hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > آغاز چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی

آغاز چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی

چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی در محل بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان در شهر درچه اصفهان گشایش یافت. این جشنواره تا ۲۲ آبانماه ادامه خواهد داشت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابلیت رشد صادرات در بخش کشاورزی، گفت: بیش از 2/3 میلیارد دلار محصولات باغی کشور در یک سال گذشته به دنیا صادر شد.

شاهین رستم پور در آئین افتتاح چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی در محل بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی به بخش باغبانی و گل و گیاه و همچنین توانمندی بالای این حوزه و وابستگی خیلی کم آن، لازم است جایگاه رفیع‌تری در این حوزه داشته باشیم زیرا این حوزه قابلیت صادرات سالانه ۱۰ میلیارد دلار محصول دارد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم ما را به سمت تولید محصولات گلخانه‌ای می‌برد، افزود: استان اصفهان با داشتن بیش از ۲ هزار هکتار گلخانه ۱۰ درصد از سطوح گلخانه‌ای کشور را در اختیار دارد اما استان شاخص در تولیدات کشاورزی است که محصولاتش به سراسر کشور و دنیا صادر می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: جایگاه محصولات گلخانه‌ای بسیار بالا است و امیدوارم بتوانیم به این جایگاه واقعی برسیم. ظرفيت‌هاي صادراتی بسیار زیاد است و باید از آن بهره برد تا به جایگاه مناسب برسیم.

در ادامه، مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: وضعیت آبی استان در شرایط کنونی کمی سخت است و نیاز است راهکارهای بیشتری برای رفع مشکلات ناشی از کم آبی به کار گرفته شود. احداث گلخانه‌ها به افزایش بهره‌وری و استفاده مناسب از آب کمک می‌کند.

وی گفت: ظرفيت‌هاي خوبی برای استفاده از بخش کشاورزی داریم، اصفهان در تولید محصولات پروتئینی رتبه اول کشور را دارد، اصفهان در زمینه احداث گلخانه هم پیش‌رو است که ۲۳۴ هکتار گلخانه برای گل و گیاه زینتی داریم و بقیه گلخانه‌ها در زمینه تولید سبزی و صیفی‌جات فعالیت دارند. خمینی شهر هم جایگاه خوبی در این بخش دارد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: بازار گل و گیاه سپاهان اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید انجام داده است، امروز نیاز است بر اساس تقاضا محوری تولید داشت، بحث کاهش قیمت تمام شده هم‌ مهم است، اگر گردش اطلاعات نادرستی داشته باشیم مشکلاتی برای تولید ایجاد می‌شود، تولید مهم است اما فروش و بازاریابی و عرضه مهم‌تر است، حضور زیاد واسطه‌ها باعث گران تمام شدن موضوعات است، لذا باید تولید در غالب زنجیره انجام شود تا سود اصلی به تولیدکننده اولیه نیز برگردد، می‌توان میزان ضایعات را کاهش داد که می‌تواند به موفقیت بیشتر هم کمک کند، بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعالیت دارد و راز موفقیت هم در همین است، این آمادگی وجود دارد که در راستای رفع مشکلات آنها همکاری بیشتری داشته باشیم. متاسفانه کرونا لطماتی به تولیدکنندگان وارد کرد اما خوشبختانه رونق به این بخش بازگشت.

وی افزود: در فاز سوم بازار گل و گیاه سپاهان، ایجاد زیرساخت برای مباحث آموزشی بسیار مهم است، سالنی برای گردهمایی و برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده که اقدامی بسیار ارزشمند است. ما نیز با تمام توان در خدمت عزیزان تولید کننده هستیم.

در ادامه این آیین، مصطفی آدینه، رئیس هیأت مدیره بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان اظهار کرد: این بازار در مساحت دو و نیم هکتار دایر شده و قسمتی برای گیاهان فصلی، آپارتمانی و سالن ابزار در نظر گرفته شد. این مجموعه از سال ۹۲ پی‌ریزی شد و فازهای آن افتتاح شد و فاز سوم هم که ۹۸ درصد آن تکمیل شده و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: از مدیران می‌خواهیم نگاه مساعدی به این مجموعه داشته باشند، این مجموعه در کشور نمونه است، نیاز است دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داشته باشد.

رئيس هيأت مدیره بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان ادامه داد: این مجموعه را باید به عنوان یک برند استانی و کشوری نگاه کرد، از سازمان‌ها و ادارات درخواست داریم با تولیدکنندگان این مجموعه همکاری کنند.

در ادامه علیرضا بصیری، فرماندار شهرستان خمینی شهر اظهار کرد: ۱۳ آبان چندین مناسبت دارد که هر کدام مهم است و باید این روز مهم را به هر شکلی گرامی داشت. همواره دشمنی آمریکای جنایتکار در سال‌های متمادی با ملت ایران بوده و همچنان ادامه دارد اما مردم ما همواره پای انقلاب هستند و امید است با همراهی و همکاری مردم و مسئولان مشکلات برطرف شود.

وی ادامه داد: از بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان تشکر می‌کنیم، این چهارمین جشنواره در این بخش است و جای خرسندی دارد.

فرماندار شهرستان خمینی‌شهر ادامه داد: کرونا بر روی اقتصاد و اشتغال و..‌. تاثیر گذاشت و کار را بسیار سخت کرد، امید است با برگزاری این جشنواره‌ها شاهد افزایش نشاط در بین خانوارها باشیم و روحیه شادی در مردم افزایش یابد.

وی ادامه داد: سالانه ۳۰ میلیون گل در این شهرستان تولید می‌شود، شهرستان خمینی شهر با تولید سالانه ۱۲ میلیون گل رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است، بیش از ۴۰۰ واحد گلخانه‌ای در ۸۰ هکتار با ایجاد سه هزار شغل مستقیم و دو هزار شغل غیرمستقیم در شهرستان فعالیت می‌کنند که اگر حمایت لازم انجام شود، همت برای تولید بیشتر هم وجود دارد. برگزاری چنین جشنواره‌ای اهداف خوبی دارد و بیش از ۵۰ نوع گل در اینجا تولید می‌شود. این بازار می‌تواند شرایط ایجاد اشتغال را فراهم کند. پیگیری‌های خوبی شد و امید است با راه اندازی قطعات بیشتر، زمینه افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای افراد بیشتری فراهم شود، بیش‌از ۸۰ درصد محصولات این بازار در حال صادرات است و این شهرستان می‌تواند از ظرفيت‌هاي بیشتر نیز بهره ببرد.

در ادامه، شهردار شهر درچه اظهار کرد: بازار گل و گیاه سپاهان به عنوان یک برند توانست از فرهنگ کار جمعی و برنامه‌ریزی شده دفاع کند.

چهارمین جشنواره گل و گیاهان زینتی در محل بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان در شهر درچه اصفهان گشایش یافت. این جشنواره تا ۲۲ آبانماه ادامه خواهد داشت.

بازار بین‌المللی گل و گیاه سپاهان در شهر درچه استان اصفهان بنا شده که فاز یک و دو این مجموعه از سال ۱۳۹۲ تاکنون به بهره‌برداری رسیده و تاکنون حدود ۹۸ درصد از فاز سوم آن تکمیل شده است.

این مجموعه در مساحتی حدود 5/2 هکتار احداث شده و با بهره‌برداری از آن برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۲۰۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است. این مجموعه شامل سالن‌های مجزا برای گیاهان آپارتمانی و فصلی و همچنین سالن ابزار است که نهادهای باغبانی، گلکاری و گل آرایی ارائه می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد