جامعه تا ماهها در ذهن و روان مردم وجود خواهد داشت و نباید به سمتی برویم که تعداد بیشتری از شهروندان تمایل به رفتارهای خشن پیدا کنند.
بیشتر بخوانید
امتیاز: 0
(از 0 رأی )
نظرهای دیگران