hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش افسار گسیخته اجاره‌بها در همدان ادامه دارد

افزایش افسار گسیخته اجاره‌بها در همدان ادامه دارد

معیشت مردم این روزها دست‌خوش گرانی و تورم بی‌سابقه شده و سطح درآمد نیز با شیوع کرونا بسیار پایین آمده در چنین شرایطی قیمت اجاره بها در همدان به شکل افسارگسیخته رو به افزایش است و افزایش رهن و اجاره امان مستاجران را بریده است.
 کافی است این روزها به دنبال سرپناهی برای خود، خانواده و فرزندانتان باشید، آن گاه با قیمت‌های باورنکردنی رهن و اجاره روبه‌رو می‌شوید که آه از نهاد انسان درمی‌آورد، قیمت‌هایی که هیچ رحم و انصافی در آن نیست. 
مدت دو سال است که قیمت اجاره در شهر همدان به شدت بالا رفته است و حتی آمارها از این حکایت دارد که همدان بالاترین نرخ اجاره بها در کشور را دارد.
متاسفانه مسکن در همدان پیش از آن که یک کالای مصرفی باشد یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود به همین دلیل هر کس که خانه یا خانه‌های اضافی دارد  در صدد است که جبران این همه گرانی و تورم را از اجاره دادن این خانه‌ها درآورد و از همین رو صاحب‌خانه‌ها قیمت‌هایی را به مستاجران اعلام می‌کنند که اصلا منصفانه نیست٬ نرخ‌هایی که مردم را به سختی و مشقت انداخته است. 
همچنان قیمت اجاره‌بها و مسکن در همدان در حال افزایش است به گونه‌ای که قشر متوسط را به حاشیه‌های شهر رانده و قشری را که زیر خط فقر هستند به چاه فقر پرتاب کرده است این در حالی است که متولیان امر و مسئولان اقدام موثری را برای کاهش قیمت‌های اجاره بها و مسکن انجام نمی‌دهند کما اینکه بازار مسکن و قیمت‌گذاری بر روی مسکن و اجاره بها به دست صاحب‌خانه‌ها و دلالان بازار مسکن افتاده است موضوعی که سبب افزایش بیش از اندازه اجاره بها و رهن شده است. 
همچنین اگر کمی دقت شود می‌توان به این نکته پی برد که اجرای طرح حذف فرمول نرخ کمیسیون مشاوران املاک، هیچ تاثیری در کاهش قیمت اجاره‌بها و مسکن ندارد چرا که در این میان این صاحب‌خانه ها هستند که نرخ بازار مسکن را تعیین می‌کنند و مشاوران املاکی که درآمدشان تنها از این راه است و پولی هم ندارند که بخواهند دلالی کنند و یا وارد خرید و فروش مسکن شوند بر این موضوع گلایه دارند که دیواری کوتاه‌تر از مشاوران املاک نیست و خشک و تر با هم می‌سوزند. 
ابراهیم جمالی رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اوضاع نابسامان مسکن اظهار داشت: واقعیت این است که از زمانی که دستورالعمل‌های ستاد کرونا به اجرا درآمد و منجر به تعطیلی اصناف از جمله مشاوران املاک شد، این صنف با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. 
وی در ادامه افزود: رکود بازار مسکن، عدم جابه‌جایی‌های مستأجران با توجه به وجود کرونا، افزایش اجاره‌بها و قیمت مسکن در سایه افزایش مصالح ساختمانی و بالا رفتن تورم، تعطیلی مکرر مشاورین املاک بنابر تصمیم ستاد مقابله با کرونا همه باعث تعطیلی برخی از مشاورین املاک شده است. 
این فعال عرصه املاک با اعلام اینکه 41 واحد صنفی مشاور املاک در شهر همدان بر اثر وضعیت نامناسب اقتصادی تعطیل شده است، عنوان کرد: متأسفانه معیشت مشاوران املاک تأمین نمی‌شود و این افراد مدت دو سال است که به سختی روزگار می‌گذرانند. 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان در ادامه تصریح کرد: کرونا باعث شده اکثر صنوف آسیب ببینند اما صنف املاک بسیار متضرر شدند و بسیاری از همکاران ما تعطیل کردند و یا اینکه دیگر فعالیتی در این حوزه ندارند و به شغل‌های دیگری همچون کارگری روی آورده‌اند. 
جمالی عنوان کرد: مسئولان مربوطه کمیسیون مشاوران املاک را کاهش دادند و گمان می‌کردند با این کار می‌توانند قیمت مسکن را کنترل کنند اما غافل از اینکه افزایش قیمت مسکن ربطی به کمیسیون مشاوران املاک ندارد و می‌بینیم که قیمت مسکن و اجاره‌بها نه‌ تنها کنترل نشد بلکه روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود. 
وی در ادامه مطرح کرد: کاهش کمیسیون مشاورین املاک عامل دیگری بود که باعث افت بسیار درآمد مشاوران املاک شد و در این شرایط که خرید و فروش وجود ندارد و جابه‌جایی اجاره نیست درآمد مشاوران املاک آنقدر ناچیز است که حتی نمی‌شود نام درآمد بر آن گذاشت. 
جمالی عنوان کرد: از سوی دیگر امور مالیاتی کاهش درآمد و نبود بازار و نداشتن شغل را متوجه نیست و فقط به فکر دریافت مالیات و ارزش افزوده است، در صورتی که مشتری حق‌الزحمه مشاور املاک را که در حد 100 هزار تومان و 200 هزار تومان است به سختی می‌پردازد با این وصف ارزش افزوده را می‌پردازد؟
وی در همین زمینه اظهار داشت: هر قراردادی دارای کد رهگیری بوده و کاملاً مشخص است و نمی‌توان آن را عادی نوشت که مثلاً بخواهیم امور مالیاتی را دور بزنیم، سوال ما این است که مسئولان مربوطه با این وضعیت کدام مالیات بر درآمد را طلب می‌کنند؟ معتقدیم نام این اقدام نهادهای مالیاتی را باید مالیات بر بی‌پولی و نبود درآمد گذاشت. 
این مسئول در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: با اینکه مسئولان گرانی مسکن را گردن مشاور املاک می‌اندازند در این میان باید این سؤال را پرسید، آیا سیمان گران شده و کمیاب یا اینکه آهن گران شده و قیمت مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده است، مقصر ما مشاوران املاک هستیم؟ 
جمالی بیان کرد: متأسفانه عدم مدیریت دولت در عرضه و تقاضا، بی‌ثباتی بازار خرید و فروش و غیره باعث بالا رفتن قیمت مسکن می‌شود در حالی که باید آنقدر ساخت و ساز در همدان زیاد باشد که عرضه و تقاضا با هم برابری کند ولی این‌ گونه نیست و بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه باعث گرانی مسکن و اجاره‌بها می‌شود. 
وی عنوان کرد: متأسفانه اجاره‌بها به شدت در همدان بالا رفته است و هیچ کنترل و نظارتی بر آن نیست و همین موضوع بی‌شک در آینده باعث آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. 
این مسئول بیان کرد: زندگی مشاوران املاک امروز به سختی می‌گذرد و اکثراً‌ آنها از آنجا که توان پرداخت اجاره‌ مغازه را نداشتند٬ مغازه‌هایشان را تعطیل کرده و به کار دیگری روی آورده‌اند.
جمالی مطرح کرد: به این وضعیت خوش‌بین نیستم و اگر شرایط به همین منوال پیش برود دیگر خبری از شغل مشاور املاک باقی نمی‌ماند و همین موضوع بی‌شک تأثیر بدی بر روی معاملات مسکن و افزایش بیشتر اجاره‌ها و مسکن خواهد داشت. 
یکی دیگر از مشاورین املاک هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشتند: اوضاع  خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن اصلا خوب نیست، میزان قرارداد اجاره بها از نصف هم کم‌تر شده است و رکود در بازار مسکن موج می‌زند. 
حمزیی مطرح کرد: اگر چه گرانی مسکن را بر گردن کمیسیون های مشاور املاک می‌اندازند اما در واقعیت این گونه است که عوامل متعددی بر گرانی اجاره بها تاثیر دارد عواملی که هیچ ربطی به مشاور املاک ندارد، زمانی که تورم و گرانی در کشور وجود دارد صاحب‌خانه‌ها هم برای درآمد بیشتر چندین برابر روی قیمت ملک خود و اجاره بها می‌کشند. 
وی تصریح کرد: صاحب‌خانه‌ها حاضر نمی‌شوند قیمت رهن و اجاره را پایین بیاورند و حتی ما هم از عهده صاحب‌خانه بر نمی‌آییم، می‌گویند خانه خودم است هر چقدر بخواهم اجاره می‌دهم. 
یکی دیگر از مشاوران املاک نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه وضعیت کاسبی ما مشاوران املاک به شدت افت کرده است، رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است و اوضاع رهن و اجاره هم خوب نیست، قیمت اجاره بها به شدت در همدان افزایش یافته و همانطور که در اخبار آمده افزایش اجاره بها در همدان نسبت به سایر شهرهای کشور در رتبه اول قرار دارد. 
بختیاری با بیان اینکه هیچ متولی و مسئولی به فکر سر و سامان دادن به این وضعیت نیست و کاری برای  کنترل این نرخ ها انجام نمی‌شود افزود: متاسفانه نزدیک به دو سال است که قیمت رهن و اجاره در همدان خیلی بالا رفته و مستاجرها اغلب از عهده پرداخت این مبالغ بر نمی‌آیند و از سوی دیگر صاحب‌خانه‌ها نیز حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نیستند. 
وی بیان کرد: اگر چه از سوی ستاد کرونا اعلام شد که اجاره بها فقط 20 با 15 درصد اضافه شود اما صاحب‌خانه ها این را هم قبول ندارند و به مستاجر می‌گویند ما که راضی نیستیم و مستاجر مستاصل مانده است.
به گزارش تسنیم بازار مسکن طوری به حال خود رها شده است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، باید منتظر تبعات اجتماعی منفی آن  که چادرنشینی٬ حاشیه‌نشینی و سرقت کم‌ترین آن است باشیم.
 اگر چه متولیان اذعان می‌کنند که گرانی مسکن در همدان مانند سایر نقاط کشور است، با این وجود طبق آمار ارائه شده گمان نمی‌کنیم قیمت اجاره بها در سایر نقاط مانند همدان باشد که اگر هم باشد دلیل نمی‌شود کاری برای کنترل و جلوگیری از سرعت افزایش اجاره بها در همدان نکرد و چه بهتر که همدان نخستین شهری باشد که راه‌حلی ضرب‌الأجل برای گرانی‌های مسکن و اجاره بها ارائه کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد