hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده

رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده

استفاده از مواد شوینده در برخی موارد می تواند باعث تنگی نفس شود که با تشخیص علائم آن می توان به راحتی با روش های خانگی درمان کرد.
انواع گوناگون مواد شوینده و پاک کننده در بازار وجود دارد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و خانه تکانی استفاده از آن بدون خطر نیست. زیرا برخی از اینها در تماس با پوست و ریه موجب واکنش هایی می شود. ورود بخارات و گازهای شیمیایی به راه های تنفسی باعث افت شدید سطح اکسیژن می شود و اگر اکسیژن رسانی سریع صورت نگیرد پس از 14 دقیقه سلول های مغز تخریب می شوند، چنانچه پیش از این هم در نمناک کامل توضیح دادیم از علائم آن می توان به استفراغ، گیجی و منگی. تغییر رنگ پوست به آبی و خاکستری ،احساس عطش و تنفس تند اشاره کرد.

تنگی نفس

اقدامات اولیه برای رفع تنگی نفس

بعد از استشمام بخارات مواد شوینده فرد دچار افت شدید سطح اکسیژن می شود و اگر اکسیژن رسانی سریع صورت نگیرد پس از 14 دقیقه سلول های مغز تخریب می شوند، بنابراین سرعت العمل بسیار مهم است و اقدامات اولیه فورا باید انجام شود. در این زمان بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
  1.  ابتدا راه های هوایی مثل در و پنجره را باز کنید یا با قرار گرفتن در پشت مصدوم زیر بازو های او را بگیرید و به محیط باز ببرید.
  2.  اگر فرد مصدوم بیهوش شود و یا حال وی وخیم باشد سریع به اورژانس 115 برای دریافت راهنمایی و اعزام نیرو تماس بگیرید.
  3.  اگر مصدوم به هوش است، وی را تشویق کنید تا از تنفس کوتاه بپرهیزد و تا حد امکان نفس عمیق بکشد و طی هر تنفس، چند ثانیه ای اکسیژن را درون ریه هایش نگه دارد.
  4.  هیچگاه مصدوم را طاق باز نخوابانید زیرا بر اثر فشار بر قفسه سینه حال او وخیم تر می شود .مصدوم را به حالت نیمه نشسته قرار دهید و سر او را به عقب متمایل کنید تا مجرای تنفسی باز بماند.
  5.  اگر فرد بیماری آسم یا حساسیت های تنفسی داشته باشد، بهتر است از اسپری آسم استفاده کند.
  6.  شستن دست و صورت مصدوم با آب سرد می تواند کمک کننده باشد.
شستن دست و صورت

روش های رفع آسیبی که مواد شوینده به بدن وارد می کند

اگر حال مصدوم وخیم نیست و او تنها کمی دچار تنگی نفس شده روش های زیر برای رفع آسیبی که مواد شوینده به بدن وارد می کند، مفید است:

نوشیدن آب فراوان:

نوشیدن آب فراوان باعث خروج آب زیادی از بدن می شود که در واقع میزان باقی مانده مواد شیمیایی را کاهش می دهد.

نوشیدن شیر:

برای کاهش بروز عوارض ناشی از استفاده از مواد شوینده بر ریه و دستگاه گوارش، بهتر است افراد در طول روز دو تا سه لیوان شیر و لبنیات مصرف کنند.

پیاده روی در طبیعت:

اگر به خوبی ورزش انجام دهید ریه های اکسیژن تازه را دریافت کرده و مواد شیمیایی سمی را بیرون می فرستند . ورزش را در جایی انجام دهید که تعداد زیادی درخت سبز شاداب و گیاهان در حال رشد و اکسیژن تازه وجود دارد. پیاده روی به مدت 1 تا 2 ساعت پس از استنشاق مواد شیمیایی می تواند به ریه ها کمک کند تا آلودگی ها را بیرون بریزد.

مصرف آب سبزیجات:

سبزیجات برگ دار به عنوان سم زدا و ابزار بسیار خوبی برای انتقال مواد شیمیایی به بیرون از بدن شناخته شده اند.
آب سبزیجات

ویتامین ث:

همانطور که ویتامین ث از بدن شما در برابر آسیب سرما خوردگی یا آنفولانزا محافظت می کند ، می تواند سموم را نیز از بدن پاک کند و بدن را از اثرات مضر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محافظت کند. شما نمی توانید در یک زمان بیش از حد ویتامین ث بخورید، بنابراین هر ساعت 500 - 1000 میلی گرم ویتامین ث مصرف کنید.

تعریق:

عرق کردن یکی از بهترین روش های دفع مواد شیمیایی است چه در حمام باشد یا سونا

تمرکز روی افکار شاد:

هنگام تنفس ذرات سرطان زا فکر کردن به چیز دیگر سخت به نظر می رسد اما برای اینکه مشکل را تشدید نکنیم بهتر است به چیزهای مثبت فکر کنیم.
نکته مهم :
چنانچه فردی با بخار مواد شوینده شیمیایی دچار سرفه و علایم تنگی نفس شدید شد، لازم است به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده تا اقدامات تشخیصی درمانی مناسب برای فرد انجام شود. اقدامات بالا و نوشیدن آب و شیر و ... به افرادی که دچار علائم شدید هستند، توصیه نمی شود.
علایم تنگی نفس

توصیه های ایمنی استفاده از مواد شوینده برای نظافت منزل

  • برای جلوگیری از مشکلات تنفسی از پاک کننده ها و مواد شوینده قوی استفاده نکنید.
  • هرگز مواد شوینده را با هم مخلوط نکنید و از ترکیب این مواد در محل های بسته و فاقد تهویه به شدت خودداری کنید.
  • قبل از کار با مواد شوینده پنجره ها را باز وتهویه را روشن کنید.
  • در زمان استفاده از شوینده های شیمیایی و پاک کننده از ماسک مناسب و دستکش استفاده کنید.
  • گازها و بخارات ناشی از محصول را تنفس نکنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد