hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا افراد بالای ۶۰ سال در استان مرکزی

آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا افراد بالای ۶۰ سال در استان مرکزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا افراد بالای ۶۰ سال از امروز آغاز شده است.
دکتر سید محمد جمالیان ۱۵ آبانماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی، اظهار کرد: در شهرستان ها شاهد تغییر رنگ بندی کرونایی هستیم، وضعیت تفرش قرمز و محلات و کمیجان نارنجی شده، وضعیت شکننده است و علیرغم سیر ثابت آمارها اما باید محتاط بود.
وی افزود: در حال حاضر در کشور ۱۴ استان روند نزولی و ۱۰ استان صعودی و باقی وضعیت ایستایی دارند و در اطراف استان مرکزی وضعیت متغیری را شاهدیم و باید هوشیارتر وضعیت را دنبال کنیم.
جمالیان با بیان اینکه در استان مرکزی تاکنون ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال یک دوز و ۶۰ درصد دو دوز را دریافت کرده اند که وضعیت قابل قبولی را نشان می دهد، گفت: باید به سرعت به رقم ۸۵ درصد در تزریق دو دوز واکسن برسیم و البته تا پایان ماه به ۷۰ درصد می رسیم.
وی تاکید کرد: با توجه به بارش های اخیر، لازم است که اطلاع رسانی شود که در صورت مرطوب شدن ماسک باید تعویض ماسک انجام گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: تا امروز در مراکز جامع سلامت تست رپید در فضای باز انجام می گرفت، اما با برودت هوا امکان تست در فضای باز وجود ندارد و با انتقال تست گیری به داخل ساختمان، تداخل خدماتی در مراکز سلامت ایجاد می شود و درخواست داریم که ۵ کانکس به دانشگاه داده شود که تست رپید در داخل کانکس و در فضای باز انجام گیرد تا مانع تداخل بیماران مشکوک به کرونا و سایر افراد شویم، البته می توان از ظرفیت مساجد هم استفاده کرد.
وی با اشاره به مصوبه دو هفته اخیر جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از کارت خوان، افزود: شهرداری اعلام کرد که در حال برگزاری مناقصه هستیم و امیدواریم که برنامه های مدیریت خدمات شهری با جدیت و سرعت بیشتری انجام گیرد.
جمالیان با بیان اینکه صف های توزیع کالاها را بدون رعایت پروتکل ها شاهدیم، گفت: سازمان صمت و اصناف باید طوری برنامه ریزی کنند که پراکندگی مراکز توزیع بیشتر باشد تا کمترین میزان صف ایجاد شود.
وی در خصوص بازگشایی مدارس گفت: ظاهرا از امروز دوره دوم مقطع متوسطه بازگشایی می شود، لازم است که آموزش و پرورش با مراکز بهداشتی تعامل داشته باشد، کارت واکسیناسیون بررسی شود، جمعیت کلاس ها و سرویس های بهداشتی مدارس مرتبا تحت نظارت باشد و اگر کوچکترین سهل انگاری صورت گیرد ممکن است چالش های جبران ناپذیری رقم بخورد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت خوابگاه ها، گفت: خوابگاه های خودگردان تعطیل هستند و این امر چالش های کمبود فضای خوابگاهی را رقم زده است که باید راهکاری برای ان اندیشید، دانشگاه ها از آذرماه بازگشایی می شوند و مسلما افزایش تعداد دانشجویان نیازمند خوابگاه، مشکل آفرین خواهد بود. طی دو ماه اخیر در بازگشایی دانشگاه علوم پزشکی مشکلی بروز نکرده است و امیدواریم باقی دانشگاه ها نیز با جدیت برنامه ریزی داشته باشند.
وی در خصوص افزایش شمار بیماران در محلات بیان کرد: نمایشگاه سنگ محلات به بهترین شکل ممکن برگزار شد، اما حواشی این نمایشگاه باعث شد که محلات با افزایش مسافرت ها طی سه هفته اخیر مواجه شود، هتل های محلات تکمیل ظرفیت شد، رستوران ها پر از مشتری بود و همین امر باعث تغییر وضعیت این شهرستان در روزهای اخیر و نارنجی شدن شرایط کرونایی محلات شده است و لازم است که شبکه بهداشت و فرماندار نظارت بیشتری در مراکز تجمعی داشته باشند.
جمالیان اضافه کرد: آمار کرونا در مدارس چشمگیر نبوده و بیشتر از کرونا انفلوانزا را در مدارش شاهد هستیم، همچنین ضعیف ترین میزان واکسیناسیون را در شهرستان کمیجان شاهدیم به طوری که تاکنون ۵۴ درصد جمعیت این شهرستان دو دوز را دریافت کرده اند.
جمالیان اضافه کرد: تزریق دوز سوم افراد بالای ۶۰ سال از امروز آغاز شده است همچنین دانشگاه و آموزش و پرورش نیز باید آمار واکسیناسیون دانشجویان و دانش آموزان را به دانشگاه اعلام کنند.
به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت شیوع بیماری در هفته دوم آبانماه و قیاس ان با هفته اول، اظهار کرد: در هفته اول ابانماه تعداد ابتلا در استان ۱۸۹۱ نفر بوده است که این رقم با ۲ درصد کاهش در هفته دوم به ۱۸۵۸ نفر و موارد بستری با ۸ درصد کاهش در هفته دوم به ۱۸۲ نفر رسید.
دکتر علی علیمحمدی افزود: موارد سرپایی با یک درصد کاهش از ۱۶۹۳ نفر به ۱۶۷۶ نفر رسید، اما موارد فوت از ۲۸ نفر به ۳۰ نفر افزایش یافت که حاکی از رشد ۷ درصدی موارد فوتی در استان مرکزی است.
وی تعداد تست رپید انجام شده در استان را ۲۴۵ هزار و ۳۰ مورد دانست که تاکنون ۴۸ هزار و ۴۳ مورد مثبت اعلام شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد