hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا موارد زمینه ساز و علائم سکته مغزی را می شناسید؟

آیا موارد زمینه ساز و علائم سکته مغزی را می شناسید؟

یک متخصص مغز و اعصاب درباره علائم سکته مغزی گفت: انحراف صورت، سنگینی زبان و مشکل پیدا کردن بخشی از حرکت بدن سه علامت شناخته شده سکته مغزی در دنیاست و در این موارد فرض بر این است که فرد دچار سکته مغزی شده و ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد.
دکتر"فرهاد ایرانمنش" در گفت و گو با ایسنا درباره سکته مغزی اظهار کرد: وقتی بخشی از مغز دچار اختلال خون رسانی می شود می گوییم سکته مغزی رخ داده که در این موارد رگ مسدود و یا پاره می شود که با مسدود شدن و پارگی مغز خون رسانی به مغز مختل و بخشی از بدن دچار اشکال می شود.
وی افزود: از هر ۱۰ نفر که دچار سکته مغزی می شوند، هشت نفر دچار لخته در رگ ها هستند و دو نفر دچار پارگی رگ ها می شوند لذا اهمیت لخته ها بیشتر است.
ایرانمنش تصریح کرد: سکته مغزی بیشتر در افراد مسن رخ می دهد اما همه افراد مستعد سکته مغزی هستند و متاسفانه سن بروز سکته دارد پایین تر می آید و با افرادی مواجه می شویم که جوان هستند اما دچار سکته مغزی شده اند.
این فلوشیپ سکته مغزی بیان کرد: فشارخون و عدم کنترل آن، دیابت، چربی خون، مصرف سیگار و مواد مخدر و عدم تحرک از عوامل زمینه ساز تنگی عروق، لخته شدن خون و بروز سکته مغزی هستند.
وی با اشاره به اینکه مواردی از سکته مغزی داریم که زمینه ژنتیکی دارند، افزود: سکته مغزی در افراد میگرنی به دلیل التهاب رگ ها بیشتر می شود و در افرادی از این گروه که آب کمتری مصرف می کنند و درمان های خودسرانه دارند نیز تنگی عروق تشدید می شود.
ایرانمنش درباره علائم سکته مغزی گفت: انحراف صورت، سنگینی زبان و مشکل پیدا کردن بخشی از حرکت بدن سه علامت شناخته شده سکته مغزی در دنیاست و در این موارد فرض بر این است که فرد دچار سکته مغزی شده و ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد.
این متخصص سکته مغزی بیان کرد: افرادی که دچار این علائم می شوند تا چهار و نیم ساعت فرصت دارند خود را به مراکز درمانی برسانند تا از عوارض و مرگ و میر به علت سکته مغزی جلوگیری شود و در واقع این فرصت، زمان طلایی برای افرادی است که دچار سکته شده اند.
وی با اشاره به اینکه مواردی از سکته های مغزی هست که علائم مثل خواب رفتگی دست و پا، اختلال تکلم و ... خیلی مبهم است، افزود: اگر فردی غلظت خون، سن بالا و سابقه فامیلی دارد باید فرض را بر سکته گذاشته و به مرکز درمانی مراجعه کند.
ایرانمنش تصریح کرد: کسانی که یک مرتبه دچار سکته مغزی تائید شده باشند، شانس عود دارند و این بیماران باید بررسی و زمینه سازهای سکته در آنها اصلاح شود؛ به عنوان مثال برای کنترل فشارخون و چربی و برحسب اینکه چه مواردی باعث عود سکته می شود، دارو و اقدامای صورت بگیرد تا شانس عود کمتر شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا سوزش ناگهانی سر می تواند ربطی به سکته مغزی داشته باشد، گفت: احتمال اینکه سوزش سر زمینه تنگی عروق و سکته باشد، کمتر از یک درصد است و این علامت معمولا مربوط به کم خونی، اضطراب و مسائل دیگر است و مستقیما ارتباطی با سکته مغزی ندارد.
این فلوشیپ سکته مغزی اظهار کرد: استرس می تواند به شکل هایی زمینه بروز سکته را ایجاد کند چرا که استرس موجب افزایش فشارخون می شود.
وی با تاکید بر لزوم داشتن تحرک افزود: تقریبا اکثر موارد از جمله قند، فشارخون و چربی با تحرک و ورزش کردن کاهش پیدا می کند و متاسفانه در دوران کرونا تحرک کاهش یافته و مراجعه به پزشکان و کنترل بیماری های زمینه کم شده و نگرانی ها به وجود آمده بود اما اکنون با توجه به واکسیناسیون کرونا و بهتر شدن شرایط، می توان با مراجعه به پزشک و افزایش تحرک، شانس بروز سکته را کمتر کرد.
ایرانمنش بیان کرد: کنترل بیماری های زمینه ای از جمله فشارخون، چربی و ... با داروهای مربوطه، شانس بروز سکته های قلبی و مغزی را حتما کاهش می دهد.
وی در پایان درباره ارتباط سرگیجه با سکته مغزی گفت: ۹۵ درصد موارد سرگیجه مربوط به اختلالات شنوایی و گوش است و این مورد خیلی کم مربوط به مشکلات عروقی می شود؛ اگر سرگیجه همراه با تاری دید و مورمور شدن دست باشد، مقداری نگران کننده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد