hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| دردسر گرانی‌ها

مازندران| دردسر گرانی‌ها

استان مازندران با 44 درصد تولید، برترین تولیدکننده برنج در کشور به شمار می‌رود و امسال زمزمه‌های گران شدن قیمت برنج با توجه به افزایش چشمگیر دستمزد کارگران، قیمت ادوات کشاورزی، کود و سموم از همین حالا به گوش می‌رسد. 

به گزارش فارس، طی سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده تولید برنج، کشاورزان هنگام فروش شالی دغدغه قیمت دارند تا برای آن‌ها به‌صرفه باشد از طرفی دیگر باوجود گرانی‌ها مصرف‌کننده نیز به دنبال برنج باقیمت مناسب است. هم‌زمان با آغاز فصل کشاورزی و خزانه‌گیری برنج در شالیزارهای مازندران، کشاورزان از افزایش دستمزد کارگران، کود و سموم گلایه دارند که همین مسئله قطعا موجب افزایش قیمت برنج در سال جاری می‌شود. یکی از کشاورزان مازندرانی اظهار کرد: قیمت تمام‌شده تولید برنج باقیمتی که از کشاورز خریداری می‌کنند هم‌خوانی ندارد و در این میان بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود. رضا فرجی با انتقاد از افزایش قیمت کود و سم، افزود: از سال گذشته قیمت کود و سموم شیمیایی مصرفی برای شالیزارها چند برابر شده اما قیمت برنجی که از کشاورز خریداری می‌شود به‌تناسب افزایش قیمت‌ها، افزایش نیافته است. دیگر کشاورز مازندرانی با اشاره به افزایش هزینه نشای برنج عنوان کرد: هزینه نشاء مکانیزه و یا نشاء سنتی برای سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است و می‌توان گفت اگر قیمت برنج مانند سال گذشته باشد، اصلا کشت شالی به‌صرفه نیست. اسدا... غلامی از دستمزد 80 تا 90 هزارتومانی کارگران برای انجام یک روز نشاء خبر داد و گفت: دستمزد یک کارگر برای نشاء برنج در سال گذشته روزی حدود 60 تا 65 هزار تومان بوده که امسال افزایش داشته است.

تمامی اراضی کشاورزی مازندران زیر کشت برنج می‌روند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز دراین‌باره گفت: تمامی 213 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در سال جاری زیر کشت برنج می‌روند. عزیزا... شهیدی‌فر با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که اراضی کشاورزی که در سیل اخیر دچار خسارت شدند زیر کشت برنج بروند، اظهار کرد: خزانه برنج بعضی از اراضی کشاورزی به‌خاطر سیلاب دچار خسارت شدند که تا خزانه‌گیری مجدد انجام شود، زمین شالیزاری خسارت‌دیده نیز برای کشت برنج مهیا می‌شود. او با اشاره به اینکه کشت برنج در 47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در سال گذشته به‌صورت مکانیزه انجام شد، افزود: امسال تلاش می‌کنیم بیش از 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به‌صورت مکانیزه نشاء شود. شهیدی‌فر در واکنش به دستمزد 300 هزارتومانی کارگران نشاء در برخی از شهرهای مازندران خاطرنشان کرد: باید صحت این موضوع را بررسی کنیم چون دستمزد کارگران و هزینه تمام‌شده تولید برنج در قیمت نهایی آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. او بیان کرد: در نشاء مکانیزه برنج 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تومان در هکتار دریافت می‌کنند و زمین نشاء شده را به کشاورز تحویل می‌دهند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش قیمت سموم و کود کشاورزی در سال جاری گفت: سموم افزایش چندانی نداشته اما کود افزایش قیمت داشته که برای کشاورزان نگرانی ایجاد کرده است اما به‌تناسب افزایش قیمت کود و هزینه تمام‌شده تولید برنج و یا مرکبات، قیمت آن محصول در بازار افزایش پیدا می‌کند. شهیدی‌فر با بیان اینکه یک کشاورز در یک هکتار زمین شالیزاری در نشاء سنتی برنج از مرحله کاشت، داشت تا برداشت به 100 تا 110 روز کاری نیاز دارد تا محصول برداشت شود، خاطرنشان کرد: مراحل خزانه‌گیری تا برداشت 20 درصد هزینه‌های برنج را به خود اختصاص می‌دهد. او با بیان اینکه شالی‌کاران مازندران دوسوم برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کنند، گفت: 44 درصد برنج موردنیاز کشور در مازندران تولید می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت از تولید داخلی و واردات برای تنظیم بازار، بیان کرد: در بحث تأمین برنج کشور با توجه به تولیدات داخلی، یک‌سوم کمبود تولید داریم که باید در زمان مناسب وارد شود.

افزایش قارچ گونه شرکت‌های فروش سم

دبیر انجمن برنج ایران نیز با بیان اینکه نهاده‌ها سهم زیادی در هزینه تولید برنج ندارند، گفت: اخیرا بحث نهاده‌های حاشیه‌ای است که نظارت بر آن‌ها به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و موجب افزایش هزینه تولید و متضرر شدن کشاورزان می‌شود. جمیل علیزاده‌شایق با بیان اینکه شرکت‌های فروش سموم مانند قارچ از زمین سبز شدند، اظهار کرد: به برخی از این شرکت‌ها مجوز فعالیت دادند اما کود و یا سموم آن‌ها کیفیت لازم را ندارد. او افزود: نهاده‌هایی که کشاورز در زمین شالیزاری مصرف می‌کند باید مروجین و کارشناسان کشاورزی در کنار برنج‌کاران باشند تا مشاوره‌های لازم را به آن‌ها دهند. دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه بیشترین سهم هزینه تولید برنج را دستمزد کارگری اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: گران‌ترین دستمزد کارگران در زمان نشاء برنج وجود دارد اما هزینه کارگری امسال نسبت به دیگر هزینه‌ها افزایش داشته است اما به این میزان نیست که یک عده از آن سوءاستفاده کنند. علیزاده‌شایق بیان کرد: بخش ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که مدت‌هاست در خواب خرگوشی به سر می‌برد از خواب بیدار شود و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند و نگذارند هزینه‌های تولید هم افزایش پیدا کند. او گفت: کشت مکانیزه برنج به‌خوبی در حال ترویج بود اما با گرانی شدید ادوات کشاورزی و عدم‌حمایت دولت باعث توجه کمتر کشاورزان به کشت مکانیزه شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد