hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرونا در کرمان جان گرفت/ وضعیت قرمز ۲ شهرستان

کرونا در کرمان جان گرفت/ وضعیت قرمز ۲ شهرستان

روز گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان دو رقمی شد این در حالیست که میزان رعایت دستور العمل ها در استان به حداقل رسیده است.

استان کرمان که در موج ششم کرونا بعد از سیستان و بلوچستان زودهنگام‌ترین درگیری را با این ویروس داشت این روزها وضعیت شکننده‌ای را سپری می‌کند.

طبق بررسی روند ابتلاء و موارد فوت در استان کرمان به نظر می‌رسد طی هفته اخیر روند فوتی‌ها روند افزایشی با شیب اندک یافته و موارد ابتلاء نیز در حال افزایش است.

روز گذشته پس از مدت‌ها تعداد فوتی‌های کرونا در استان کرمان دو رقمی شد و به عدد ۱۰ رسید، ضمن اینکه طبق آنچه در سامانه ماسک ثبت می‌شود شهرستان‌های زرند و شهربابک در شمال استان کرمان قرمز شده‌اند و شهر کرمان نیز همچنان رنگ نارنجی دارد که رفسنجان و سیرجان نیز کرمان را همراهی می‌کنند و به نظر می‌رسد به سمت قرمز شدن پیش می‌روند.

کرونا در کرمان جان گرفت/ وضعیت قرمز ۲ شهرستان

سوابق استان طی پیک‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که این سه شهرستان زمینه لازم برای تبدیل شدن به کانون پیک‌های جدید را دارند.

اما در جنوب استان منوجان، عنبرآباد، کهنوج و فاریاب رنگ آبی به خود گرفته‌اند و سایر شهرستان‌های استان در مرحله زرد قرار دارند.

روند اجرای پروتکل‌ها در کرمان به شدت کمرنگ شده است

روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در استان کرمان این روزها هر روز کم رنگ تر می‌شود، مردم بیشتری تصمیم می‌گیرند ماسک خود را بردارند و توجیه آنها نیز تزریق واکسن است این در حالیست که برداشتن ماسک اشتباهی مرگبار برای این افراد و خانواده‌هایشان است.

یک میلیون ۹۸۳ هزار و ۸۲۲ نفر در استان واکسن دز اول و یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶۴۱ نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. اما هنوز هم هستند افرادی که در کمال تعجب هنوز تصمیم به تزریق واکسن نگرفته‌اند.

تصمیم می‌گیرند ماسک خود را بردارند و توجیه آنها نیز تزریق واکسن است این در حالیست که برداشتن ماسک اشتباهی مرگبار برای این افراد و خانواده‌هایشان است

اعتقاد به درمان‌های سنتی و ترس از واکسن مهمترین دلیل عدم تزریق واکسن از سوی این افراد اعلام می‌شود اما همچنان مراکز هفت گانه تزریق واکسن در استان فعال است با این وجود این مراکز آنچنان شلوغ نیستند.

اما اگر به سطح شهر کرمان سر بزنید، به نظر می‌رسد همه چیز با سرعت در حال عادی سازی است، بعد از سیاست دولت برای بازگشایی برخی از مقاطع تحصیلی و پس از آن بازگشایی برخی از دانشگاه‌ها و اعلام برگزاری حضوری امتحانات و کاهش سختگیری‌های محدودیت‌های سفر موجب شده است مردم نیز الگو برداری کنند و کمتر از گذشته فاصله گذاری را رعایت کنند.

در مقابل بخش‌های کرونایی استان کرمان به جز در برخی از شهرهای جنوبی استان همچنان با شلوغی و تراکم افراد بستری مواجه است و کادر درمان با مشکلات ناشی از روند درمان آنها مواجه هستند.

مردم استفاده از ماسک را جدی بگیرند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: با وجود تزریق واکسن اما هنوز میزان واکسیناسیون برای رسیدن به ایمنی جمعی مناسب نیست، در کشورهایی هم که واکسیناسیون در مرحله مطلوب قرار دارد اما رعایت پروتکل‌ها بسیار مهم است.

حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: هم اکنون همه واکسن‌های موجود در کشور در استان کرمان نیز در دسترس مردم قرار داد و بخش قابل توجهی از مردم دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و توصیه می‌کنیم دز دوم را نیز طبق زمان بندی انجام شده تزریق کنند.

در بخش‌های کرونایی استان کرمان ۳۲۵ نفر بستری هستند و خدمات درمانی تخصصی را دریافت می‌کنند

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم بعد از تزریق واکسن همچنان پروتکل‌ها را رعایت کنند اما متأسفانه برخی از مردم دچار بی تفاوتی خطرناکی شده‌اند و همین مساله می‌تواند وضعیت شکننده کرمان را به سمت بحران پیش ببرد.

وی با اشاره به فشار بر کادر درمان افزود: همچنان در بخش‌های کرونایی استان کرمان ۳۲۵ نفر بستری هستند و خدمات درمانی تخصصی را دریافت می‌کنند.

مردم در تجمعات شرکت نکنند

رشیدی نژاد از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و در مراسم‌های عروسی و عزاداری حضور نیابند و برگزاری هر گونه تجمیعی به شیوع مجدد این ویروس در جامعه کمک می‌کند.

کرونا در کرمان جان گرفت/ وضعیت قرمز ۲ شهرستان

وی با هشدار نسبت به وضعیت کنونی رعایت پروتکل‌ها در استان کرمان گفت: استفاده از ماسک بسیار ضروری است در غیر این صورت مجدد وارد پیک کرونا می‌شویم و جامعه از حالت عادی خارج می‌شود.

در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار داریم و ۵۹ بیمار بستری در مجموع شهرستانهای جنوبی استان کرمان وجود دارد

وی گفت: میزان تزریق واکسن در کرمان مطلوب است اما بسیار نگران وضعیت عدم رعایت دستورالعمل‌ها هستیم و باید بلافاصله افرادی که واکسن نزده‌اند را شناسایی و اقدام کنیم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: در مجموع ۸۲ درصد جمعیت مردم در جنوب کرمان واکسن زده‌اند اما همچنان تعدادی از مردم واکسن تزریق نکرده‌اند که همین جمعیت اندک می‌تواند در زمینه شیوع کرونا در موج جدید نقش منفی داشته باشند.

وضعیت جنوب کرمان بهتر است

اصغر مکارم با اشاره به فوت ۶۹۰ نفر در جنوب استان کرمان در پیک‌های گذشته بیان کرد: در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار داریم و ۵۹ بیمار بستری در مجموع شهرستان‌های جنوبی استان کرمان وجود دارد.

وی گفت: با وجود اینکه در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاهد روند صعودی بیماری هستیم اما خوشبختانه شرایط در جنوب کرمان کاملاً تحت کنترل است و نیمی از شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه در حال افزایش است و پای صحبت هر فردی می‌نشینیم می‌گوید که اگر وضعیت بهبود نیافته بود دولت اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نمی‌کند، به نظر می‌رسد بازگشایی و کاهش محدودیت‌ها قبل از رسیدن به ایمنی جمعی و کاهش آمارها چالشی است که در روزهای آینده کشور را با موج ششم مواجه خواهد کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد