hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > فولاد جایگزین مناسب برای نفت

فولاد جایگزین مناسب برای نفت

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «استیل پرایس» با موضوع صنعت فولاد و مواد اولیه، ایستادگی، توسعه صادرات در هتل استقلال تهران با حضور شرکت‌های فولادی نظیر فولاد مبارکه برگزار شد.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «استیل پرایس» با موضوع صنعت فولاد و مواد اولیه، ایستادگی، توسعه صادرات در هتل استقلال تهران با حضور شرکت‌های توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، ذوب‌آهن اصفهان، زرین صنعت چاف، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان، گسترش فناوری خوارزمی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ۹۷، سال سختی برای اقتصاد ایران بود اما درهرصورت با همت بخش خصوصی از این سال عبور کردیم، هرچند عوارض و تکانه‌هایی به همراه داشت. به گزارش اخبار فلزات، سعید زرندی ادامه داد: مشکل ما نبود مدیریت دانش است. در هر دوره‌ای افزون‌بر افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ قطعات خودرو و فولاد و... نیز داشته‌ایم.

او ادامه داد: سال ۹۸ در پارامترهای بین‌المللی تغییراتی حاصل نشده است و فعالان بخش خصوصی توانسته‌اند خود را مدیریت کنند.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از خرداد تا آبان سال گذشته مدام قوانین تغییر کرد و تولیدکنندگان از این موضوع ناراضی بودند اما چندماهی است که قوانین ثبات بیشتری یافته‌اند.

زرندی با اشاره به موضوع صادرات عنوان کرد: هم‌اکنون باید به سمت صادرات بیشتر پیش برویم که در این زمینه باید تمرکز بیشتری روی کشورهای همسایه داشته باشیم. صنعت فولاد می‌تواند برای صادرات به ۱۵ کشور پیش‌قدم باشد. سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه صادرات داشتیم که از این میزان ۹ میلیارد دلار آن به عراق اختصاص داشت. این در حالی است که در فراتر از مرزهای خود با ۲۶ کشور دیگر همسایه هستیم که می‌توانند بازارهای هدف صادراتی برای کشور ما به شمار روند. او ادامه داد: با انجمن‌ها نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم و تاکید داریم که بخش خصوصی برای صادرات به این کشورها پیش‌قدم شوند.

زرندی با اشاره به تاثیر حضور فلزی‌ها در بورس تصریح کرد: تا ۳۰ فروردین امسال در بورس، فلزات اساسی رتبه دوم در بورس را به خود اختصاص دادند. این خانواده در اقتصاد ایران نقش اساسی دارند.

او خاطرنشان کرد: در افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ و در جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ظرفیت‌های قابل‌توجهی رسیده‌ایم اما واحدهای تولیدی شمش به اشباع رسیده‌اند و در این زمینه باید به سمت صادرات پیش برویم. او ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های ما در مکران باید با تغییر نگاه در رویکرد سرمایه‌گذاری باشد. سرمایه‌گذاری را باید به سمت سواحل خلیج‌فارس با نگاه جدید ببریم تا دچار مشکل سیمان و مازاد تولید آن نشویم.

*سرمایه‌گذاری در پایین‌دست بازار هدف

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم، البته برای رسیدن به این میزان تولید، نیازمند پیش‌نیازهای کلی در اقتصاد کشور هستیم که یکی از این پیش‌نیازها رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، مصرف سرانه ۳۵ کیلو فولاد در کشور و رسیدن جمعیت به ۹۰ میلیون نفر بوده است که در زمینه رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۳۲ میلیون تن به مصرف داخلی برسد و ۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص یابد. سبحانی افزود: این میزان صادرات با توجه به ظرفیت‌های کشور بیراهه نیست اما باید زیرساخت‌ها را مهیا کرد.

او با اشاره رشد ناهماهنگ زنجیره فولاد در کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد: در زمینه چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیازمند ۸۰ میلیون تن گندله، ۶۰ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن هستیم.

*فولاد، جایگزین مناسب نفت

همچنین احمد سعید بخش، معاون اجرایی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: فولاد یک صنعت استراتژیک در جهان به شمار می‌رود. سعیدبخش ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ به میزان ۷۰۰ هزار تن فولاد در کشور تولید می‌شد که این آمار در سال ۹۷ به ۲۵ میلیون تن رسیده که قرار است این آمار در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد. او در ادامه بیان کرد: ایران در تولید فولاد در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) به رتبه دهم رسید که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به رتبه هفتم برسیم.

 معاون اجرایی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین یادآور شد: فولاد مبارکه در سال گذشته با ظرفیت ۹۲ درصدی مشغول تولید بوده است. او همچنین با اشاره به اهمیت صادرات عنوان کرد: تمرکز بازار فولاد باید بیشتر به سمت صادرات باشد که در این زمینه همت بیشتر دولت را می‌طلبد چراکه فولاد جایگزینی برای نفت به شمار می‌رود و بنابراین باید به دنبال راهکارهای این جایگزینی بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد