hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > از چه سنی باید نگران شروع سرطان سینه بود؟

از چه سنی باید نگران شروع سرطان سینه بود؟

یک متخصص رادیولوژی در خراسان جنوبی گفت: بانوان بعد از ۲۰ سالگی روش‌های خودآزمایی و سونوگرافی را استفاده کنند و بانوان بالای ۴۰ سال، سالیانه از اسکرین و ماموگرافی برای غربالگری استفاده کنند و اگر در اقوام درجه یک فردی به این بیماری مبتلا باشد توصیه می‌شود این غربالگری برای اولین بار در ۳۵ سالگی شروع شود.
مهیار محمدی فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی شخص برای تشخیص سرطان سینه قبل از بروز علائم و شروع سرطان صورت می‌گیرد و همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که توسط ارائه دهندگان خدمات درمانی برای آنها آماده می‌شود استفاده کنند و وقتی از مزایا و خطرات غربالگری مطلع  شدند می‌توانند تصمیم بگیرند که غربالگری برای آنها مناسب است یا خیر.
وی افزود: اگر چه غربالگری نمی‌تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند، اما می‌تواند در تشخیص زودرس سرطان سینه کمک کند بنابراین با پزشک خود مشورت کنید که آزمایش غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب است یا خیر، یا اینکه چه زمانی می توانید آن را انجام دهید.
وی ادامه داد: در سرطان سینه بعضی از سلول‌ها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج می‌شوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می‌کنند و باعث ایجاد توده‌های کوچک و ریز می‌شود؛ این واقعیت‌های غیر عادی به مرور گسترش می‌یابند و باعث ایجاد توده‌های سرطانی بزرگ می‌شوند؛ این بافت‌های غیرعادی به مرور گسترش می‌یابد و باعث ایجاد توده های سرطانی بزرگ می‌شوند که بافت های مجاور خود را درگیر می‌کند .
محمدی فرد افزود: اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود احتمال مرگ بسیار بالاست.
وی در خصوص باورهای غلط در مورد سرطان سینه، تصریح کرد: چند مورد از باورهای غلط مثل اینکه این سرطان در افراد مسن رخ می دهد یا اگر فردی در خانواده مبتلا نشده باشد دیگر افراد هم احتمال ابتلا ندارند به این حرف‌ها نباید اهمیت داد و احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه را باید جدی گرفت.
این متخصص رادیولوژی بیان کرد:  یکی از مواردی که در تشخیص سریع این بیماری کمک می‌کند غربالگری سرطان سینه است؛ غربالگری استفاده از یک سری آزمایش و روش‌های معاینه پزشکی به منظور شناسایی و تشخیص قبل از ظهور علائم بیماری در فرد است زمانی که علائم سرطان ظهور می کند ممکن است به نقاط دیگر بدن انتشار یافته باشد ولی اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آسان در و زندگی فرد نجات می‌یابد.
محمدی فرد ادامه داد: سرطان سینه مثل همه سرطان‌های دیگر رشد غیرطبیعی و از کنترل خارج شده بافت‌هایی است که عضو در آن وجود دارد، بافت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند رشد غیرطبیعی ایجاد که سبب تغییراتی شود و ممکن است به سمت سلول های بدخیم پیش بروند و این سلول‌های بدخیم می‌توانند به اطراف تهاجم و هم می‌توانند به ارگان‌های دور دست بدن دسترسی پیدا کرده و اگر درمان و مهار نشوند درگیری اعضای دور دست را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به سن درگیر کننده این بیماری در افراد، گفت: سن این بیماری در کشور ما و برخی کشورهای دیگر به نسبت سال‌های قبل پایین آمده و در سنین پایین‌تر نیز دیده می‌شود.
نشانه‌ها را بشناسید
وی با اشاره به توصیه‌های پزشکی در مورد سرطان سینه، تصریح کرد: بانوان بعد از ۲۰ سالگی روش‌های خودآزمایی و سونوگرافی را استفاده کنند و بانوان بالای ۴۰ سال، سالیانه از اسکرین و ماموگرافی برای غربالگری استفاده کنند و اگر در اقوام درجه یک فردی به این بیماری مبتلا باشد توصیه می‌شود این غربالگری برای اولین بار در ۳۵ سالگی شروع شود.
این متخصص رادیولوژی بیان کرد: با توجه به اینکه شروع سرطان سینه، بدون درد است پس حتما باید از روش‌های تصویربرداری و نمونه برداری استفاده کنند، برای سرطان سینه توصیه می‌شود از روش‌های غربالگری استفاده شود.
محمدی فرد اظهار کرد: هدف از غربالگری تشخیص افرادی است که هیچ‌گونه علامتی ندارند و این بیماری در مرحله‌ای است که قابل درمان و ریشه کن شدن است؛ نشانه‌های دیگر ابتلا به سرطان سینه، تغییر در ظاهر و شکل سینه است؛ تو رفتگی پوست یا نوک سینه و یا تورم و  ترشحات خونی دیده یا توده‌های زیر بغل و در مراحل پیشرفته با کاهش وزن و درگیری کبد و ریه و بافت‌های دیگر همراه است.
وی افزود: وقتی که در سونوگرافی و ماموگرافی ضایعه دیده می‌شود که ضایعه کاملاً بسته یا بدخیم باشد یا نمایه‌های بُردلاین دارند؛ در هردوی این موارد باید نمونه برداری بافتی انجام و درمان آغاز شود.
محمدی فرد با بیان اینکه بلافاصله پس از تشخیص نمونه‌برداری انجام و بعد از چند روز بیماری رد یا تایید می‌شود که چکاپ و درمان انجام شود، خاطرنشان کرد:  دردهای سینه که در بانوان جوان اتفاق می‌افتد معمولاً خوش خیم و به تغییرات هورمونی وابسته است و بعضی از مواد غذایی مانند قهوه و شکلات یا استرس و بی خوابی ممکن است این دردها را تشدید کند و اینها نشانه‌های بیماری بدخیم نیست و در صورت نیاز معاینه توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد